Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Black and White And Color

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Black and White And Color

Hallo
    Ik vind het prachtig hoe je het zo kan .
    Is dit aan te leren ?

Wie kan mij tips geven ?

Groetjes , ruitenwasserke

Comment

Prachtig gedaan !!!!

Kan iemand me vertellen hoe je zulk effect bereikt ?

Ruitenwasserke

Comment

Je opent de foto en maakt alle nodige correcties als kleurfoto.

Dan dupliceer je de laag en maak je van die laag een zwart/wit versie (best via kanaalmixer maar er zijn nog mogelijkheden).

Nu leg je op die laag een masker waarmee je dan terug het gewenste deel van de kleurenfoto toont.

I.p.v. de laag te dupliceren kan je ook een aanpassingslaag (Adjustment Layer) kanaalmixer gebruiken en hierop je masker tekenen.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Filmar is dit uitgelegd voor PSP of voor CS? Of geld dit voor beide?
          Wat zijn de ideale percentages voor monochroom? (want bij mij toont die precies wat groenig en is thans alleen de "rode" in gebruik.

Groetjes
          Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

Ik werk met PSP (en de uitleg is dus voor PSP) maar in principe werkt het eveneens voor CS

Voor de kanaalmixer zijn er geen 'ideale' percentages, elke foto is anders maar ik begin meestal (met portretten) met 30% rood, 59% groen en 11% blauw (en niet vergeten 'Monochroom' aan te vinken Je kan die waardes nog aanpassen, alleen zegt 'men' dat je met de drie waarden ongeveer op 100 moet uitkomen.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Kheb dit gedaan en bij contrast heb ik het op -10 moeten zetten. Anders werd het weer te "groen" (foto die ik wil bewerken zie je hier ook op deze site staan, bij bewerkingen). Ma hoe doe ik het dan nu verder, als ik het stel in kleur wil of alleen haar/hem of alleen het boeket ofzo?

Vele groetjes en bedankt voor alles,
              Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

Sorry, ik snap niet dat een zwart/wit foto te groen kan zijn of je scherm is misschien niet goed afgesteld. (Zeker dat je 'monochroom' aangevinkt hebt bij de kanaalmixer? dan heb je enkel nog een grijs kanaal)

Om er nu terug kleur in te krijgen hangt het ervan af welke manier je gevolgd hebt.
                Als je met een aanpassingslaag gewerkt hebt kan je nu gewoon met een zwart penseel op die laag schilderen. Overal waar je zwart schildert zal de kleur (onderste foto) terug tevoorschijn komen. Geen paniek als je ergens teveel kleur terug ziet. Met een wit penseel is dat terug verbetert.
                Als je je laag gedupliceerd hebt moet je eerst een masker aanmaken waarop je dan ook met zwart de kleur (= onderste laag) terughaalt.

BTW: experimenteer ook eens met grijs in je masker ...
                Hoe je aan je masker komt kan ook op verschillende manieren. Je kan dus je masker gewoon tekenen maar je kan ook zorgen dat je je onderwerp op de foto op één of andere manier selecteert en dan terug je masker of aanpassingslaag actief maakt en je nu de selectie met zwart vult (eventueel eerst je selectie wat doezelen)
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

Is dit een beetje goed?????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
                    Is dit een beetje goed?????

Edit mod JLP: foto uit quote gehaald omde leesbaarheid van dit topic te bevorderen.
                    Goed gelukt!
                    Last edited by JLP; 17 juli 2007, 21:28.

Comment

Working...
                    X