Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaduw weghalen bij foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaduw weghalen bij foto

    Hoi, ik heb op zolder een simpel studiotje ingericht m.b.v een witte achterwand. Het ontbreekt alleen nog aan echte studioflitsers,ik heb alleen mijn 420 ex dus nu heb ik altijd hinderlijke schaduw op mijn foto's.


    hoe kan ik deze op de juiste manier wegwerken?
    Ik heb al een en ander geprobeed met klonen e.d. ,maar dat geeft niet echt het gewenste resultaat.
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

  • #2
    Re: schaduw weghalen bij foto

    Omdat de schaduw vrijwel egaal van kleur is zou je kunnen proberen (in Photoshop) om de kleur ervan te vervangen door die van de witte achtergrond.
    Dirk
    Nikon D80 / 17-55 / 18-200 / 200-500 / 70-300 / 50 / SB-800 / Manfrotto 055MF4 / ThinkTank Rotation360

    Comment


    • #3
      Re: schaduw weghalen bij foto

      Omnibounce en/of onrechtstreeks flitsen lost al een deel van je probleem op.
      Onderwerp verder van de wand zetten.
      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

      Comment


      • #4
        Re: schaduw weghalen bij foto

        Probeer eens bij je volgende opnamen te "bouncen" dwz ohoog flitsten bijv dus niet recht naar je onderwerp.

        En je onderwerp zover mogelijk bij je achtergrond weghalen helpt ook wel.

        Zo te zien had je ook nog een lamp of raam rechts staan? probeer deze diffuus te maken als dit lukt zo mis je weer een schaduw.

        Aangepast: Haha FJRrider38, je was me net voor :P

        Greets rich
        Last edited by DrJeckyll; 11 juni 2007, 21:58. Reden: zie bericht :)
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: schaduw weghalen bij foto

          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Probeer eens bij je volgende opnamen te "bouncen" dwz ohoog flitsten bijv dus niet recht naar je onderwerp.

          En je onderwerp zover mogelijk bij je achtergrond weghalen helpt ook wel.

          Zo te zien had je ook nog een lamp of raam rechts staan? probeer deze diffuus te maken als dit lukt zo mis je weer een schaduw.

          Aangepast: Haha FJRrider38, je was me net voor :P

          Greets rich
          Het leven is voor de rappe
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #6
            Re: schaduw weghalen bij foto

            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
            Probeer eens bij je volgende opnamen te "bouncen" dwz ohoog flitsten bijv dus niet recht naar je onderwerp.

            En je onderwerp zover mogelijk bij je achtergrond weghalen helpt ook wel.

            Zo te zien had je ook nog een lamp of raam rechts staan? probeer deze diffuus te maken als dit lukt zo mis je weer een schaduw.

            Aangepast: Haha FJRrider38, je was me net voor :P

            Greets rich
            Thx voor de snelle reactie(s)

            -Ik wil wel bounchen , maar daarvoor mis ik volgens mij flitskracht met mijn 420ex.
            -Het onderwerp verder weghalen van de achtergrond is niet mogelijk i.v.m de beperkte ruimte.
            -Wat bedoel je met diffuus maken van de lamp ?
            Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
            http://marcelmol.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: schaduw weghalen bij foto

              Diffuus maken bedoel ik mee dat je er een vel wit papier of bakfolie voor hangt.

              dan krijg je een beetje een softbox idee ( als je op softbox googled dan zie je wat ik bedoel )

              en heb je het al eens geprobeerd om te bouncen? volgens mij is die 420ex sterk genoeg hoor om zeker in een kleine studio omhoog te bouncen.

              je kan het zelfs eens proberen door naar achteren te flitsen eventueel.

              Gewoon veel spelen en proberen, zet bijv een groot knuffelbeest van de kleine of iets anders neer waar je op kan oeffenen met veel instellingen.
              Dan kan je kijken wat het minst aan schaduw opleverd.

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: schaduw weghalen bij foto

                En misschien ook aan "de andere kant dan de flits" zilverpapier of iets reflecterends hangen. Zo kun je het licht van de flits laten verder reflecteren op de achtergrond om de schaduw te verzachten.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: schaduw weghalen bij foto

                  Gebruik een bouwvakhalogeenlamp (op statief, goedkoop) om de achtergrond te verlichten. Met twee ex gaat het nog beter, één langs elke kant.

                  Plooi een boterpaier (doorschijnend) over je flitser zodat het wat difuus licht wordt
                  André Langenus (EFIAP)

                  Comment


                  • #10
                    Re: schaduw weghalen bij foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi Bekijk bericht
                    Gebruik een bouwvakhalogeenlamp (op statief, goedkoop) om de achtergrond te verlichten. Met twee ex gaat het nog beter, één langs elke kant.

                    Plooi een boterpaier (doorschijnend) over je flitser zodat het wat difuus licht wordt

                    -bouwlampen heb ik juist gebruikt ( 500w)
                    -ik heb een omnibounce op mijn flitser zitten

                    Ik zal nog wel eens gaan oefenen komende week
                    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
                    http://marcelmol.smugmug.com/

                    Comment

                    Working...
                    X