Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

    Ik heb een paar CS2 vraagjes. Wanneer ik USM toepas op mn foto's, worden de bestanden groter.

    Voorbeeld; Ik heb een foto gemaakt met mn K10D. Deze heeft een afmeting van 3872x2592. Ik fotografeer in Raw+JPG. Mn Raw is een PEF bestand van 10,4MB. De JPG is 2,46MB.

    Nu heb ik het RAW bestand geopend in CS2 en vervolgens iets gecropt. De verhouding is nu 3003x2002, Resolution 240 pixels/ inch, Space Adobe RGB, 8 bits/channel.
    Daarnaast heb ik de witbalans op 'Daylight' gezet. Vervolgens sla ik de foto op in JPEG formaat met Quality 12 (= Maximum). Dit bestand is 3,13MB.

    Nu open ik de JPEG opnieuw in CS2 en pas ik USM toe. In dit geval 300%, Radius 1,0 pixels en Threshold 1 level.

    Vervolgens sla ik de foto opnieuw op. Quality 12 (=maximum), Format options 'Baseline' ("standard") en bij size staat 56,6 kbps.

    De uiteindelijke foto is nu ineens 5,77mb. Nu heb ik best veel opslagruimte, das dus op zich niet zo'n probleem. Toch vind ik het eigenaardig dat de foto zo groot wordt opgeslagen.

    Mijn vragen:

    - Pas ik USM op de juiste manier toe (mbt percentages enzo);
    - Is het normaal dat de foto groter wordt als je USM toepast;
    - Is er ook een manier om USM toe te passen op het RAW bestand, in plaats van deze eerst op te moeten slaan in JPEG en dan deze opnieuw te openen;
    - Is er een betere manier om mn foto's op te slaan?
    - Bij het opslaan van een JPEG, wat houden die keuzes bij 'Format Options' en bij 'Size' eigenlijk in?
    Last edited by MarkEL; 18 mei 2007, 19:00.
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

    De vraag kan ik niet beantwoorden, maar ik heb dit ook altijd.
    Ik twijfel dan altijd om de quality op 11 te zetten.
    De topic ga ik dus ook volgen, sorry dat ik het antwoord niet weet

    Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Ik heb een paar CS2 vraagjes. Wanneer ik USM toepas op mn foto's, worden de bestanden groter.

      Voorbeeld; Ik heb een foto gemaakt met mn K10D. Deze heeft een afmeting van 3872x2592. Ik fotografeer in Raw+JPG. Mn Raw is een PEF bestand van 10,4MB. De JPG is 2,46MB.

      Nu heb ik het RAW bestand geopend in CS2 en vervolgens iets gecropt. De verhouding is nu 3003x2002, Resolution 240 pixels/ inch, Space Adobe RGB, 8 bits/channel.
      Daarnaast heb ik de witbalans op 'Daylight' gezet. Vervolgens sla ik de foto op in JPEG formaat met Quality 12 (= Maximum). Dit bestand is 3,13MB.

      Nu open ik de JPEG opnieuw in CS2 en pas ik USM toe. In dit geval 300%, Radius 1,0 pixels en Threshold 1 level.

      Vervolgens sla ik de foto opnieuw op. Quality 12 (=maximum), Format options 'Baseline' ("standard") en bij size staat 56,6 kbps.

      De uiteindelijke foto is nu ineens 5,77mb. Nu heb ik best veel opslagruimte, das dus op zich niet zo'n probleem. Toch vind ik het eigenaardig dat de foto zo groot wordt opgeslagen.

      Mijn vragen:

      - Pas ik USM op de juiste manier toe (mbt percentages enzo);
      - Is het normaal dat de foto groter wordt als je USM toepast;
      - Is er ook een manier om USM toe te passen op het RAW bestand, in plaats van deze eerst op te moeten slaan in JPEG en dan deze opnieuw te openen;
      - Is er een betere manier om mn foto's op te slaan?
      - Bij het opslaan van een JPEG, wat houden die keuzes bij 'Format Options' en bij 'Size' eigenlijk in?
      1) De toepassing van USM is verschillend van geval tot geval maar uw instelling is veel te hard. USM gaat een indruk van een scherpere foto geven door de randen te beklemtonen. Een rand is typisch een gebied waarbij er een sterk lokaal contrast is tussen elementen. Daarvoor dient de threshold. Die bepaalt vanaf welk contrast hij een zone aanziet als een rand en die gaat verscherpen. Jij zet die op 1 dwz alles wordt aanzien als een rand en dus wordt alles verscherpt. 1 kan je gebruiken voor verkleiningen voor op web. Voor originele grootte ala 6 megapixel, gebruik je vb 11.
      Radius ga ik niet helemaal uitleggen, maar zet je best niet groter dan 2.
      Tenslotte percent. Uw procent staat veel te hard en gaat uw foto kapotverscherpen. Krijg je oa halo's of heel duidelijke witte en zwarte randen. Ga best niet over 90%. Is het dan nog niet scherp genoeg, dan doe je de verscherping nog eens. Deze methode zorgt ervoor dat ongewenste zaken als ruis niet teveel mee worden verscherpt en dat je geen halo's krijgt.

      2) Doordat je zo hard verscherpt, is de foto veel gedetailleerder geworden en heb je dus ook meer data nodig om dit op te slaan. Uw techniek zorgt ook voor meer ruis en dat is ook allemaal meer data. Het is dus logisch dat het bestand groter wordt.

      3) Je kan in uw raw converter al wat verscherpen( een lichte sharpen na capture), maar verscherpen doe je eigenlijk naar uw uitvoergrootte. In een typische workflow is het ook de laatste stap. Een webbestand van 600 X 400 pixels verscherp je anders dan een bestand van 3000 X 2000 pixels voor print. Het is op dat moment dat je de verscherping op maat toepast, niet tijdens de rawconversie.
      Best sla je de verscherping niet op in uw pixels want dan kan je niet meer terug. Je kan die opslaan in een aparte laag of in een apart uitvoerbestand opslaan dat naar de drukker of printservice gaat.

      Noot: net als voor alle andere aanpassingen aan uw bestand moet je het niet eerst opslaan, sluiten, terug openen, aanpassen en terug opslaan.
      Je doet uw raw conversie met de gewenste instellingen (-> het bestand opent in photoshop) doet uw aanpassingen en slaat op in één keer;

      4) Jpg op maximum kwaliteit is kwalitatief goed (voor 8 bit) maar pas op want iedere keer dat je savet verlies je toch kwaliteit. Jpg op maximum kwaliteit is ook een beetje een verkeerd gebruik (beetje contradictio in terminis) , maar je kan het perfect doen natuurlijk. Opslaan in tif met LZW compressie is hier eigenlijk de beste optie. LZW gaat comprimeren zonder enig verlies. Ik sla veelal op in 16 bit in multilayered psd formaat. Da's de ultieme kwaliteit. Kan je nog alle kanten uit.

      Merk ook op als je uw jpg opslaat in de kleurruimte adobe RGB dat uw foto er flets gaat uitzien (in programma's die geen kleurmanagement hebben zoals een webbrowser, windows viewer, ...). Deze kleurruimte is voor bewerking, maar voor uitvoer naar jpg, moet je omzetten naar sRGB. Printservices verwachten normaal ook een bestand in sRGB.

      5) Size heeft gewoon weer hoe groot dat het bestand gaat worden en heeft aan hoeveel seconden een modem gaat nemen om die te downloaden bij de gestelde snelheid. 56 kbps is vb voor een modem van de jaren stillekes die via een klassieke telefoonlijn werkte. Jpg is een veel gebruikt formaat op websites en toen was de stelregel dat de volledige pagina + alle gebruikte images niet groter mocht zijn dan 60K. Baseline moet je u niets van aantrekken. Laat het gewoon staan zoals het staat.
      Last edited by PSG; 19 mei 2007, 10:00.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

        2) Doordat je zo hard verscherpt, is de foto veel gedetailleerder geworden en heb je dus ook meer data nodig om dit op te slaan. Uw techniek zorgt ook voor meer ruis en dat is ook allemaal meer data. Het is dus logisch dat het bestand groter wordt.
        Oke, dit klinkt inderdaad erg logisch.

        Ga best niet over 90%. Is het dan nog niet scherp genoeg, dan doe je de verscherping nog eens. Deze methode zorgt ervoor dat ongewenste zaken als ruis niet teveel mee worden verscherpt en dat je geen halo's krijgt.
        Oke, dus wanneer ik 2x achter elkaar een kleiner percentage verscherp dan in 1x een groter percentage, dan is dit beter dus voor behoud van kwaliteit?

        Je kan in uw raw converter al wat verscherpen( een lichte sharpen na capture)
        Ik heb dit wel eens geprobeerd, maar kan eigenlijk niet echt verschil ontdekken wanneer ik dit toepas...

        Merk ook op als je uw jpg opslaat in de kleurruimte adobe RGB dat uw foto er flets gaat uitzien (in programma's die geen kleurmanagement hebben zoals een webbrowser, windows viewer, ...). Deze kleurruimte is voor bewerking, maar voor uitvoer naar jpg, moet je omzetten naar sRGB. Printservices verwachten normaal ook een bestand in sRGB.
        Aha. Dít is ook goed om te weten. Het was mij idd al vaak opgevallen dat mn JPEG's zo flets waren als ik ze van RAW had omgezet. Ik vroeg me al af hoe dat kwam, en heb al menig maal uiteindelijk toch maar de JPEG uit de camera bewaard ipv de omgezette RAW file...

        @ PSG, bedankt voor de tips
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Oke, dus wanneer ik 2x achter elkaar een kleiner percentage verscherp dan in 1x een groter percentage, dan is dit beter dus voor behoud van kwaliteit?
          Yep, heeft te maken met de wiskunde die erachter zit.

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik heb dit wel eens geprobeerd, maar kan eigenlijk niet echt verschil ontdekken wanneer ik dit toepas...
          Standaard verscherpt de CS2 raw converter maar een beetje (is goed) en om het te zien moet je eigenlijk serieus ingezoomd zijn (100%).

          Comment


          • #6
            Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Ik sla veelal op in 16 bit in multilayered psd formaat. Da's de ultieme kwaliteit. Kan je nog alle kanten uit.
            Als je een raw omzet naar psd dan vergroot die toch ook? (bij mij toch maar ik ben nog aan het leren hé, dus vergeef me )
            Heb net een raw van 7,18 mb omgezet naar een psd en dan heb ik 22,8 mb.
            Al moet ik er bij vermelden dat er idd al een scherpte verbetering is gedaan en de kleur een beetje bijgewerkt.
            canon
            www.Pictostijn.net
            https://www.facebook.com/Pictostijn

            Comment


            • #7
              Re: Vraagjes over Photoshop CS2 (in het bijzonder over USM)

              Oorspronkelijk geplaatst door antool Bekijk bericht
              Als je een raw omzet naar psd dan vergroot die toch ook? (bij mij toch maar ik ben nog aan het leren hé, dus vergeef me )
              Heb net een raw van 7,18 mb omgezet naar een psd en dan heb ik 22,8 mb.
              Al moet ik er bij vermelden dat er idd al een scherpte verbetering is gedaan en de kleur een beetje bijgewerkt.
              Ja, effectief. Deze psd gaat groter zijn. Ik heb soms psd's van over de 100 MB.
              Ik bedoel dit in de context van een sterk bewerkte foto.
              Ik doe (nagenoeg) al mijn bewerkingen op lagen en op een non-destructieve manier.
              Met non-destructief bedoelt men een manier waarop je alles nog kan aanpassen.
              Zeker in een professionele omgeving is dit belangrijk omdat de klant vaak nog van idee verandert.
              De 16 bit zorgt ervoor dat je nog veel kan sleutelen aan de tonaliteit en de kleuren. In 8 bit begint je dan degradaties te krijgen.

              Doe je heel wat aanpassingen en sla je dat op als jpg --> Wil je later nog iets veranderen, dan zit je met een probleem.

              Comment

              Working...
              X