Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de crop-functie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over de crop-functie

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een foto en een deel van de foto (ongeveer 1/5 deel), wil ik croppen, want ik wil dit als achtergrond gaan gebruiken voor een foto. Daar op wil ik 3 foto's zetten.

Normaal als ik een foto heb, en ik wil daar 3 foto's in zetten, dan verklein ik die bv naar 1500 x 1000 en dan verplaats ik ze met de move tool naar de basis foto waar de kleine foto's overheen gaan in lagen.

Nu ik een gecropte achtergrond foto heb, is de basis foto qua resolutie ook kleiner en moet ik dus de foto's die ik er in wil hebben, ook nog kleiner maken.

Kan dit anders zodat ik toch de kleine foto's kan verkleinen naar 1500 x 1000 zodat ik toch nog een beetje resolutie houd in de foto???
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Vraagje over de crop-functie

Als je een foto 1/5de gaat croppen, wordt hij kleiner. Een bestand "uitrekken" kan echter niet, tenzij je gaat spelen met dpi, maar je mag zeker niet lager gaan dan 72, en voor afdrukken is eigenlijk 300 dpi optimaal.
    Maar de foto's die je erin plaatst, kan je toch gewoon schalen. Je hoeft die pixels niet te verlagen. Je plaatst ze in een nieuwe laag (gebeurt automatisch) - Bewerken - transformatie - schalen (shift-toets ingedrukt houden om de verhoudingen te behouden) en je maakt ze zo groot je wil. Ook al is de foto die je op een achtergrond van 1500x1000 plaatst bijvoorbeeld 3000*2000, dan nog kan je hem naar de gewenste maat verkleinen.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      maar je mag zeker niet lager gaan dan 72
      Waarom niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Waarom niet?
        Sorry, er moest staan 100dpi en het gaat over het afdrukken, even verward met de schermresolutie.
        Omdat je dan bij het afdrukken lager dan 100 dpi aanzienlijk kwaliteitsverlies gaat hebben. Je kan makkelijk een grotere foto maken door de dpi's aan te passen. De meesten sturen hun foto's in bij een fotograaf, onbewerkt, waarbij ze in photoshop standaard de resolutie 72 dpi krijgen. Bij afbeeldingsgrootte, zie je dan een formaat staan, dat in feite niet optimaal is voor afdrukken. Het veranderen van dpi voor een publicatie op het internet heeft geen enkele invloed. Het geeft alleen een ander beeld over de afmetingen van de foto. In 300 dpi zie je de optimale maximale afmetingen voor een afdruk, in 200 dpi, voor een betere afdruk, in 150 dpi voor een goede afdruk en in 100 dpi voor een gewone afdruk.

Het heeft niets met beeldpixels te maken, maar om het op een beeld te tonen, wat er gebeurd als je bij een crop het formaat voor afdrukken gaat vergroten...
        De eerste foto is een foto op 480 x 640 pixels, afmetingen in 72 dpi = 16,93 op 22,58 cm. Bij de tweede foto, de crop verander ik de afmetingen naar de originele, door verandering van de dpi naar 36. De crop heeft een formaat van 240 x 321 beeldpixels. Om het even op beeld te tonen wat er gebeurd als je deze gaat afdrukken op hetzelfde formaat, post ik beide foto's op 480 x 640...
        De afmetingen zijn dezelfde, althans de afbeeldings- /afdrukgrootte, maar door een kleinere dpi, wordt de foto vager.

Ik heb echter een stil vermoeden dat het tweede deel van mijn eerste antwoord voldoende was... tenzij Vin1 ze laat afdrukken.
        Last edited by FestinaLente; 14 mei 2007, 07:46.

Comment

Een heel verhaal en ik vraag me nog steeds af of je het nu begrijpt of niet.

De meesten sturen hun foto's in bij een fotograaf, onbewerkt, waarbij ze in photoshop standaard de resolutie 72 dpi krijgen.
          De afmetingen zijn dezelfde, althans de afbeeldings- /afdrukgrootte, maar door een kleinere dpi, wordt de foto vager.
          Slechts het aantal pixels is van belang. Als ik een foto van 3000 x 2000 pixels naar een fotocentrale stuur voor een afdruk van 10 x 15 cm dan maakt het helemaal geen bal uit of er nu 72 dpi of 3528 dpi in de foto staat.

Bij je voorbeeld wordt de foto niet 'vager' omdat er 36 dpi in de foto staat maar omdat je minder pixels hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Een heel verhaal en ik vraag me nog steeds af of je het nu begrijpt of niet.

Slechts het aantal pixels is van belang. Als ik een foto van 3000 x 2000 pixels naar een fotocentrale stuur voor een afdruk van 10 x 15 cm dan maakt het helemaal geen bal uit of er nu 72 dpi of 3528 dpi in de foto staat.

Bij je voorbeeld wordt de foto niet 'vager' omdat er 36 dpi in de foto staat maar omdat je minder pixels hebt.
            Inderdaad... maar er zijn nogal wat mensen die de misvatting hebben dat een serieus gecropte foto (1/5 is nogal wat) evengoed op een fotopapiertje komt dan een originele. Op een gewoon formaat misschien wel, maar als je dan iets groter gaat, kan de kwaliteit tegenvallen.
            Om te zien welke de maximum afmetingen voor een goede - betere - optimale afdruk zijn, kan je m.i. beter even de dpi veranderen in PS, zodat je weet wat je met je foto kan doen, naar afdrukken toe.
            Het maakt inderdaad niet uit hoe je het instelt, maar om te visualiseren wat de afmetingen zijn, kan de aanpassing van de dpi nuttig zijn. Zo weet je tevoren waar je je aan kan verwachten.

In het geval hierboven van 1500 x 1000 pixels (ongeveer) :
            gewone afdruk : 100 dpi = 36 x 24 cm
            goede afdruk : 150 dpi = 24 x 18 cm
            betere afdruk : 200 dpi = 18 x 12 cm
            optimale afdruk : 300 dpi = 12 x 8 cm

Mvg

Comment

Working...
            X