Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

conversie RAW -> JPG, image size is maar 5 cm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• conversie RAW -> JPG, image size is maar 5 cm?

Ik merk dat als ik mijn 8 Mpixel RAW files in Photoshop bewerk en ik converteer ze naar JPEG, dat mijn image size slechts een vijftal centimeter is op de kortste kant. Waarschijnlijk heb ik ergens een setting verkeerd gezet, maar ik vind niet waar het probleem is. Ik zie wel dat het aantal pixels/inch op 999 staat, maar als ik dat verminder, is de foto nog kleiner. Als ik de jpeg open in Photoshop (ik maak foto's in RAW + jpeg fine), dan heeft die wel normale afmetingen.

Weet hier iemand wat er verkeerd loopt?

Alvast bedankt
    ______
    www.vue.photo

Re: conversie RAW -> JPG, image size is maar 5 cm?

Hier is niets aan de hand.
    Je sensor heeft 3456x2304 pixels. 999 pixels per inch = 393.3 pixels per cm.
    Dit geeft een foto van 8.8x5.8 cm . Maar je bent geen enkele pixel kwijt. Ga eens na of die 999 ppi niet stond ingegeven als je van je Adobe Camera Raw naar Photoshop gaat (onder de foto in ACR staat er een keuzevak voor de resolutie).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
      Hier is niets aan de hand.
      Je sensor heeft 3456x2304 pixels. 999 pixels per inch = 393.3 pixels per cm.
      Dit geeft een foto van 8.8x5.8 cm . Maar je bent geen enkele pixel kwijt. Ga eens na of die 999 ppi niet stond ingegeven als je van je Adobe Camera Raw naar Photoshop gaat (onder de foto in ACR staat er een keuzevak voor de resolutie).
      Ja, dat staat zo ingegeven. Welke waarde zou ik daar best zetten?

Ik bedoel: een foto van 8 Mpixel is toch zo ongeveer een goeie meter op de langste kant?
      ______
      www.vue.photo

Comment

Tuurlijk wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Ja, dat staat zo ingegeven. Welke waarde zou ik daar best zetten?

Ik bedoel: een foto van 8 Mpixel is toch zo ongeveer een goeie meter op de langste kant?
          Als je 300 ppi invult, krijg je een goed 'idee' van hoe groot je foto kwalitatief goed 'kan' afgedrukt worden. Voor grotere foto's is een lagere ppi waarde (<300) normaal. Nogmaals, dit verandert niets aan je foto. Het geeft enkel de informatie: als dit bestand wordt afgedrukt met resolutie 300ppi dan is het zo groot.

Kijk misschien hier eens: http://www.weistra.speedlinq.nl/dpi.htm

Comment

Re: conversie RAW -&gt; JPG, image size is maar 5 cm?

Als je 300 ppi invult, krijg je een goed 'idee' van hoe groot je foto kwalitatief goed 'kan' afgedrukt worden. Voor grotere foto's is een lagere ppi waarde (<300) normaal. Nogmaals, dit verandert niets aan je foto. Het geeft enkel de informatie: als dit bestand wordt afgedrukt met resolutie 300ppi dan is het zo groot.

Dan zal ik dat vanavond zo eens instellen. Hetgeen ik rottig vind, is dat als ik foto's bijvoorbeeld op A4 wil afdrukken, ik hem eerst moet resizen, of zie ik dat dan ook weer verkeerd?

Wat is dan het verschil met als ik direct de originele jpeg open, ik wél een full scale foto heb?

Als ik nu van 999 ppi naar 300 ga bij het converteren van RAW naar jpeg, is mijn foto logischerwijze ook iets meer dan 3x zo groot, klopt dat?
            ______
            www.vue.photo

Comment

Dan zal ik dat vanavond zo eens instellen. Hetgeen ik rottig vind, is dat als ik foto's bijvoorbeeld op A4 wil afdrukken, ik hem eerst moet resizen, of zie ik dat dan ook weer verkeerd?
              Neen, die moet je niet eerst resizen. Volgens mij kom je er gemakkelijk uit door in PS via Print Preview te gaan. Je kiest daar 'scale to fit media'. Als je papier dan A4 is, past hij de print hieraan aan. Dit in het geval je zelf je prints wil maken. Als je hem wil laten afdrukken in een labo stuur je het origineel gewoon door en kiest voor een A4 afdruk.

Wat is dan het verschil met als ik direct de originele jpeg open, ik wél een full scale foto heb?
              Er is geen verschil.
              Kijk, als je een liter water koopt, zou men op het etiket kunnen zetten dat er 5 flesjes van 200 ml. in zitten. Of men kan erop zetten dat er 100 flesjes van 10ml. in zitten. Wat is het verschil?
              Die foto van 5cm met 999 ppi, is eigenlijk gewoon hypothetisch en van geen enkel belang. Ik heb geen weet van toestellen die op die resolutie kunnen printen.

Als ik nu van 999 ppi naar 300 ga bij het converteren van RAW naar jpeg, is mijn foto logischerwijze ook iets meer dan 3x zo groot, klopt dat?
              Ja en neen. Er verandert niets aan je foto. Maar je leest dan de informatie dat als je foto op 300ppi wordt afgedrukt die groter is dan wanneer hij op 999 ppi wordt afgedrukt. Maar wat je daar ook invult als ppi, dat gaat niets veranderen aan de manier waarop hij effectief wordt afgedrukt. Dat wordt immers door de printer bepaald, niet door wat je ingeeft in één of ander programma.

Het loont de moeite van toch eens te gaan lezen onder de link die ik eerder stuurde. Hieronder nog een andere (Engels).

Succes,

Comment

Aha, nu wordt er me veel duidelijk, bedankt!

Ik zie nu wel dat ik met mijn 8 MP foto's geen hele grote prints kan maken blijkbaar.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Aha, nu wordt er me veel duidelijk, bedankt!

Ik zie nu wel dat ik met mijn 8 MP foto's geen hele grote prints kan maken blijkbaar.
                  Dat zal nog meevallen hoor en wat noem je heel groot? De enige manier om hier uitsluitsel in te krijgen is testen.
                  Volgens de theorie kan je geen x megapixel foto op grootte y afrukken, maar in praktijk kan dit goed meevallen. Een A1 foto plak je niet in een album om vanop 20cm te bekijken hé.
                  En je kan nog altijd upscalen. Dan vink je 'resample image' wel aan en je maakt één van de zijden x% langer. Het resultaat zou beter zijn wanneer je dit in verschillende kleine stappen doet i.p.v. één grote stap.
                  Last edited by pichayandege; 8 mei 2007, 23:17.

Comment

Geweldig! Eindelijk een site die alles omtrent dpi/ppi, waar ik hier al jaren tegen moet vechten, eens duidelijk op een rijtje zet. Staat in m'n favorites en zal ik zeker gaan gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Geweldig! Eindelijk een site die alles omtrent dpi/ppi, waar ik hier al jaren tegen moet vechten, eens duidelijk op een rijtje zet. Staat in m'n favorites en zal ik zeker gaan gebruiken.
                      Inderdaad, nogmaals bedankt voor die links.

Wat ik ondertussen wel ondervonden heb, is dat ik een foto die ik met een goeie lens maak, wél veel groter kan printen, in tegenstelling tot een foto die ik met een mindere lens maak. Ik ga dus lekker voor professionele lenzen. Heerlijk!
                      Nu 't geld nog
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Working...
                      X