Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

    Best forumleden,

    Na jaren plezier met m'n F601 en F80 in combinatie met Velvia, Sensia en Reala ben ik eindelijk overgestapt naar het digitale tijdperk nl. een D80.

    Ik heb al heel wat bijgeleerd op dit forum, maar zit nog met de volgende vraag:

    Ik heb net zo'n 200 foto's (in RAW, ttz NEF) getrokken van onze reis, maar welke bewerkingen doe ik best op welk moment in de workflow bij het omzetten van RAW naar JPG tot afdrukken (het is niet de bedoeling om de tools/programma's te bespreken)

    Vb. RAW, in RAW convertor (vb C1, ACR of RawShooter) witbalans goedzetten, RAW converteren naar JPG (SRGB, of via Adobe RGB?), bewerken levels/curves in CS2, bijscherpen, afdrukprofiel invoegen (indien beschikbaar) en afdrukken? Einddoel is een fotoboek (vb. fotobuch) of fotoprints bij een afdrukcentrale, en liefst zo goed mogelijke kwaliteit ;-), niet via een eigen printer.

    Of is het beter om te zetten naar TIFF, dan te bewerken in CS2 en dan converteren naar JPG, of kan ik de levels in de RAW convertor als goed zetten?

    Graag het advies van de experten.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

    Omzetten nr jpg doe je best zo laat mogelijk.
    Concreet gebruik ik het (nagenoeg) alleen voor web en versturen van foto's nr een online dienst.
    Hetzelfde voor verscherpen. Doe je als laatste bewerkingsstap op basis van de outputgrootte.

    Levels kan je doen in de RAW converter maar kan ook in 16 bit in PS.
    Zolang je kleur/belichtings/tonaliteitsaanpassingen moet doen, blijf je best in 16 bit.
    Persoonlijk werk ik (voor de goede images) altijd in 16 bit op een non-destructieve manier.

    Er is hier in de tijd een thread rond gegaan met een volledige workflow.
    Probeer anders de zoek eens.

    Comment


    • #3
      Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

      Thanks! Ik heb nog wat nagelezen en als ik het goed begrijp:
      kleine belichtingscorrecties (oa witbalans) in RAW convertor
      omzetten RAW naar 16bit (TIFF of DNG)
      verdere bewerkingen in PS of PSE
      net voor laten afdrukken, verscherpen en omzetten JPG 8bit

      Is er een voordeel van TIFF of DNG tov JPG 16bit (los van het feit dat er geen compressie gebruikt wordt)?

      Comment


      • #4
        Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

        jpg is altijd 8 bits en iedere keer je bewaart, wordt er data weggegooid.

        tif kan 16 bit of 8 bit en kan lossless gecomprimeerd via vb LZW compressie.

        DNG is 12 bit (of fuji 14 bit) en kan omgezet nr 16 bit.
        DNG heeft alle voordelen van RAW : je kan dus vb makkelijk de witbalans aanpassen of de belichting via zaken als fill light. Die fill light is wel een sterke feature waarmee je de 3 quarter tones kunt oplichten. 3 quarter tones liggen tussen de middentonen en de schaduwen.

        Comment


        • #5
          Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

          Omzetten van NEF ---> JPG het beste met Capture NX van Nikon. Dit werkt het beste. Vergelijk foto's (JPG) uit PS (bv. CS3) maar eens met de originelen (NEF)...er zit ongetwijfeld verschil tussen. De RAV converter van PS is op dit gebied niet zo goed. PS is verder wel een tof programma, echter voor converteren gebruik ik Capture NX (zonder verschil van beeldkwaliteit).

          Comment


          • #6
            Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

            Dit is nog een topic van vorig jaar, ik denk dat TS ondertussen zelf al een aardige workflow heeft opgezet
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: workflow RAW -> JPG: wat op welk moment bewerken

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Dit is nog een topic van vorig jaar, ik denk dat TS ondertussen zelf al een aardige workflow heeft opgezet
              Awel, ik leef soms nog in het verleden...

              Comment

              Working...
              X