Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro & achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro & achtergrond

Sommige macrofoto's durven wel eens uit de boot vallen vanwege een te scherpe & te drukke achtergrond.

Hoever gaan jullie in het wegwerken van de achtergrond in PS?

Eventuele PS-tips altijd welkom
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Re: Macro & achtergrond

Hm, doe niet aan macro maar weet wel een manier (als je dat wil weten ) hoe wazig te maken: http://www.crystalzone.nl/html/photo...20portret.html
    Er zijn er nog meer, maar hier heb je dan al iets.
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Macro is een heel erg technische fotografietak en ik denk eigenlijk dat PS-en op macro's not done is.
      Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die het zo uit het fototoestel toveren.

Comment

Jou vraag roept bij mij bepaalde bedenkingen op!
        Als je de techniek al in huis hebt om te scherpe macro's te maken,
        heb je zeker al de kennis om mooie macro's te maken zonder te drukke achtergronden waar er geen PS-en aan te pas komt, ik heb al menig foto's van je gezien, vandaar mijn bedenkingen.

Comment

Hallo Sugar,
          Ik doe het in elk geval niet !

Als je achtergrond (door verkeerd camerastandpunt of door een te hoog diafragmagetal) echt nog scherp is, dan is iedere mogelijke bewerking er een te veel - het resultaat zal (tenzij je een PS-goeroe bent) altijd ontgoochelen...
          Anders ligt het als je BG wel voldoende OOF is, maar je hebt wat ruis of storende elementen (vegen, vlekken, enz). Dan kan de 'stamptool' heel veel hulp bieden. Een kleine, bijkomende ontscherping op een 'gefeatherde' selectie kan dan ook geen kwaad...
          Maar zaak is om tijdens het shooten met de BG rekening te houden. Wanneer dat niet mogelijk is (onderwerp te dicht bij de achtergrond bv.) dan is dat jammer - maar dan maak ik de opname niet...

Met vriendelijke groet,
          Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik geef een voorbeeldfoto...

Dat blauwtje kan je nog wel eens elders tegenkomen, maar ik heb er ook vele van de aardbeivlinder, ik heb dat beest zondag > 30 minuten gevolgd, en dat zit alléén op bloemen die 5-10 cm boven de grond uitsteken... (als hij al wil gaan zitten )

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht

Dat blauwtje kan je nog wel eens elders tegenkomen, maar ik heb er ook vele van de aardbeivlinder, ik heb dat beest zondag > 30 minuten gevolgd, en dat zit alléén op bloemen die 5-10 cm boven de grond uitsteken... (als hij al wil gaan zitten )
              sugar
              En je hebt dan nog eens geen geluk in je ongeluk : het gras in de achtergrond wordt nog gestoord door helwitte, dode takjes...

Euh... het klinkt nu behoorlijk ongepast, maar ik zou zeggen : "De aanhouder wint" - of "De volgende keer beter..."
              Neen ernstig, je kan altijd proberen natuurlijk - maar ik zelf zou er niet aan beginnen. De tijd die ik met de bewerking zou verliezen, besteed ik liever om in 't veld te pogen een andere - in betere omtandigheden - te strikken.

Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht

sugar
                Da's nu eens een voorbeeld van hoe je het best niet doet.Het is heel gemakkelijk en vlug gedaan zo.Beesje in het oog houden en direct al bekijken wat het beste standpunt is om de vlinder te isoleren van de achtergrond.Plat op de buik als het moet,netels of muggen en dergelijke moet je er maar bij nemen.Vandaag even gaan oefenen met de Sigma 150mm,libel zat mooi maar 'moest op m'n knieen,normaal geen probleem maar vandaag had ik een short aan en het was tussen de netels te doen.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  Da's nu eens een voorbeeld van hoe je het best niet doet.Het is heel gemakkelijk en vlug gedaan zo.Beesje in het oog houden en direct al bekijken wat het beste standpunt is om de vlinder te isoleren van de achtergrond.Plat op de buik als het moet,netels of muggen en dergelijke moet je er maar bij nemen.Vandaag even gaan oefenen met de Sigma 150mm,libel zat mooi maar 'moest op m'n knieen,normaal geen probleem maar vandaag had ik een short aan en het was tussen de netels te doen.
                  Als die mogelijkheid erin zit, heb ik geen probleem om op mijn buik te kruipen. Aan de foto's van de parende blauwtjes heb ik een aantal serieuze schrammen overgehouden. Maar voor sommige vlinders kan je gewoon niet anders (zoals ik al zei, ik heb die aardbeivlinder een half uur gevolgd, die zet zich amper neer en als hij zich neerzet, is het op een lage bloem, vleugels horizontaal)...

Comment

Het tijdstip speelt ook een rol,'s morgens vroeg en 's avonds laat zijn ze veel rustiger.Met deze temperaturen en dan om 11u....zijn ze al te fel opgewarmt.
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
                    X