Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plastic gezichten of is er meer ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Plastic gezichten of is er meer ?

Er is altijd heel veel discussie op forums over te veel shoppen ja/nee.
    Nu ben ik het er 100% mee eens dat er teveel geshopt KAN worden, echter jammer genoeg word vaak alles op 1 hoop geworpen en zie ik regelmatig mijn naam langskomen als iemand die plastic fantastic zou aanhangen, echter niets is minder waar.
    Als ik aan één ding een hekel heb is zijn het foto's waar totaal geen detail meer in de huid zit, of waar ruislagen gebruikt worden.

Natuurlijk ben je altijd zoekende naar oplossingen om het geheel beter te maken, maar de conclusie voor mij is toch dat het allemaal al uit de camera eigenlijk goed moet zijn.
    Je kan dan zeggen waarom überhaupt nog photoshoppen, en dat dat heeft te maken met print size.
    Ik bewerk foto's voor afdrukken op groot formaat, A2 of groter.
    Dezelfde foto's zien er op magazine print ook gedetaileerd genoeg uit maar duidelijk iets softer (kijk in de hedendaagse magazines en je ziet daar ook wat ik bedoel) maar nog genoeg detail.

Ga dan echter naar internet formaat en wonder boven wonder (nou ja ) er is geen detail meer te zien. Dit is ook logisch, je gaat van een enorme resolutie naar een zeer kleine resolutie, het is LOGISCH dat je dan detail verliest en alles verzacht word.

Bij de workshops is de reactie van 90% van de cursisten vaak dat ze met stomheid staan geslagen als ze zien dat ik dit soort bestanden dus bijna uit de RAWs haal, als je een goede controle hebt over je licht en je snapt wat het doet, hoef je HEEL weinig te photoshoppen.

Probleem met veel fotografen is dat ze hun eigen werk vergelijken met dat van andere en als hun geen gladde gezichten voor elkaar krijgen door slecht licht gebruik, dan kan de ander dat ook niet

Ik wil niet zeggen dat ik NIETS photoshop, maar mijn gemiddelde werktijd voor een hele sessie met 15 bewerkingen ligt tussen de 60-90 minuten.

Je moet gewoon zorgen dat je je licht onder controle hebt en dat in BASIS de foto volledig goed uit de camera komt, in photoshop hoef je dan alleen nog maar wat oneffenheden weg te werken en zorgen voor wat effenheid in de huid en dat duurt echt niet langer dan 2-4 minuten.

Hier de internet versie

Hier de crop:

en hier een andere internet versie

Hier dezelfde maar dan als crop:

MvrGr.
    Frank
    http://www.frankdoorhof.com

Re: Plastic gezichten of is er meer ?

Dag Frank,

Kan je rond de zachtheid van de huid wat tips geven?

Ik weet dat de grootte van de lichtbron t.o.v. het subject een belangrijke factor is.
    Een grote softbox dicht geplaatst bij het subject, zal een heel zacht en egaal licht geven.
    Welke aspecten moet je nog op letten?
    Vb hoe zit het met de hoek van de lichtbron tov het subject. Dus zowel in termen van de verticale as als de horizontale as.
    Vb als je de eerste foto bekijkt. Het hoofd is wat gekanteld en het licht staat dus op een bepaalde hoek met de kaaklijn.

Elke tip wordt geapprecieerd!

Comment

Meesterlijk!

Je sites zijn overigens bijzonder informatief. Die bezoek ik in de komende dagen wat uitgebreider! Thanks!
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

met de hele grote softboxen maakt het minder uit maar met 45 graden kun je bijna niet fout gaan.
        Het ligt allemaal aan de manier waarop het licht op het model valt of je oneffenheden ziet of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
          Het ligt allemaal aan de manier waarop het licht op het model valt of je oneffenheden ziet of niet.
          Kun je dat wat nader duiden want dit was inderdaad mijn vraag.

Comment

Je ziet oneffenheden door de schaduw val.
            Als je via een kleine hoek het licht op je model laat vallen dan zie je meer oneffenheden als dat je het licht vlak voor je model neerzet.
            Hoe extremer de hoek (strijklicht) hoe meer je de oneffenheden gaat zien.

Comment

Mooi foto, mooie dof, die eerste foto maar het valt wel op dat de kunstmatige zachtheid van de huid abrupt stopt rond de neus. Dat je daar dus wel poriën/haartjes etc... ziet. Het jukbeen onder het linkeroog en links van de neus is zacht en vlak, terwijl je plots onder de linkerneusvleugel alle natuurlijke details ziet...

Ik vind de oneffenheid dus ietwat té selectief qua plaats... waardoor de bewerking an sich teveel opvalt. Het kan natuurlijk ook aan de huid van het meisje of het licht liggen.

Maar dat heb ik waarschijnlijk alleen maar gezien omdat deze topic nu nét over nabewerking gaat
              Last edited by caleido; 11 juli 2007, 14:28.

Comment

Goede belichting, goede visagie,...het scheelt allemaal in de nabewerking.

Wat mij hier echter (ik heb het nu over foto 1) onmiddellijk opvalt zijn de oneffenheden (putten en bulten) in de rechterhelft van het aangezicht.
                Als dit een fashion foto is, zou ik die er toch uithalen.

De linker aangezichtzijde heeft dit niet, althans toch niet zichtbaar, dankzij de belichting. Ook de handen, alhoewel out of focus, zijn mooi belicht en hoeven geen bewerking.

Een gezicht is rond en het licht kan niet alles egaliseren. Er zijn altijd delen die moeten inboeten, tenzij het model een perfecte huid heeft.
                Het is daar waar fotobewerking zijn nut toont.

Comment

@PSG en Frederic De Smet

Jullie replies zijn verwijderd, want deze doen niet ter zake in dit topic. Meningsverschillen kunnen het best via pm worden uitgevochten, de forumonderdelen van BD zijn hiervoor in ieder geval niet geschikt.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

Comment

Ik hoop niet dat ik me de woede op de hals haal. Allereerst vind ik je foto's schitterend en haal ik bij lange na niet de kwaliteit die jij hier maakt. Ook niet met 10 dagen photoshoppen

Maar je titel zegt plastic gezichten of is er meer.

dame 1 vind ik een hele mooie foto, ik zie wel (ik hoop dat ik kritisch mag zijn)
                    en dan met name op de wangen links en rechts wat scherpere en wat vagere stukken ondanks dat de afstand het zelfde is. Beide kanten zouden, mijn inziens, haarscherp moeten zijn vooral met de vergroting die je eronder hebt.
                    deze foto : is er meer.

Dame 2 .
                    Ik kom wel eens op een poppenbeurs en dit is precies een poppengezichtje (let wel de hedendaagse poppen zien er niet meer uit als de poppen van 5 jaar terug, deze zijn bijna levensecht).
                    De neus, de tanden, de lippen, de haren het lijkt allemaal net niet echt. Het kan aan het model liggen, maar dan had je haar niet moeten kiezen voor dit onderwerp.
                    Nietemin is ook dit een hele mooie foto, waar ik jalours op ben !!!
                    deze foto : plastic gezicht

Comment

Hi,
                      Gezichten zijn bijna nooit haarscherp aan beide kanten in mijn foto's , helemaal niet als ze geschoten zijn met een MF camera.
                      Wil je een gezicht aan beide kanten scherp hebben moet ik met de 5D op ongeveer f16 schieten met een 85mm lens en met het MF systeem rond de f22 met de 120mm.

Daarnaast vind ik het ook niet interessant meer als beide kanten scherp zijn, dan kun je net zo goed een P&S camera gebruiken
                      Juist de DOF maakt dat een foto diepte en dynamiek krijgt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                        Daarnaast vind ik het ook niet interessant meer als beide kanten scherp zijn, dan kun je net zo goed een P&S camera gebruiken
                        Juist de DOF maakt dat een foto diepte en dynamiek krijgt.
                        Volg ik volledig! Die DOF vind ik nu net één van de interessantste aspecten van de foto. Precies zoals je zegt : het geeft diepte en dynamiek.

Comment

Working...
                        X