Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEF => JPG veel vragen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NEF => JPG veel vragen...

Hoi,

Ik heb vrijdag voor de eerste keer in NEF gefotografeerd.

Wat me opvalt:
    NEF => jpg met adobe bridge en hoogste kwaliteit files van ca 1,3 MB
    NEF => jpg met Nikon Picture Project hoogste kwaliteit ca 6.6 MB
    jpg fine uit de camera 5.4 MB

Wil dit zeggen dat adobe bridge niet goed is als RAW convertor? De .jpg's bevatten toch 4MB minder info dan de jpg's uit de camera.

Kan ik hieruit besluiten dat de jpg's door picture project de beste zijn?

Btw: NEF 15 a 16 mb omgezet naat TIF (30 MB). De TIF van 30 MB bewerkt vlotter dan een jpg
    Hoe komt het dat CS2 sneller is met de grotere TIF files dan de kleinere jpg's?
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: NEF => JPG veel vragen...

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
    Hoi,

Ik heb vrijdag voor de eerste keer in NEF gefotografeerd.

Wat me opvalt:
    NEF => jpg met adobe bridge en hoogste kwaliteit files van ca 1,3 MB
    Dit lijkt me zeer straf. Kan je eens vertellen via welke stappen je tot dit resultaat komt? Ga vanavond eens vergelijken.

Comment

Volgens mij kijk jij in Bridge naar de jpg die erbij gemaakt wordt in RAW + JPG mode. En die is uiteraard veel kleiner dan de RAW (NEF).

Comment

Hoewel ikzelf niet met CS2 werk, kan ik wel zeggen dat het klopt dat de JPEG's uit Nikon software " groter " zijn dan uit andere programma' s.
        Ik heb het even nagekeken en een NEF geopend met Nikon Capture NX en bewaard als 96% JPEG, resulterend in een JPEG van 4,4Mb ( inclusief preview image )
        Dezelfde NEF heb ik geopend in Graphic Converter en als 96% JPEG bewaard ( JPEG 6.0 Progressive ), wat een bestand van 3,1Mb opleverde ( ook mét preview ) en vervolgens het NEF- bestand geopend d.m.v de Nikon NEF plugin in PhotoShop Elements 2 en bewaard als JPEG op kwaliteit 11 ( is niet helemaal 96% natuurlijk ), wat een bestand van 3,0Mb gaf.

De grootte van een JPEG hangt ook sterk af van het beeld zélf. Heb je bv een foto van een bijna wolkenloze lucht met een vogel, dan kan die als JPEG misschien slechts 1Mb groot zijn, terwijl een foto van een groep mensen met kleurige kledij 3Mb is...

Ik weet nu uiteraard niet hoe het met Adobe Bridge gesteld is, maar de foto' s geopend in Nikon Software zijn stukken beter dan degene die met de Nikon NEF plugin in PS elements geopend worden.
        Zelfs de Nikon D1 NEF - plugin in Graphic Converter doet veel beter zijn werk - hoewel deze nogal donkere beelden geeft, maar dat kan zijn doordat ik met een D70 werk...

Peter
        http://www.lembrechtsart.be/

Comment

Dit lijkt me zeer straf. Kan je eens vertellen via welke stappen je tot dit resultaat komt? Ga vanavond eens vergelijken.
          Ik heb het nog eens getest.
          Ik open een RAW foto via Bridge of PS CS2. Ik krijg steeds dezelfde plug-in, dus dat kan geen verschil maken.

In de plug-in kiesik<SAVE> en dan geef ik het formaat op .jpg en kies las kwaliteit "10" (hoogtse dieik kan kiezen).

Resultaat 1.7 MB (ander foto dan vorige keer)
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Re: NEF =&gt; JPG veel vragen...

Ik open een RAW foto via Bridge of PS CS2. Ik krijg steeds dezelfde plug-in, dus dat kan geen verschil maken.

In de plug-in kiesik<SAVE> en dan geef ik het formaat op .jpg en kies las kwaliteit "10" (hoogtse dieik kan kiezen).

Als dat die plugin in CS2 is, vul dan eens manueel 12 in ipv 10? Ik had dit ook eerst voor. Hoogste kwaliteit is dus niet 10, maar 12...

Comment

Re: NEF =&gt; JPG veel vragen...

Om correct te kunnen vergelijken moet je met dezelfde foto's werken (grootte is immers afhankelijk van wat er op de foto staat). Je neemt dus een NEF foto én een JPG foto van exact dezelfde compositie op (ongeveer) hetzelfde moment (lichtsterkte moet gelijk zijn). Open die NEF en bewaar als JPG (12 is beste kwaliteit, niet 10). Vergelijk dit met je JPG fine uit je camera en met je omzetting in een ander programma.

Comment

Working...
              X