Bij de verwerking van mijn foto's van de concertshoot dit week-end stuitte ik op een kleurprobleem: mijn selectie van beste foto's zijn in Lightroom uitgewerkt en komen sfeervol over, maar na het openen van de ge-exporteerde jpegs in Explorer zien de kleuren er overgesatureerd uit. Ik geef een voorbeeld:

In deze foto, die een sRGB kleurprofiel heeft, zien het aangezicht van de man er veel te rood uit. Als je dit bestand opendoet in Photoshop op een gecalibreerd scherm, zien de kleuren er veel echter uit. Ik ben er in geslaagd met een aantal conversies een afbeelding te maken die de kleuren weergeeft zoals ik ze zie in Photoshop:

Dit is wat ik aan de eindgebruiker wil laten zien.
Nu sta ik voor een dilemma:
BTW: Op een Apple MacBook Pro zien ze er even slecht uit.
Dave

In deze foto, die een sRGB kleurprofiel heeft, zien het aangezicht van de man er veel te rood uit. Als je dit bestand opendoet in Photoshop op een gecalibreerd scherm, zien de kleuren er veel echter uit. Ik ben er in geslaagd met een aantal conversies een afbeelding te maken die de kleuren weergeeft zoals ik ze zie in Photoshop:

Dit is wat ik aan de eindgebruiker wil laten zien.
Nu sta ik voor een dilemma:
- Ik kies ervoor om de foto's zo door te sturen en ervan uit te gaan dat de eindgebruiker in een gecontroleerde omgeving werkt en daardoor de kleuren te zien krijgt zoals ik het in mijn omgeving zie. Zodoende kan de eindgebruiker op een gecontroleerde manier afdrukken maken.
- Ik kies ervoor om de foto's aan te passen en de weergave op mijn scherm in een niet gecontroleerde omgeving na te bootsen. Zodoende zal de eindgebruiker, die misschien niets van kleurbeheer afweet of niet over de nodige hardware beschikt, de foto's zien zoals ik het bedoel.
BTW: Op een Apple MacBook Pro zien ze er even slecht uit.
Dave
Comment