Als ik van digitale foto's via Adobe Premiere Elements een "reportage" maak, met muziek erbij en zo, en daar dan een DVD brand, en dan afspeel op mijn goeie breedband TV dan zijn er toch wat foto's met dat storende bibberende moiré effect ...Hoe kan dat weggewerkt wortden (bij de voorbereiding met CS2 of zo?)
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Moiré
Collapse
X
-
-
Re: Moiré
Die moiré, daar geraak je alleen vanaf door je foto te bewerken op de resolutie van je televisiescherm (720x576 pixels) en er de patronen die de moiré veroorzaken een beetje te blurren. Er zijn methodes te vinden om deze moiré te verwijderen zonder al te veel detailverlies – zoals hier: http://www.dbphoto.net/techniques/moire/index.html
Dat bibbereffect is eigenlijk nog wat anders. Als je de foto laat bewegen, of je zoomt in op de foto, dan gaan verschillende applicaties gewoon de foto dupliceren op de verschillende frames met een kleine offset in de positie en/of de scale, zodat je de indruk van de beweging krijgt. Maar om een meer realistische en vloeiende beweging te krijgen, moet je motion blur toevoegen. Zeker wanneer je de foto's voldoende snelheid wil meegeven is dat belangrijk.
Ik weet dat je dit in programma's als After Effects per laag kan aanduiden om die motion blur automatisch op te berekenen, maar ik betwijfel dat dit mogelijk is met de light versie van Premiere. Ik weet niet of er voor PC andere slideshowsoftware te vinden is die dat doet. Ik weet dat Boinx' Photomagico voor Mac dat wel doet. Wat dat betreft moet je een keer bij de specificaties kijken naar automatische motion blur, al dan niet slechts tijdens het exporteren naar een moviebestand.Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Comment