Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerken van RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bewerken van RAW

Vorige week startte ik met RAW opnames... Ondertussen heb ik reeds een aantal "fotosessies" zo bewerkt aan de hand van het boek van Scott Kelby. Nu heb ik toch de indruk dat die uitleg niet altijd naar mijn wens is (bij mijn portretten bvb...)
    Volgens het boek kan je bvb. bij belichting gerust kiezen voor de automatische stand laten staan omdat deze vrij goed zijn werk doet... Ook voor de andere factoren (schaduw, contrast,...) las ik daarin tips maar was niet echt tevreden van het resultaat van mijn uiteindelijk bewaard jpeg bestand.
    Hoe doen jullie dit? Puur op het gevoel of volgens een vast stramien??

Alvast bedankt!
    http://www.philippeswiggers.be

Re: bewerken van RAW

Bij mij verschilt dat van foto tot foto. Elke foto heeft een andere belichting hé, en andere schaduwen, texturen, enzovoort.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Op gevoel, geen enkele foto is hetzelfde, daarom bewerk ik elke foto apart. Over het algemeen pas ik niet zoveel aan bij het bewerken van mijn RAW opnames. Zodra ze in TIFF zijn omgezet en ik ze in een fotobewerkingsprogramma heb geopend, dan begint het echte bewerken voor mij eigenlijk. Mijn RAW (of beter gezegd NEF opnames, bewerk ik met Rawshooter) en dan worden ze omgezet in TIFF.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

Comment

zo doe ik het:
        eerst en vooral rawshooter heel grondig! selecteren welke foto's de moeite zijn om bij te houden en zo nodig van deze foto's de witbalans aanpassen (kan meestal in 1 maal voor een hele reeks als er met de zelfde lichtomstandigheden gewerkt werd) en af en toe nog de belichting compenseren.
        daarna omzetten in tiff waarna dan standaard bewerkingen zoals curves, stof wegklonen, enz. gedaan worden in photoshop, voor elke foto apart en zelden met automatische functies.
        hierna doe ik soms nog wat bewerkingen zoals zwart-wit maar dit is voor elke foto anders en dus zeker nooit automatisch. puur gevoel dus

groeten, robbe
        Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
        Wait. Look. Feel.
        Then shoot ! (David Muench)

Comment

Working...
        X