Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR van één foto lukt niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDR van één foto lukt niet

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
    In Photomatix moet je dan een slider met 'black' verschuiven zodat de
    zwarte schaduwen weg zijn.

Color saturation naar rechts sliden om terug kleuren te krijgen.

Denk eraan, als je foto's hebt genomen met echt erg donkere stukken,
    gaat dit tool dit proberen op te helderen, en ga je geen mooi effect krijgen.
    Wel, dit is het resultaat dan... Niet veel anders zoals daarvoor.

Wat doe ik toch fout???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Van wie moet je 16 bitt hebben voor een HDR
      Van nonkel Adobe himself

En Voila ... Uw hdr uit een jpg'ke met 8 bitt
      Dat is geen HDR. Ik zou toch maar eens de FAQ lezen van die "janetten" .
      Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Nog een voorbeeldje om laten te zien dat het wel degelijk met photomatix pro werkt.De bovenste vd drie foto's is een normale jpeg die ik gekopieerd heb zodat ik er twee heb.Deze beide foto's doe je open in photomatix. Klik nu in je werkbalk hdr open en daarna in de lijst op generate. Je krijgt nu een paar kleinere dialoogboxen ......klik telkens op ok.Nu krijg je de tweede foto op je scherm....dit is de eigelijke HDR. Omdat onze schermen niet echt HDR beqstanden correct kunnen zien moet je deze tweede foto bewerken met tone mapping. Deze bewerking vind je terug in de werkbalk onder HDR. Onder HDR staat de optie "tone mapping"......hierop moet je terug klikken. De foto opent nu in een ander scherm waar je de mogelijk hebt om sterkte, verzadiging enz aan te passen.Als je je eigen smaak hebt ingesteld klik je ok en sla de foto op .Klaar!!! Ik heb in de derde foto het effect wat overdreven zodat je het beter kunt zien.

Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Nog een voorbeeldje om laten te zien dat het wel degelijk met photomatix pro werkt.De bovenste vd drie foto's is een normale jpeg die ik gekopieerd heb zodat ik er twee heb.Deze beide foto's doe je open in photomatix. Klik nu in je werkbalk hdr open en daarna in de lijst op generate. Je krijgt nu een paar kleinere dialoogboxen ......klik telkens op ok.Nu krijg je de tweede foto op je scherm....dit is de eigelijke HDR. Omdat onze schermen niet echt HDR beqstanden correct kunnen zien moet je deze tweede foto bewerken met tone mapping. Deze bewerking vind je terug in de werkbalk onder HDR. Onder HDR staat de optie "tone mapping"......hierop moet je terug klikken. De foto opent nu in een ander scherm waar je de mogelijk hebt om sterkte, verzadiging enz aan te passen.Als je je eigen smaak hebt ingesteld klik je ok en sla de foto op .Klaar!!! Ik heb in de derde foto het effect wat overdreven zodat je het beter kunt zien.

Het moet en zal me lukken!

Dit WE nog eens proberen

Moet wel zeggen: de derde foto is niet zo overdreven hoor, heb al 'erger' gezien.
          Vind deze nog ietwat natuurlijk...

Maar weet er iemand wat ik fout doe hier?
          Last edited by Kanter; 26 januari 2007, 12:51.

Comment

In de foto vd trein kan je duidelijk zien dat er te weinig gegevens zitten in de schaduwpartijen.......de software raad wat er zou kunnen zitten en vult deze donkere delen gewoon in. Daarom raad ook iedereen aan om meerdere foto's te werken. Ik weet best dat met actiefoto's dit niet doenbaar is. Het gaat beter lukken bij foto's waar het verschil tussen hooglichten en schaduwen lager liggen( lager dynamisch bereik). Hdr-software toepassen op één enkele actiefoto met groot verschil tussen hooglichten en schaduw (zoals de foto vd trein in een donkere hal) is bijna onmogelijk. Als je toch in donkere ruimtes wat foto's wil maken dan meet je beter met de gedeeltelijke of spotmeting van je camera in de schaduw of middentonen.

Een met HDR vergelijkbare optie(alhoewel niet zo extreem) kan je in photoshop CS2 vinden onder "shadow & highlights". Je vind deze toepassing onder "image----adjustment----shadow/highlight". Het is niet echt " tone mapping" maar je kan nog heel wat aanpassingen doen in dit onderdeel van CS2.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Waarom post je de originele treinfoto niet eens ?
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Waarom post je de originele treinfoto niet eens ?
                Deze staat hier http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=124294

Comment

Dit zijn de HDR'kes die ik ervan gemaakt heb in PS zoals ik omschreven heb.
                  De eerste is perfect om een HDR van te maken.

Deze foto is echter een veel minder goed voorbeeld van een HDR.
                  Eigenlijk is het niet echt nodig ook.
                  Maar ik heb toch een kleine poging ondernomen.

Ik heb niet overdreven in de bewerking, maar als je de foto's naast elkaar zet zie je duidelijk de verschillen.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Van wie moet je 16 bitt hebben voor een HDR ( ik trek mijn schouders op en kijk onschuldig en laat mijn onderste lip naar beneden kijken)
                    Photomatix en andere hulpprogjes zijn voor janetten.

Probeer het volgende eens:
                    Open uw foto
                    Zet het slotje af in uw lagenpalet
                    Kopier uw foto zodat je 2 lagen hebt
                    Maak van de bovenste laag uw donkere foto die de hoge lichten goed belicht. Doe dit door uw levels of met de curve te spelen.
                    Maak van de onderste foto uw lichtste foto die de schaduw oplicht.
                    Selecteer uw onderste foto
                    Kopieer uw onderste foto
                    Klik de bovenste laag aan.
                    Maar er een layermask aan ( door op dat vierkantje met dat bolleke in te klikken onderaan uw lagenpalet)
                    activeer uw mask door op alt+ het witte vakje van de mask klikken.
                    uw foto is nu volledig wit.
                    Plak uw foto in dit wit vlak ( als alles goed is heb je een Z/W nu )
                    Klik op de onderste laag.
                    En Voila ... Uw hdr uit een jpg'ke met 8 bitt

Hoe meer contrast tussen de 2 foto's hoe meer je het HDR effect zal zien he !
                    Probeer dat voorzichting, niet overdrijven.
                    Je kan dat ook doen met verschillende lagen/foto's 3-4-5-6-...
                    Maar hou het voorlopig maar bij 2a3 foto's/of lagen van uw foto...

Heb je niet veel tijd en wil je toch een klein beetje de donkere partijen in uw foto oplichten.

Probeer dit:

Open uw foto
                    Naast het tapblad " layers " ( in uw lagenpalet ) heb je Channels, klik daar op.
                    Duw op ctrl + klik op de RGB channel
                    Ga naar Select - Inverse ( selectie omkeren ).
                    En trek uw in de curve de zwarten op naar eigen goedkeuring.
                    Ctrl + D om de selectie weg te doen
                    tadadada ...

Je kan dat ook in kleine stapjes doen, dan zie je telkens uw selectie vergroten .
                    Je moet er maar eens mee spelen he!!!
                    Ge kent uw ding.
                    Maar dit is meer exposure blending dan HDR he.
                    Subtiel detail? Ik probeer wat inzicht te krijgen hoe die twee technieken zich verhouden.

Misschien is het volgende niet voor janetten.

Een beetje een technische uitdaging.

Het gebruikt een manier om het zonesysteem van Ansel Adams toe te passen.
                    Ik vraag me af hoe het zich verhoudt tov van andere manieren.
                    Last edited by PSG; 27 januari 2007, 12:33.

Comment

Het is me toch ooit gelukt met PhotoMatix.
                      Of het echt HDR is, weet ik niet .. mar het effect is wel leuk.

The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Maar dit is meer exposure blending dan HDR he.
                        Yep, maar hij wil het nog altijd niet geloven
                        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Dit is inderdaad exposure blending...

Zie : http://www.luminous-landscape.com/tu...blending.shtml

Enkele voorbeeldjes met deze techniek (op basis van bovenstaande tutorial)

Tommy
                          My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

effe gespeeld met photomatix pro daarna door cs2 gehaald..mvg!

Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Working...
                            X