Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's van RGB naar CMYK omzetten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's van RGB naar CMYK omzetten

Als ik voor drukwerk foto's moet aanleveren bij een drukkerij moet dit natuurlijk in CMYK gebeuren.

Meestal gaat de prima, zonder al te veel kleurverlies.
    Het probleem wat ik heb is dat vooral bij de blauw en rode kleuren, de kleur nagenoeg verdwijnt

wie weet hier een oplossing voor zodat ook onderstaande foto's nog redelijjk mooi en fris blijven

deze foto's zijn nu nog RGB maar moeten naar CMYK

Re: Foto's van RGB naar CMYK omzetten

Dit zal steeds een probleem blijven vrees ik.
    Zeker als je onderwerpen in rood, groen of blauw hebt. Deze drie kleuren zijn in rgb 'pure' kleuren maar in cmyk 'samengestelde' kleuren (minstens 2).
    Wat je kan doen is misschien dit. Je bewerkt je foto in rgb, op het einde zet je die om naar cmyk en dan kan je nog met de curves tweaken. Natuurlijk moet je dan wel beseffen als je het rood wil ophalen je het geel en magenta kanaal moet bewerken. Is te doen maar kleuren zoals in rgb zal je nooit krijgen in cmyk
    www.olivierdutre.com
    Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Er is maar één goeie manier om foto's van RGB naar CMYK om te zetten:

In Photoshop CS2: Bewerken > Omzetten in profiel - ISO Coated... of Euroscale Coated of Euroscale Uncoated, naargelang het papier waarop gedrukt wordt - relatief colorimetrisch met zwartpunt compensatie.

MAAAAR!!!!!!!!!!

Ik ben zo vrij geweest beide foto's even na te kijken.
      De foto met het rood geeft weining verschil na omzetting, alleen het helder rode driehoekje verandert lichtjes.
      De foto met de blauwe schotel daarentegen

Hoe kan je dit voorkomen.

Eerst en vooral: zorg ervoor dat je foto's niet overgesatureerd zijn, ga dus zeker niet in Photoshop de saturatie opdrijven.

Twee: voor productfotografie werk je best in Adobe RGB, zodat het blauw niet verandert.

Drie: zet bij het beoordelen van je foto's altijd de functie: Weergave > Kleuren Proefdrukken aan!!!!!!!! Dit is de allerbelangrijkste functie voor iedereen die drukwerk moet aanleveren.
      Alleen op deze manier krijg je een zicht op hoe de kleuren zich gaan gedragen in drukwerk.
      Beter nog is: Weergave > Instellen Proef > Eigen en dan een van de hogergenoemde profielen gebruiken - relatief colorimetrisch met compensatie zwarte punten.

Vier: zet de functie Weergave > Kleuromvangwaarschuwing aan!!!!!!!!! Ook heel belangrijk, want zo zie je meteen welke kleuren niet drukbaar zijn en bijgevolg zullen veranderen.

Vijf: als er kleuromvangwaarschuwing is kan je eventueel alleen het blauw lichtjes desatureren (via aanpassingslaag - tint/verzadiging), tot de waarschuwing bijna helemaal verdwenen is.
      Wordt het blauw te plat? Ja, dat is normaal. Dit gesatureerde blauw zal je nooit gedrukt krijgen.
      Je kan dan eventueel ook nog via selectieve kleur (ook aanpassingslaag) het blauw nog wat "uitzuiveren".

Maak je geen enkele illusie, dit blauw krijg je nooit zo gedrukt, hooguit een blauw dat er wat op lijkt.

Kijk er deze cursus maar eens op na: http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/Kleurbeheer.pdf.

Nog een goeie raad (als het nog mag?) als je producten fotografeert en de kleur "juist" moet zijn, probeer dan deze werkwijzen eens, het werkt écht en het levert meetbaar de juiste kleur op: http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/123kleur.pdf en
      http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/123kleurRAW.pdf

Succes!

PS. Ik heb de foto's nog eens goed bekeken. Het lijkt mij dat je deze met een 3D-programma gemaakt hebt?
      In dat geval vergeet de opmerkingen over productfotografie.
      Alle andere opmerkingen blijven geldig.
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

Comment

Aan de uitleg van marc-en-ciel kan ik niet zoveel toevoegen.

Ik dacht nog even aan een druktechnische oplossing om in hexachrome te drukken [pantone hexachrome pdf] maar ik vrees dat het de kleurruimte niet voldoende uitbreidt in de blauwe regio – 't is echt wel erg helder blauw... De kosten zullen het resultaat niet verantwoorden denk ik.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Pantone zal inderdaad je kleurenpalet sterk uitbreiden in het blauwe spectrum en daarnaast biedt het ook veel meer gesatureerde kleuren; zo drukken bv bedrijven als Barbie hun fletsere kleuren.

Bekijk volgende diagram, monitor is uiteraard RGB

Comment

Dat klopt, maar als je alle foto's met Pantonekleuren moet gaan drukken zal de kostprijs ook in verhouding toenemen.
            Alleen grote bedrijven kunnen zich die kost veroorloven.
            Blijft nog steeds het probleem dat de drager waarop gedrukt wordt voor een groot stuk de helderheid van de kleur bepaalt en papier is nu niet bepaald een "schitterende" drager.
            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
            grtz
            marc-en-ciel

Comment

De rode foto kan ik omzetten zonder kwaliteitsverlies, de blauwe echter is een groot probleem. De enige oplossing is om het blauw in een pantonekleur te drukken, maar zoals eerder vermeld is dit een vrij grote meerkost. Al hangt het natuurlijk wel af van welke drukmachines de drukker staan heeft. Ik werk samen met een drukkerij waar ze een 12-kleuren machine hebben, dus kunnen zij meteen recto/verso drukken in 6 kleuren (of 5 kleuren + vernis). Bij een dergelijke drukkerij is de meerkost om 1of2 pantonekleuren te drukken zeer klein ...

Gebruik ook het goede cmyk profiel (isocoated FROGRA27). Dit is het enige (of van de weinigen) internationaal erkende profiel dat geldig is bij colormanagement (spreek mij tegen als het geen waar is, maar bij online grapfhics hebben ze mij dit toch gemeld tijdens de cursussen).

groeten

Comment

Working...
              X