Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De juiste kleuren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De juiste kleuren?

Goedemiddag,
    Ik blijf het maar ingewikkeld vinden hoe ik het beste de juiste kleuren gebruik bij foto's op verschillende plaatsen.
    Bij Photoshop CS2 gebruik ik de Nikon RAW plugin (ik fotografeer in NEF) en kan ik de foto's goed bekijken en bewerken.
    Als ik de foto's naar jpg omzet en ze opsla en op een andere computer of op televisie of op mijn website bekijk dan zit daar toch vaak verschil in (te fel of te flets). En dan heb ik het ook nog niet over afdrukken van je foto bij een fotocentrale.
    Hoe pak ik dit aan? Is dit op te lossen?

Om het verhaaltje wat duidelijker te maken, bijv. hoe sla ik de foto's het beste als jpg op om ze goed te laten zien (vooral qua kleuren) op het web?
    Last edited by DamnSharp; 9 januari 2007, 14:42. Reden: verduidelijking
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Re: De juiste kleuren?

Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht

Om het verhaaltje wat duidelijker te maken, bijv. hoe sla ik de foto's het beste als jpg op om ze goed te laten zien (vooral qua kleuren) op het web?
    - zorgen dat je scherm gecalibreerd is
    - foto's voor het web opslaan in sRGB, in Photoshop simpelweg door op te slaan voor het web.
    - zorgen voor een goede witbalans tijdens de opname. Gebruik daarvoor best een grijskaart.
    - op Marc-en-ciel lees je alles over kleurbeheer. Je kan er tevens een kleurkaart bestellen waarmee je met hun 1-2-3-methode ineens je kleuren juist zet voor een reeks foto's.

Veel succes!

Mvg,

FRederic

Comment

schermafbeelding is altijd subjectief en daar moet je dus ook nooit je standaard op aanpassen
      je kunt 't beste de percentages meten in photoshop om een standaard te bekomen die juist is bij 't afdrukken (afdrukken als foto en afdrukken in fc-drukwerk vergt overigens andere percentages)

Comment

@Frederic: duidelijk! k ga ook de website eens bekijken.

@paparazzi: wat bedoel je met "percentages meten in PS"?
        Groetjes, Damiaan.
        Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

ga met je cursor over 'n zwart partij en kijk op info: als het percentage zwart 98-100 % is, dan is dat veel en veel te zwaar voor fc-drukwerk, dan zit je best wat lager

roodpartijen mogen liefst niet meer dan 50% magenta bevatten

meten is weten zeiden ze bij ons op de opleiding vroeger altijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
            ga met je cursor over 'n zwart partij en kijk op info: als het percentage zwart 98-100 % is, dan is dat veel en veel te zwaar voor fc-drukwerk, dan zit je best wat lager

roodpartijen mogen liefst niet meer dan 50% magenta bevatten

meten is weten zeiden ze bij ons op de opleiding vroeger altijd
            Klopt, tenminste als je weet wat je moet meten.
            Op een ongekalibreerd scherm zomaar wat kleuren meten geeft geen overeenkomst tussen wat je ziet en wat je straks gaat (af)drukken.

Daarom kan je toch best je scherm kalibreren, en daar heb je (tot nader order) nog steeds speciale MEET-apparatuur voor nodig.
            Alleen dan weet je wat je meet en wat je zal krijgen.

Ik werk trouwens wel met 100% zwart (in kleine gedeelten) en krijg toch goed drukresultaat.
            Een en ander is hier afhankelijk van het drukprocéde en de manier waarop de drukvormen aangemaakt worden.

Bij film-to-plate mag de maximum grijswaarde slechts 95% bedragen.
            Bij computer-to-plate is het maximum 98%.
            Uiteraard moeten alle andere kleuren dan minder zijn, omdat je op gecoat papier een maximale inktdekking van 360% kan hebben.
            Op ongecoat papier wordt doorgaans met slechts 300% inktdekking gewerkt.
            Laserprinters (en bij uitbreiding sommige digitale drukpersen) daarentegen kunnen een inktdekking van 400% aan, omdat ze werken met droge toners, die zich niet met elkaar vermengen.

Stellen dat je met een zwartpercentage van minder dan 98% al een drukbaar beeld hebt is dus iets te eenvoudig.

Ook de bewering dat roodpartijen minder dan 50% magenta mogen bevatten dateert nog van de tijd dat kleurbeheer als een 'vies' woord werd beschouwd.
            Roodpartijen met 100% magenta zijn perfect druk- en printbaar.
            Veel hangt af van de totale combinatie en vooral van de saturatie van de kleur.
            De trend tegenwoordig is van heel sterk gesatureerde beelden te maken, omdat dat op een computerscherm heel leuk oogt.
            Maar het probleem is dat de afdruksystemen (zowel printers als drukpersen) deze saturatie niet aankunnen, omdat het papier waarop gedrukt wordt (voorlopig) geen licht geeft.

Ook in het witpunt heb je, afhankelijk van het drukprocéde, verschillende waarden nodig.
            Bij film-to-plate is het minimum 5%.
            Bij computer-to-plate is het minimum 3%.
            Bij flexodruk is het minimum 10% tot 15%.

Nog zo'n misverstand is dat je neutraal grijs krijgt als alle RGB-waarden hetzelfde zijn.
            Niets is minder waar, grijs dat bestaat uit evenveel rood, groen en blauw heeft de neiging om naar cyaan over te hellen.
            Daarom bevat neutraal grijs altijd een tikje minder blauw, dit is MEET-baar en bewijsbaar.
            Als je een beeldscherm op het oog neutraal probeert te maken zal je altijd koudere grijstinten krijgen.
            Als je daarentegen je beeldscherm kalibreert met een colorimeter of een fotospectrometer, dan zal je grijs er een tikje bruinachtig uitzien.

Grtz
            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
            grtz
            marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
              Klopt, tenminste als je weet wat je moet meten.
              Op een ongekalibreerd scherm zomaar wat kleuren meten geeft geen overeenkomst tussen wat je ziet en wat je straks gaat (af)drukken.

Daarom kan je toch best je scherm kalibreren, en daar heb je (tot nader order) nog steeds speciale MEET-apparatuur voor nodig.
              Alleen dan weet je wat je meet en wat je zal krijgen.

Ik werk trouwens wel met 100% zwart (in kleine gedeelten) en krijg toch goed drukresultaat.
              Een en ander is hier afhankelijk van het drukprocéde en de manier waarop de drukvormen aangemaakt worden.

Bij film-to-plate mag de maximum grijswaarde slechts 95% bedragen.
              Bij computer-to-plate is het maximum 98%.
              Uiteraard moeten alle andere kleuren dan minder zijn, omdat je op gecoat papier een maximale inktdekking van 360% kan hebben.
              Op ongecoat papier wordt doorgaans met slechts 300% inktdekking gewerkt.
              Laserprinters (en bij uitbreiding sommige digitale drukpersen) daarentegen kunnen een inktdekking van 400% aan, omdat ze werken met droge toners, die zich niet met elkaar vermengen.

Stellen dat je met een zwartpercentage van minder dan 98% al een drukbaar beeld hebt is dus iets te eenvoudig.

Ook de bewering dat roodpartijen minder dan 50% magenta mogen bevatten dateert nog van de tijd dat kleurbeheer als een 'vies' woord werd beschouwd.
              Roodpartijen met 100% magenta zijn perfect druk- en printbaar.
              Veel hangt af van de totale combinatie en vooral van de saturatie van de kleur.
              De trend tegenwoordig is van heel sterk gesatureerde beelden te maken, omdat dat op een computerscherm heel leuk oogt.
              Maar het probleem is dat de afdruksystemen (zowel printers als drukpersen) deze saturatie niet aankunnen, omdat het papier waarop gedrukt wordt (voorlopig) geen licht geeft.

Ook in het witpunt heb je, afhankelijk van het drukprocéde, verschillende waarden nodig.
              Bij film-to-plate is het minimum 5%.
              Bij computer-to-plate is het minimum 3%.
              Bij flexodruk is het minimum 10% tot 15%.

Nog zo'n misverstand is dat je neutraal grijs krijgt als alle RGB-waarden hetzelfde zijn.
              Niets is minder waar, grijs dat bestaat uit evenveel rood, groen en blauw heeft de neiging om naar cyaan over te hellen.
              Daarom bevat neutraal grijs altijd een tikje minder blauw, dit is MEET-baar en bewijsbaar.
              Als je een beeldscherm op het oog neutraal probeert te maken zal je altijd koudere grijstinten krijgen.
              Als je daarentegen je beeldscherm kalibreert met een colorimeter of een fotospectrometer, dan zal je grijs er een tikje bruinachtig uitzien.

Grtz

Super info .

Comment

Working...
              X