Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop en exifs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop en exifs

Ik weet niet of mijn topic hier op de juiste plaats staat. Indien niet, gelieve hem dan te verplaatsen naar een geschiktere plaats.

Ik maak mijn foto's steeds in RAW.
    Daarna bewerk ik ze in Photoshop CS2.
    Nadeel is wel dat ik op dat moment de exif van mijn foto kwijtspeel.

Is er een manier om mijn RAW's toch in Photoshop te bewerken en tevens de exif in de foto te bewaren?
    It's not the size that matters, it's how you use it.
    Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

Re: Photoshop en exifs

Oorspronkelijk geplaatst door Consiglieri Bekijk bericht
    Ik maak mijn foto's steeds in RAW.
    Daarna bewerk ik ze in Photoshop CS2.
    Nadeel is wel dat ik op dat moment de exif van mijn foto kwijtspeel.
    Voor zover ik weet zal CS2 de Exif niet verwijderen als je een RAW bewerkt... of begrijp ik je vraag verkeerd?

Hert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
      Voor zover ik weet zal CS2 de Exif niet verwijderen als je een RAW bewerkt... of begrijp ik je vraag verkeerd?

Hert
      Misschien heb ik me foutief uitgedrukt.
      Als ik mijn RAW bewerkt heb en bewaar als JPG, dan zie ik in mijn JPG mijn exif niet meer.

Comment

Als je save for web gebruikt, dan kun je zelf aanvinken of je de exif weg wil laten of niet. Zelf gebruik ik Rawshooter en bewerk daarna de foto's in PS. En als ik mijn foto's opsla door op "save as" te klikken, dan blijft de exif altijd zichtbaar.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
          Als je save for web gebruikt, dan kun je zelf aanvinken of je de exif weg wil laten of niet.
          hoe doe je dat ? waar kun je dat aanvinken ?
          Nikon D50

Comment

Als je gewoon opslaan kiest, hoef je niets aan te vinken en blijft de exif er gewoon in.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je een hoge kwaliteit JPG wilt moet je inderdaad niet als "Save for web" gebruiken, maar gewoon opslaan als JPG.

Comment

Ik open mijn RAW in Photoshop, bewerk hem en bewaar hem altijd gewoon als JPG.
                Ik moet iets fout doen want als ik daarna wil kijken wat de exif is van de foto, vind ik die niet meer terug in mijn JPG.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                  Als je een hoge kwaliteit JPG wilt moet je inderdaad niet als "Save for web" gebruiken, maar gewoon opslaan als JPG.
                  Het is eigenlijk belachelijk dat een serieus pakket als PS zoiets heeft als Save for web... Was het niet ook zo dat die optie foto's opslaat met 72 dpi?

Comment

is heus niet zo belachelijk als je zoals ik ook webdesign doet.. je kan bv het aantal kleuren in je gifs enzo bepalen, verschillende compressiemethodes uittesten en blurren enz enz

zet idd naar 72DPI om btw

Comment

Ik heb het gisteravond nog eens getest.

Als ik mijn RAW/NEF in PS open, kan ik in het menu de bestandsgegevens opvragen.
                      Daar zit dan ook de EXIF normaalgezien.
                      Bij mij is die steeds leeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arkas Bekijk bericht
                        is heus niet zo belachelijk als je zoals ik ook webdesign doet.. je kan bv het aantal kleuren in je gifs enzo bepalen, verschillende compressiemethodes uittesten en blurren enz enz

zet idd naar 72DPI om btw
                        Dat kun je allemaal ook als je niet Save for web gebruikt en gewoon Save as. En 72 dpi in een plaatje dat je opslaat voor internet is de grootst mogelijke onzin; raar dat ze dat bij Adobe niet doorhebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Consiglieri Bekijk bericht
                          Ik heb het gisteravond nog eens getest.

Als ik mijn RAW/NEF in PS open, kan ik in het menu de bestandsgegevens opvragen.
                          Daar zit dan ook de EXIF normaalgezien.
                          Bij mij is die steeds leeg.
                          In de bestandsgegevens van PS zie je niet de Exif, maar de XMP. Als de Exif sectie van XMP leeg is wil dat nog niet zeggen dat je geen Exif *hebt*.

Comment

Dat begrijp ik niet? 72 dpi is je schermresolutie, dus voor internet heb je toch niet meer nodig? Of heb ik het verkeerd voor (en adobe dus ook)?
                            Verklaar je eens nader, Leonidas.

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            En 72 dpi in een plaatje dat je opslaat voor internet is de grootst mogelijke onzin;
                            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                              Dat begrijp ik niet? 72 dpi is je schermresolutie, dus voor internet heb je toch niet meer nodig? Of heb ik het verkeerd voor (en adobe dus ook)? Verklaar je eens nader, Leonidas.
                              Dit misverstand is al heel vaak aan de orde gekomen, vandaar dat ik er speciaal twee foto's voor heb op m'n site.

Controleer de EXIF als je wilt. Deze foto is twee dpi:

En deze is 2000.

Wat is het verschil? Helemaal niks! Het enige dat van belang is als je foto's op internet plaatst is de resolutie: in beide gevallen 700 x 467 pixels. Je beeldscherm heeft x bij y pixels dus beide foto's worden even groot afgebeeld (want elke pixel van de foto komt op 1 pixel van het scherm terecht).

Ga je echter op papier afdrukken dan zal de 2 dpi-versie veel groter zijn dan die van 2000. Ga maar na: 2 puntjes per 2.5 cm of 2000 puntjes per 2.5 cm als je horizontaal 700 puntjes hebt.

Conclusie: 72 dpi op internet slaat dus helemaal nergens op (met als uitzondering eventueel als je met teksten werkt maar dat is een ander verhaal).

Comment

Working...
                              X