Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omzetting naar zwart-wit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• omzetting naar zwart-wit

hallo
    ik vind de zwart-wit foto's hier prachtig
    kunnen jullie soms eens zeggen hoe je dat doet
    ben sedert september bezig met photoshop cs2 en dat hebben we nog niet gezien
    alvast bedankt voor de moeite

Re: omzetting naar zwart-wit

Een zeer goed boek voor CS2 is:
    "Het photoshop CS2 boek voor digitale fotografen" van Scott Kelby
    Je kunt ook alvast eens hier kijken.

mvgr
    antoine200

Comment

Zelf gebruik ik de channelmixer. Door dit menu te kiezen en dan op monochroom te klikken kom je al een heel eind. Daarna komt dan natuurlijk de fijnafstelling door (naar je eigen voorkeur) de drie waardes (R,G,B) aan te passen (3 schuifjes).
      Maar op BD is hierover al veel meer geschreven, als je de zoekfunctie gebruikt dan kom je al een heel eind.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

Comment

De channelmixer is idd een goed idee, want je kan per kleur ook nog eens highs/mids/shadows selecteren, maar in CS3 heb je nog veel meer mogelijkheden.

Shoot je in RAW, kan je de CameraRAW 4 channelmixer gebruiken (8 kleuren) plus de tone curve aanpassen en evt duotonen.

In PS CS3 zelf heb je een nieuwe adjusment layer "Black&White" en daarin kan je op 6 kleuren mixen en evt een egale kleurtint aan je B/W foto toekennen.

Beide opties hebben Auto-functies maar die leveren meestal zwakke resultaten imo.

Comment

Ik doe het altijd met de Russell Brown methode, waarvan ik een actie heb gemaakt.

maak een kopie naar een nieuwe laag
          maak een aanpassingslaag hue/sat
          maak een aanpassingslaag hue/sat en zet de sat op -100
          zet de blend op kleur

door nu weer de 1ste aanpassingslaag te openen, kun je met de hue de b/w veranderen.
          Last edited by hjanssen; 10 januari 2007, 14:05. Reden: staat een fout in
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Aperture; one click en je hebt een monochrome mixer
            En aanpassen naar de warmte die je wenst !

Grtz

Comment

heel erg bedankt voor de uitleg ,ga het deze week eens proberen op de verschilende manieren
              weet er soms nog iemand waar ik de vertalingen kan zien want ik heb de nederlands versie
              groeten en nog eens merci

Comment

Uhm KanaalMixer

Nee geintje, Ik zou toch voor de engelse versie van cs2 cs3 gaan. Bijna alle goede tutorials zijn in het engels. Heb hier nog 4 dvd van Lyndia liggen allemaal engels mac en pc. Geloof toen ik de nederlandse versie van cs2 had werd ik GEK
                D80 - 150 mm 2.8 - 24/75 2.8 - SB600

Hoe noemde men vóór 1839 een fotografisch geheugen?

Comment

bovenaan in CS2 simpelweg naar EDIT (dacht ik) en dan ergens bovenste optie kan je kiezen welk kleurenpatroon. normaal is dat RGB (red green blue). Kies gewoon Monotone...

Comment

Zal ik ook nog een duit in het zakje doen
                    Omzetting naar zwart/wit: http://www.crystalzone.nl/html/photo...conversie.html
                    Engels-NL vertalingen: http://www.crystalzone.nl/html/photo...rtalingen.html
                    Groetjes, Damiaan.
                    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

@poochy: mss wel de snelste methode, maar ook wel de slechtste

Comment

Voor vertaling van een aantal CS2 begrippen Nederlands/Engels/Frans zie de stek van Gert die mijn exelfile heeft gepubliceerd
                        André Langenus (EFIAP)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arkas Bekijk bericht
                          @poochy: mss wel de snelste methode, maar ook wel de slechtste
                          verklaar u nader...

Comment

Er zijn natuurlijk vele handelingen om dit te doen...
                            - Convert te grayscale en dan verder aan te passen met levels ed (anders heb je platte grijskleuren)
                            - de Lab methode
                            - via Channelmixer (monochroom zetten)
                            - met de hue en saturation
                            - .... enz...

Tim Wilmsen
                            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                              verklaar u nader...
                              Dan wordt bepaald door PS hoe de omzetting gebeurd, bij de meeste andere methoden heb jezelf invloed op het resultaat.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X