Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen bij hoge contrast.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verscherpen bij hoge contrast.

Bij het verscherpen van sommige foto's (met sterk donker en licht naast elkaar) krijg je bij de contouren lichte en donkere randen als je de 'halo' hoger zet dan de standwaarden.
    Nu moet bij opnamen van een digitale camera altijd verscherpt worden of de camera doet dat of je doet het zelf later in een fotobewerkings programma.
    Kent iemand truks om de halo waarden hoger te zetten zonder dat je het bijverschijnsel krijgt van die lichte en of donkere randen. Dus dat de contouren wat dof blijven maar het centrum van het portret verscherpt.

Re: Verscherpen bij hoge contrast.

gebruik je de optie 'onscherp masker'?

je kunt daarbij ook de drempelwaarde instellen, zelf zet ik die op 4 of 5 waardoor een redelijk egale lucht bijv. niet mee verscherpt wordt en de kans op die lijnen wat afneemt

hangt beetje van de foto af en of ik 'm de moeite waard genoeg vind om er wat meer tijd in te steken en dan werk ik op 400% alle lelijke randjes met 't kloonstempeltje bij

Comment

Volgens mij geven die randen dat je iets te enthousiast met de usm te keer gaat. Ik doe het altijd verscherpen tot het goed is en dan één stap terug.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
        gebruik je de optie 'onscherp masker'?

je kunt daarbij ook de drempelwaarde instellen, zelf zet ik die op 4 of 5 waardoor een redelijk egale lucht bijv. niet mee verscherpt wordt en de kans op die lijnen wat afneemt

hangt beetje van de foto af en of ik 'm de moeite waard genoeg vind om er wat meer tijd in te steken en dan werk ik op 400% alle lelijke randjes met 't kloonstempeltje bij
        Het filter onscherp masker gebruik ik in het NEF bestand met Nikon Capture Editor. De verdere bewerking doe ik in Photoshop.
        Ik werk graag bij portretten met lichte en donkerevlakken, daar komt dat dan vaak voor. Na selecteren werk ik die randje ook weg met het kloonstempel en dan met het filter 'bewegings onscherpte' maak ik de selectie wat zachter.
        Maar het is tijdrovend om dat goed te doen.

Comment

Ik heb geen idee waar het in deze thread precies om gaat maar: kloonstempeltje? Jongens, wel eens van een masker gehoord? Dat gaat toch denk ik wel iets sneller...

De 's' van 'fotobewerkings' en 'bewegings' heet trouwens een verbindings-s.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Ik heb geen idee waar het in deze thread precies om gaat maar: kloonstempeltje? Jongens, wel eens van een masker gehoord? Dat gaat toch denk ik wel iets sneller...

De 's' van 'fotobewerkings' en 'bewegings' heet trouwens een verbindings-s.
            Deze 'thread' is niet gestart voor een cursus Nederlands.
            Daar is naar mijn mening ook het forum niet voor bedoelt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Het moet zijn 'bedoeld'.

OK, maar dan blijft het eerste nog wel valide... Waarom maak je geen gebruik van een masker? Je kunt dan veel eenvoudiger aangeven waar je meer of juist minder verscherpt wilt hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                jij zit commentaar te geven op andere hun Nederlands (zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=140605 ), terwijl je zelf geen enkele nuttige info geeft betreffende de topic. Het forum vervuilen, noemen ze dat.

"is bedoelD" moet het zijn, by the way (nu verbetert de student JOU eens)

Comment

Mijn inziens geeft, hij buiten zijn nederlandse les, juist wel nuttige info betreffende het topic.
                  PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Working...
                  X