Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 Pano's: In welk formaat afdrukken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 Pano's: In welk formaat afdrukken?

Hallo allemaal,

Graag had ik wat meer info gehad over het afdrukken in posterformaat.
    Ja, ik heb reeds de search-functie gebruikt, maar heb nog wat vragen ivm deze 2 pano's die ik graag in posterformaat had laten afdrukken (klik erop voor het origineel formaat):

De grootte van elke pano werd gemaakt door het aaneenstitchen van meerdere foto's + door toevoeging van een kader.
    Pano1 heeft als afmetingen:
    3270x1063

En pano2:
    3927x777

Welke afmetingen gebruik ik best om ze te laten afdrukken?
    En dit liefst zo groot mogelijk zonder al te veel kwaliteitsverlies
    Dank op voorhand.

Re: 2 Pano's: In welk formaat afdrukken?

best is to find a place with a large format inkjet.
    600 or 1000mm wide.

That's what I do anyway.. I print my own up to 600mm x ........ up to 30m long.

Comment

Je minimum dpi (dots per inch) is 300 voor compromisloze drukkwaliteit.
      De breedte van je pano is 3900 pixels (3900:300=13inch) 13 inch (x2,5= 32,5 cm.) Dat is dus jammer genoeg nog niet echt groot. Een A4tje is 29,7 cm over de lange zijde.
      Meer Dpi's mijn jong!!! succes.
      Grtz, G.
      Canon Eos 400D + Tamron 17-55 f2.8 + Tokina 12-24 f4

Comment

Daar zijn ze weer met die 300dpi. Ik heb een paar jaar geleden posters gezien bij een pro firma waarbij onze tong net niet de grond raakte vanwege de sublieme kwaliteit. Bij navraag bleken die 80 of 90 dpi.
        Een poster dient niet om met je neus tegen te gaan staan!

Comment

just, je moet de poster vanop afstand bekijken. Diameter x 1,5 doen en zo weet je vanop welke afstand je de foto moet beoordelen.
          Normaal kan je met een inktjet printer printen op 120 dpi zonder dat je pixels zal zien. Ikzelf print met onze large format printer foto's af tot 4m breed die oorspronkelijk maar 30 cm breed zijn in 300 dpi. Beetje photoshop bewerkingen doen en de rest zijn instellingen van de rip zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dutchdoka Bekijk bericht
            Je minimum dpi (dots per inch) is 300 voor compromisloze drukkwaliteit.
            De breedte van je pano is 3900 pixels (3900:300=13inch) 13 inch (x2,5= 32,5 cm.) Dat is dus jammer genoeg nog niet echt groot. Een A4tje is 29,7 cm over de lange zijde.
            Meer Dpi's mijn jong!!! succes.
            Inderdaad, ALS het al op 300dpi zou moeten is het veel te klein.
            Gisteren heb ik de originele foto's opgezocht en ben ik opnieuw begonnen.
            Resultaat => veel groter formaat voor allebei de pano's

Pano1:
            5506x1832

Pano2:
            8825x1957

Ook heb ik reeds 3 drukkers gevonden in Leuven:
            Fotolabo Bert Verlinden
            Self-Art (www.self-art.com) ook in de Diestsestraat
            Pub Market gelegen in de winkelgalerij van Kinepolis

Heeft er iemand ervaring met 1 van deze 3?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
              Daar zijn ze weer met die 300dpi. Ik heb een paar jaar geleden posters gezien bij een pro firma waarbij onze tong net niet de grond raakte vanwege de sublieme kwaliteit. Bij navraag bleken die 80 of 90 dpi.
              Een poster dient niet om met je neus tegen te gaan staan!
              Nogmaals. voor compromisloze drukkwaliteit gebruik je 300 dpi. (Denk aan glossy tijdschriften)
              Doe jij dit niet maar de verwerker van je bestand wel (bijvoorbeeld de fotoservice) Dan ga je blokkerige pixels zien = niet fraai.
              Grtz, G.
              Canon Eos 400D + Tamron 17-55 f2.8 + Tokina 12-24 f4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dutchdoka Bekijk bericht
                Nogmaals. voor compromisloze drukkwaliteit gebruik je 300 dpi. (Denk aan glossy tijdschriften)
                Doe jij dit niet maar de verwerker van je bestand wel (bijvoorbeeld de fotoservice) Dan ga je blokkerige pixels zien = niet fraai.
                Oké, maar een groot formaatprint is geen glossy magazine. (ps: voor lamda prints gebruiken ze zelfs 400Dpi)
                Ik hoop trouwens dat degene wie de foto's gaat afdrukken deze niet gaat opf***en door te interpoleren. Als je het professioneel laat doen zijn ze waarschijnlijk (hopelijk) slim genoeg

Comment

Beetje laat misschien om hier nog op te reageren, maar wou hier gewoon nog aan toevoegen dat ik recent ervaring heb opgedaan met Bert Verlinden in Leuven voor een grote afdruk. Prima kwaliteit en service voor een aanvaardbare prijs (60 euro per vierkante meter). Wou voor mezelf geen compromissen sluiten en heb een bestand afgeleverd op 260 dpi; print was 150 x 53 cm. Zorg er gewoon voor dat er aan je bestand niet meer moet gesleuteld worden; eventueel zelf nog wat vergroten (in stapjes van 10%) indien nodig.

Zie hieronder wat het geworden is:

Groet,

Koen
                  Last edited by KoenBMS; 9 januari 2007, 22:02. Reden: Grotere foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
                    Hallo allemaal,

Graag had ik wat meer info gehad over het afdrukken in posterformaat.
                    Ja, ik heb reeds de search-functie gebruikt, maar heb nog wat vragen ivm deze 2 pano's die ik graag in posterformaat had laten afdrukken (klik erop voor het origineel formaat):

De grootte van elke pano werd gemaakt door het aaneenstitchen van meerdere foto's + door toevoeging van een kader.
                    Pano1 heeft als afmetingen:
                    3270x1063

En pano2:
                    3927x777

Welke afmetingen gebruik ik best om ze te laten afdrukken?
                    En dit liefst zo groot mogelijk zonder al te veel kwaliteitsverlies
                    Dank op voorhand.

Misshien hier eens kijken, prijzen zijn echt wel interessant...

mvg,
                    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Ansluitend op deze topic heb ik hier ook een vraag, zelfde probleem ongeveer.
                      De originele foto's, 5 in totaal werden gemaakt op 8 megapixels, dus 3456x2304.
                      Ik voeg deze samen met The Panorama Factory en ik hou nog een bestand over van 7755x2043, 1,68MB groot.

Nu heb ik al verschillende manieren gelezen om je foto 'op te blazen' zeg maar allen is de vraag als het ook effectief wat uitmaakt.

Stel ik wil deze pano afgedrukt op 40x120 dan zou ik een bestand moeten afleveren van 4724 pix op 14173 pix:

40 cm/2,54 = 15,7 inch
                      120cm/2,54= 47,2 inch

15,7 x 300= 4724,40
                      47,2 x 300= 14173,22

Nu wat betreft de methodes die soms worden aangeraden om dit te bereiken:

1. Opslaan als Pdf in PS, heb ik dus geprobeerd en hoop dat de instellingen juist waren, document is dan 22,3MB groot.

2.volgens sommgen is deze dan weer de manier die het meest precies zou zijn om foto's te vergroten:
                      In photoshop naar bestandsgrootte gaan, dpi instellen, de maten op % zetten ipv cm, instellen op 110%, eerste 3 optie aanvinken en bij de onderste in het rolmenu op "bicubisch vloeiend", OK klikken en dit enkele malen herhalen telkens op 110% (niet vb 200%).

3. de derde methode bestaat er in laag voor laag meer pixels te maken door de foto te kopiëren en dan de verschillende kopies samen te brengen en nog wat bewerkingen uit te voeren, ik heb de procedure op papier maar ga ze hier niet volledig opsommen (te veel werk).

De pano in kwestie kan je hier vinden: (verkleinde versie voor het webalbum)

Enfin ik geraak er op den duur zelf ook soms niet meer aan uit, dus graag jullie bevindingen hieromtrent.
                      Alvast bedankt voor de moeite.

mvg,
                      2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Niemand die dus iets meer kan zeggen?

mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
                          Niemand die dus iets meer kan zeggen?

mvg,
                          I just let the Epson driver interpolate. It's the best method I've found so far, and we've tried a few here.. I've plenty of our panos here that I've printed and they're all very good. Epson RIP software might do it better, but I'm not paying €500 for that just yet.

However:
                          "7755x2043, 1,68MB groot."

This sounds already very compressed to me though.. Standard D2X RAW to jpg conversion that I use produces 2848 x 4288 and ~5.5mb

You might want to check the render output options of that pano software.

Either way, Printing a pano made of 5x8mp images to 120cm wide is really not a problem. It'll be just fine.

Rob.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                            I just let the Epson driver interpolate. It's the best method I've found so far, and we've tried a few here.. I've plenty of our panos here that I've printed and they're all very good. Epson RIP software might do it better, but I'm not paying €500 for that just yet.

However:
                            "7755x2043, 1,68MB groot."

This sounds already very compressed to me though.. Standard D2X RAW to jpg conversion that I use produces 2848 x 4288 and ~5.5mb

You might want to check the render output options of that pano software.

Either way, Printing a pano made of 5x8mp images to 120cm wide is really not a problem. It'll be just fine.

Rob.

Thanks Trebs,

Yes I already questioned myself that it was a 'little' file compared to the originals but I wouldn't know where to look for these output settings or what amount of compression is used, i tried but could not find anything, but i think the dpi won't be good enough for my print because when i check the properties it says 72dpi, i think that's probably not enough to print at 120cm.
                            Files were not shot in RAW and as you can see the pano needs a little touching up regarding colors and contrast etc...

kind regards,

Comment

Working...
                            X