Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over Dpi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje over Dpi

Hi,

Ik heb toch wat problemen met dit fenomeen... Ik trek momenteel met een EOS350D Canon toestel, altijd op maximum kwaliteit, dus 8 MP. Echter, als die foto's op mijn laptop staan en ik kijk bij properties, en dan summary, geeft hij DPI 180 ofwel 75. Hoe komt dit? Is dit gewoon een kwestie van op 300 te zetten?
    Is er dan kwaliteitsverlies? Of zijn het enkel de pixels die van belang zijn?

Dan nog een tweede vraagje. Ik heb enkele analoge foto's laten inscannen op 4000 dpi, 22 megapixels, ca 3500 op 5600 pixels. Echter, dit bestand is slechts ca 2 Mb groot per foto vanwege hoge compressie van de software. Is hier dan kwaliteitsverlies? Is het dan niet beter om software met lage compressie te gebruiken en grotere bestanden te hebben? Of maakt dat niet zo'n groot verschil. Is dit voldoende voor A3 afdruk?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Beatrijs

Re: vraagje over Dpi

Het is vrij normaal dat je foto's 72 dpi zijn.... maar ze zijn dan wel formaat 100cmx150 cm... (bijvoorbeeld, weet nu niet direkt wat de formaten zijn van een 350D op 72 dpi...) Je beelden worden scherp gemaakt op dit formaat aan 72dpi.
    Wanneer je deze beelden verkleind en resampled in bijv. fotoshop, stijgt de dpi-waarde... Dus 't kan zijn dat je foto op 13x18 aan 600dpi. komt. Ik dacht ook dat je je camera kunt instellen dat ie foto's maakt op 300 dpi. Dan zijn je foto's ongeveer een A4 van grootte. 72dpi is een standaardwaarde voor weergave. Dus dit is als basis gebruikt vr digitale foto's. Het kan onmogelijk ijn dat je je foto's hebt laten inscannen aan 4000dpi en dat ze maar 2MB zijn.... Krijg je ze gemakkelijk open? 1200dpi zou nog aanvaardbaar zijn, maar 4000dpi is onnodig... waar heb je dit laten doen? Zijn je beelden niet 2GB ipv 2 MB?

Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Heel wat vraagjes.

* dpi moet je niet zo mee inzitten. Het heeft enkel betekenis naar afdrukken en bepaalt hoeveel puntjes je per eenheid op het blad zet. 300 dpi wordt courant gebruikt tot A4, maar bij grotere afbeeldingen kan je iets minderen in de dpi aangezien je dan ook verder af gaat staan bij het bekijken.

* Je kan zonder kwaliteitsverlies uw dpi veranderen in PS. Het zegt gewoon hoe de pixels worden verspreid bij het afdrukken maar aan de feitelijke pixels wordt niets veranderd. Wat - op dit niveau - enkel telt is uw (aantal) pixels/resolutie.

* Resolutie (uw aantal pixels) is één kant van het verhaal maar dient samen genomen met de kwaliteit ervan. Bepaalde fototoestellen hebben maar 4 megapixels maar kunnen nr feitelijke kwaliteit concurreren met fototoestellen die veel meer megapixels hebben. Dit omdat de opname kwaliteit /kwaliteit van de pixels veel hoger is.

* Compressie gaat uiteraard uw kwaliteit van de pixels zwaar gaan beïnvloeden. Ga altijd voor minimale compressie.
      Je hebt twee soorten :
      - lossless : hierbij wordt een wiskundige compressie bereikt waar bij de decompressie uw kwaliteit terug dezelfde is als bij het origineel. Een klassieker is LZW compressie bij een tif bestand vb. Ik bewaar in principe altijd in lossless compressie.
      - lossy : hier gaat bij de compressie effectief kwaliteit verloren. Typisch vb is jpg compressie. Hoeveel verloren gaat, wordt bepaald door de compressiegraad. Zet de kwaliteit daar zo hoog mogelijk.
      Voor web kan je meer compresseren om het bestand klein te houden maar hou uw originelen zo kwalitatief mogelijk.

* 2 MB voor een bestand van 22 megapixels is niet veel en zal dus zwaar gecomprimeerd zijn. Je gaat dus duidelijk kwaliteit verloren hebben. Ik heb slechte ervaringen met inscanservices. Je doet het beter zelf of doe het bij een enthousiaste hobbyist.

* Bij scanners telt de optische resolutie. Het is niet omdat ze zeggen dat het aan 4000 dpi is, dat het effectief zo is. Deze dpi kan geinterpoleerd zijn, maw dat het in software later is vergroot. De enige resolutie die telt is de optische. Als je een scanner zou kopen, let daar altijd goed op !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
        ...Wanneer je deze beelden verkleind en resampled in bijv. fotoshop, stijgt de dpi-waarde... Dus 't kan zijn dat je foto op 13x18 aan 600dpi. komt...
        Voor alle duidelijkheid, dat moet zijn "verkleint zonder te resampelen".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beatrijs van damme Bekijk bericht
          Hi,

Ik heb toch wat problemen met dit fenomeen... Ik trek momenteel met een EOS350D Canon toestel, altijd op maximum kwaliteit, dus 8 MP. Echter, als die foto's op mijn laptop staan en ik kijk bij properties, en dan summary, geeft hij DPI 180 ofwel 75. Hoe komt dit? Is dit gewoon een kwestie van op 300 te zetten?
          Is er dan kwaliteitsverlies? Of zijn het enkel de pixels die van belang zijn?

Dan nog een tweede vraagje. Ik heb enkele analoge foto's laten inscannen op 4000 dpi, 22 megapixels, ca 3500 op 5600 pixels. Echter, dit bestand is slechts ca 2 Mb groot per foto vanwege hoge compressie van de software. Is hier dan kwaliteitsverlies? Is het dan niet beter om software met lage compressie te gebruiken en grotere bestanden te hebben? Of maakt dat niet zo'n groot verschil. Is dit voldoende voor A3 afdruk?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Beatrijs
          Er is veel verwarring over dpi. Het onderwerp komt hier dan ook geregeld voor. Het vertrekpunt is steeds pixelafmetingen! Een monitor heeft een vaste dpi (meestal 72) dpi zodat je niet te kiezen hebt bij de afbeelding op een scherm.
          Instellen van dpi om een foto te bekijken op een scherm heeft dus geen betekenis.
          dpi komt op de proppen als je een foto gaat afdrukken of in een fotolabo laat afdrukken. Een foto wordt in een labo meestal afgedrukt aan 240 tot 300 dpi, maar als je kiest voor bv. een afdruk op 10x15cm worden in het labo de pixelafmetingen van de foto aangepast zodat de afdruk netjes past. Hun software is doorgaans beter dan jouw software. Ik reduceer foto's die moeten afgedrukt worden op 10x15 cm eerst zelf naar 1000x1500 pixels.

De tweede vraag is gemakkelijker: hoge compressie leidt steeds tot kwaliteitsverlies dat niet kan hersteld worden.

Je kiest dus beter voor kleinere pixelafmetingen maar lage compressie (hoge kwaliteit), dan grote pixelafmetingen met hoge compressie.

Om gemakkelijk te rekenen: gebruik 100dpi per cm als basis voor afdrukken (d.i. ongeveer 250 dpi).

De belangrijkste reden om foto's te nemen met hoge pixelafmetingen is dat je er zonder enig kwaliteitsverlies uitsneden kan uit maken die dan kunnen afgedrukt worden.

Herman
          home page: http://cage.ugent.be/~hs
          reisblog: http://herser.wordpress.com
          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
            Een monitor heeft een vaste dpi (meestal 72) dpi zodat je niet te kiezen hebt bij de afbeelding op een scherm.
            Even ter zijde, héél vroeger was dat zo, maar ook dit is achterhaald.

Vb een scherm van 1280 x 1024 met fysische afmetingen 34 x 27 cm heeft uiteindelijk 96 dpi ipv 72. Datzelfde scherm op 1600 x 1200 zit feitelijk al aan 120 dpi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Even ter zijde, héél vroeger was dat zo, maar ook dit is achterhaald.

Vb een scherm van 1280 x 1024 met fysische afmetingen 34 x 27 cm heeft uiteindelijk 96 dpi ipv 72. Datzelfde scherm op 1600 x 1200 zit feitelijk al aan 120 dpi.
              Je hebt ook nog 17" en 19" monitors die beiden 1280 x 1024 pixels hebben, dan zal het aantal dots per inch ook wel verschillend zijn .

DPI is dus de verhouding tussen het aantal pixels en de grootte van de afbeelding op een afdruk of monitor. Je camera kan dus zelf geen DPI instellen, je krijgt pas dots per inch wanneer de foto zichtbaar wordt op een monitor, of wanneer je die naar een printer stuurt om een afdruk te maken.

Doordat de gescande foto's zo'n klein bestand vormen is er wel een serieuze compressie gebruikt, en dan kan de kwaliteit van de foto's wel heel wat minder zijn. Een kleinere resolutie en wat minder compressie zou dan misschien beter geweest zijn.

Met de 8 megapixels van je 350D kan je vrij grote afdrukken laten maken, want zelfs op 150DPI zal het resultaat nog heel goed zijn. Ik heb ooit een serie 10x15 cm afdrukken laten maken van 600 x 900 pixels, en die zagen er nog heel goed uit. Je moet dus niet echt de 300DPI hebben voor een scherpe afdruk. Alleen voor drukwerk raden ze 300DPI aan (volgens een expert zou 240DPI ook voldoende zijn) omdat de techniek bij drukwerk helemaal anders is dan bij je printer of een foto-afdrukcentrale.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Met de 8 megapixels van je 350D kan je vrij grote afdrukken laten maken, want zelfs op 150DPI zal het resultaat nog heel goed zijn.
                Ik heb zelfs een pano van 1m50 breed verkocht die maar op 115 dpi geprint was. Geloof me, die foto was schitterend : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/30205312

Comment

Mijn toestel maakt in de hoogste stand foto's van 3.1 MB (3072X2048 PIXELS)
                  Hoe komt het dat alle foto's verschillen,sommige zijn soms minder dan 2,5 mb.
                  En hoeveel heb ik nodig om een bewerkte foto te laten afdrukken die ong. 45x60 cm groot moet worden (voor wandfoto)
                  Klein kodakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                    Mijn toestel maakt in de hoogste stand foto's van 3.1 MB (3072X2048 PIXELS)
                    Hoe komt het dat alle foto's verschillen,sommige zijn soms minder dan 2,5 mb.
                    En hoeveel heb ik nodig om een bewerkte foto te laten afdrukken die ong. 45x60 cm groot moet worden (voor wandfoto)

Verschillen in compressie door verschillen in detail/ruis. Verhoog je ISO en je bestandsgrootte stijgt ook (voor een identieke foto).

Die laatste vraag kun je zelf beantwoorden door de oefening te maken in Photoshop :
                    Stel, voor een goeie inkjet afdruk heb je 150 dpi nodig. Maak nu een nieuw document aan in PS met deze gegevens (45 x 60 cm, 150 dpi). Ga nu naar image size en je ziet hoeveel pixels dat is.

Comment

Bedankt,ik heb het net even geprobeerd.
                      De foto was 3072x2048 Pix van 18,0 M en een document groote van 43,35 x 28,94 op 180 resolutie.
                      en met het op 67,5 x 45 cm te plaatsen is het dan:
                      3,986 x 2,657 pix. op 150 resolutie en 30,3 M.
                      Is dit dan zo door te sturen naar een afdrukcentrale,en kan ik dan een aanvaarbare afdruk verwachten ?
                      Bedankt voor de toelichting.
                      Klein kodakske

Comment

Wat je nu gedaan hebt is pixels bij laten verzinnen...
                        Last edited by Leonidas; 30 november 2006, 23:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                          Bedankt,ik heb het net even geprobeerd.
                          De foto was 3072x2048 Pix van 18,0 M en een document groote van 43,35 x 28,94 op 180 resolutie.
                          en met het op 67,5 x 45 cm te plaatsen is het dan:
                          3,986 x 2,657 pix. op 150 resolutie en 30,3 M.
                          Is dit dan zo door te sturen naar een afdrukcentrale,en kan ik dan een aanvaarbare afdruk verwachten ?
                          Bedankt voor de toelichting.
                          Zoals Leonidas al zei. Je hebt hier gewoon wat pixels bij laten genereren door de resample box aangevinkt te laten. Bij veranderen van resolutie moet je die resample box uitvinken (behalve natuurlijk als je doelbewust wilt upsampelen).

Comment

Working...
                          X