Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaliteitsverlies jpeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: kwaliteitsverlies jpeg

Die layers in tiff is ook maar iets van 2 jaar tijd... daarvoor ondersteunde alleen PSD layers... Nu ook tiff.. inderdaad, tiff is ook heel goe om je foto in op te slaan....

TIm W
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
      Deze softwares maken gebruik van eigenschappen van de gebruikte compressie in jpeg en kunnen wel degelijk een beeld terug opslagen zonder verlies.
      Alain heeft hier gelijk. Je kunt wel degelijk een JPG lossless opslaan (voor bepaalde bewerkingen)... bijvoorbeeld om een foto te roteren kun je de blokken uit de JPEG stuk voor stuk roteren, zonder dat je daarvoor hoeft te her-comprimeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
        Die layers in tiff is ook maar iets van 2 jaar tijd... daarvoor ondersteunde alleen PSD layers... Nu ook tiff.. inderdaad, tiff is ook heel goe om je foto in op te slaan....
        Dit is niet geheel waar. Multi-Layer TIFFs is enkel iets van Photoshop en die informatie is ook beperkt tot Photoshop. Je kunt een ML-TIFF niet multi-layer openen in eender welke andere tool. De multi layer informatie wordt door Adobe in een "gesloten"formaat weggeschreven (als een gigantische TIF-Tag). Wat ze dan wel doen is een flattened versie van de ML-Tiff weer opslaan in de "normale" TIF structuur. Hierdoor kun je de foto in andere pakketten (zoals IDimager) wel flattened bekijken.

Maar essentie van het verhaal... door Multilayer TIFFs te gebruiken in Photoshop maak je jezelf 100% afhankelijk van Photoshop. Aangezien dit niet past in een toekomstvaste workflow, raad ik persoonlijk ML-TIFFs af.

(voor wat het waard is)
        Hert

Comment

Inderdaad... maar adobe-progs. zijn wel de profess. programma's en je moet er mee kunnen werken... als je deze kent, wil je niets anders meer...

Tim W.
          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
            Inderdaad... maar adobe-progs. zijn wel de profess. programma's en je moet er mee kunnen werken... als je deze kent, wil je niets anders meer...
            zucht... toekomstvastigheid heeft niets met marktleiderschap of gebruiksgemak te maken...

Ik zeg ook zeker niet dat je geen PS moet gebruiken...zeker doen. Wat ik aangaf is dat ik persoonlijk aanbeveel om geen ML-Tiff te gebruiken. Voor multi-layer opslag is opslaan als PSD is een betere keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              zucht... toekomstvastigheid heeft niets met marktleiderschap of gebruiksgemak te maken...

Ik zeg ook zeker niet dat je geen PS moet gebruiken...zeker doen. Wat ik aangaf is dat ik persoonlijk aanbeveel om geen ML-Tiff te gebruiken. Voor multi-layer opslag is opslaan als PSD is een betere keuze.
              Waarom is dat de beste keuze? Omdat je beperkt bent met photoshop en misschien nog een ander grafisch pakket?
              Als je de limiten kent moet je ze maar aanvaarden. In de plaats krijg je wel files die 50% kleiner of meer.

Ik zeg er wel bij dat grote multilayer tiffs saven/openen iets langer duurt dan psd's, vermits je moet compresseren.
              En voor die weeral twijfelen, het is lossless!
              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Working...
              X