Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tif of Jpg

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tif of Jpg

Mensen van BD, een vraagje.

Foto's genomen in tif in plaats van jpg,zijn deze foto's dan scherper.

graag een antwoord,dank U.
    groetjes,polydoor.

NIKON D80

Re: Tif of Jpg

Scherper?

Neen

Comment

Tiff is een lossless formaat, dit wil zeggen dat er geen informatie verloren gaat (compressie) bij het opslaan. Bij JPG gaat er telkens het bestand wordt gesaved, informatie verloren. De regel is: meerdere bewerkingen=tiff archivering=jpeg (ook afhankelijk van de grootte van je harde schijf/schijven).
      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
      Uit: Apocrief

Comment

Tif is een kwalitatiever formaat dan jpg en gaat effectief ook scherper zijn
        aangezien er niets verloren gaat in de compressie. Jpg compressie creërt een lichte blur.

Tif is wel een heel zwaar formaat (heel grote filesize). Als je fototoestel het kan, is RAW altijd het beste formaat.

Zoals al gezegd is tif of een native formaat van uw bewerkingsprogramma(psd, psp,..) het beste om er bewerkingen op los te laten.

Comment

Dat is best mogelijk, al naargelang de ingestelde compressie van uw jpg. In sommige toestelletjes heb je wel 3 opties, bv normal, fine en superfine.

Als je in die "normal" nu makkelijk één en ander aan jpg artefacts kan zien en je fotografeert bv een heel fijne gedetailleerde stof, dan vind ik wel dat je kan stellen dat de tif scherper is, of als je dat nu enkel "zuiverder" wil noemen maakt mij niet uit

Bij veel alledaags gebruik met recentere toestellen zal het qua scherpte (én zuiverheid) niet zoveel uitmaken, nee. In theorie en bep. omstandigheden is er zeker iets voor te zeggen, lijkt mij.

Comment

Dit is een onbewerkte, niet gescherpte, 100% view uitsnede van een RAW file geconverteerd tot TIF & tot JPG. Als je verschil in scherpte ziet neem ik mijn woorden terug .

Let wel, ik ben een groot voorstander van converteren tot TIF ipv JPG maar om nu te zeggen dat een TIF scherper is dan een JPG .

PS : komt van deze foto : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/70029641
            Last edited by hvr_oosterzele; 11 november 2006, 13:36.

Comment

Je kwantificeert het langs geen kanten.

Zelf heb ik gezegd dat het bv van een bepaalde jpg compressie kan afhangen en van een bepaalde heel gedetailleerde structuur die je gefotografeerd hebt.
              Jij gooit hier alle jpgs op één hoop en fotografeert een "real life" voorbeeld, waarvan ik eveneens beweer dat het niet zoveel zal uitmaken.

We weten hier ook niet welk oppervlak de crop vertegenwoordigt (ah toch, ik zie nu de link). Ik zou voor een macroshot van één of andere structuur of kledingstof gaan.

Het speelt ook geen rol hoe weinig je het ziet, als je het ergens ook maar een beetje ziet, dan is de één scherper dan de andere.

In de praktijk en met de huidige kwaliteiten ben ik akkoord dat je je er niet druk over hoeft te maken (tenzij je mss macro's van belangrijke fijne structuren trekt, ik zou het ook eerst eens moeten zien).

Als die persoon echter met een consumerke van jaren geleden trekt op jpg normal ipv superfine, dan is "tiff scherper" m.i. toch aan de orde. Van wanneer het in de praktijk verschil maakt moet je die mens zelf laten bepalen.
              (ik ging er ook vanuit dat hij bedoelde om reeds voor tiff te kiezen in de camera, zoals hij stelt, niet deze omzettingen achteraf)

Je bedoelt "niet gescherpte" ipv "net gescherpte"?
              Last edited by maGuy; 11 november 2006, 13:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                Als die persoon echter met een consumerke van jaren geleden trekt ...
                http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/

Maar ik zie het al, ik kan voor jou niet veel goed meer vertellen . Soit, so be it .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Dat heb ik nu eens niet gezien. Ik ga er dan ook niet vanuit dat elke vraag per se betrekking heeft op het toestel dat de persoon afficheert, want dat is regelmatig niet het geval.

Maar ik zie het al, ik kan voor jou niet veel goed meer vertellen . Soit, so be it .
                  Kan mij buiten de genoemde vbn eerder vaag positieve dingen herinneren anders. Maar vind je (niet alleen) mijn argumenten dan zo onredelijk?

Ik ken niets van macro's, dus neem jij anders eens een shot in tiff van een DNA molecule of zo

Comment

En gezien hij dus tiff / jpg in de camera lijkt te bedoelen, moet je kunnen vergelijken met die camera en niet met een mss veel hoogwaardigere jpg vanuit RAW die je op maximum kwaliteit zet of zo...

Maar ik neem aan dat die dpreview je daarover genoeg verteld heeft dan.
                    (neutrale opmerking hoor )

Ik denk dat hij er nu wel uit zal komen stilaan

Comment

Let wel, ik ben een groot voorstander van converteren tot TIF ipv JPG maar om nu te zeggen dat een TIF scherper is dan een JPG .
                      Het is inderdaad allemaal al gezegd: het hangt af van de situatie, compressiegraad enz. Maar zelfs met een lichte compressie zie je het in een degelijke viewer wél (dan heb ik het niet over een browser).
                      Of je het op een 10 X 15 cm print gaat zien betwijfel ik dan weer.
                      Maar wil je het op 75 X 50 cm dan speelt het wel een rol.

Mijn praktisch advies : als de camera geen RAW ondersteunt : trek voor gewone zaken in jpg; voor "belangrijke" beelden ga voor tif. Tif in camera was zowiezo een verkeerde piste; gelukkig hebben de nieuwe camera's RAW van 12 bit en sommige zelfs van 14 bit. Da's zowiezo de beste piste.

Comment

Laten we even de oorspronkelijke vraag hernemen :

Oorspronkelijk geplaatst door polydoor Bekijk bericht
                        Mensen van BD, een vraagje.

Foto's genomen in tif in plaats van jpg,zijn deze foto's dan scherper.

graag een antwoord,dank U.
                        We weten niets van de settings, we weten niet welke fotos en we hebben geen voorbeelden. Misschien is het bewegingsonscherpte? Het enige dat we weten is dat het een Panasonic FZ30 betreft.

Al met al een vrij summiere vraag en we weten niet wat het probleem is.

Dan zeg ik "neen, uw fotos zullen niet scherper zijn in TIF dan in JPG" want ik veronderstel dat iemand met zo'n toestel wel het verschil weet tussen lage en hoge kwaliteit JPG en vermoed ik dat het probleem ergers anders ligt.

In alle discussies van RAW versus JPG heb ik nog NOOIT iemand horen argumenteren dat fotos in RAW/TIF "per definitie" scherper zullen zijn dan in JPG.

Comment

Het enige dat we weten is dat het een Panasonic FZ30 betreft.
                          Vind ik dus een voorbarige conclusie, hoe groot de kans ook mag zijn. Je bent dus in iemands anders plaats aan het denken en beslissen, terwijl die evengoed iets aan 't vragen kan zijn voor een camera op het werk, enz.

...want ik veronderstel dat iemand met zo'n toestel wel het verschil weet tussen lage en hoge kwaliteit JPG.
                          Vind ik ook al geen voor de hand liggende veronderstelling. Kan me goed voorstellen dat de termen normal, fine, superfine iemand niet aan compressie doen denken (alleen jij weet uit dpreview hoe het genoemd wordt in dat toestel, ok ).

In alle discussies van RAW versus JPG heb ik nog NOOIT iemand horen argumenteren dat fotos in RAW/TIF "per definitie" scherper zullen zijn dan in JPG.
                          Het gaat om trekken in tiff die mogelijk zoveel in-camera bewerkt/verscherpt wordt als een jpg, wat iets heel anders is dan RAW, dus je leest de verkeerde discussies

Blijft daarbij toch makkelijk in te beelden dat een normal jpg niet zo artefactenvrij zal zijn als een tiff, als ge dan toch terug in het algemeen begint te spreken.

Comment

Gezien dit een welles/nietjes spel aan 't worden is heb ik mijn antwoord per PM naar maGuy gestuurd. Laat verder iedereen er hetzijne over denken. 't Is moeilijk discussieren als er steeds wat venijn in de antwoorden verwerkt zit.

Comment

Tja, ge geeft ook nooit af he.
                              Er is gevraagd ; tif scherper dan jpg?

Mijn antwoord heb ik boven al gegeven.

Vraagsteller zegt niets over het feit dat zijn foto's onscherp zijn. Dat sleurt ge er gewoon bij. Hij vraagt wat het beste is naar scherpte.

Een jpg ALS BEELDFORMAAT zal nooit scherper zijn dan de tif. Omgekeerd heb ik het ALS BEELFORMAAT al vaak gezien. Maar dan niet in het windows viewerke maar in een deftige viewer.

Ik en Maguy zijn voortdurend bezig met beeldbewerking. Ook professioneel.
                              Zie maar eens naar de schat aan info die Maguy hier al op het forum heeft aangebracht rond alles dat met beeldbewerking heeft te maken.
                              Maar eens iets toegeven doet ge ook nooit he.

Nu, de vraagsteller horen we niet. Hij zal ondertussen wel zijn conclusies getrokken hebben. Ik ook trouwens.

Comment

Working...
                              X