Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitgebrande foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitgebrande foto

    Op de foto's die ik gepost heb krijg ik de reactie dat de lucht of een ander onderwerp uitgebrand is. Kan dat te maken hebben met het gebruik van "onscherp masker" of de instellingen hiervan?

    Het enige dat ik gebruik in Elements 4 is de levels aanpassen (praktisch altijd automatisch) en dan "onscherp masker".

    Moet er wel bij vermelden dat ik nog een echte leek ben in het bewerken van foto's.
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: uitgebrande foto

    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Moet er wel bij vermelden dat ik nog een echte leek ben in het bewerken van foto's.
    Da's te horen.
    Uitgebrand zijn gaat over de lichte tonen in uw foto (highlights/hoge lichten noemen ze dit) en betekent dat ze volledig wit zijn geworden. Daardoor ben je alle detailering kwijt.
    Onscherp masker gaat over het verscherpen van een foto en heeft niets te maken met tonaliteit.

    Het uitbranden heeft ofwel te maken met een te extreme aanpassing van uw levels of dat de foto bij het trekken overbelicht is met uitgebrande hoge lichten als gevolg.

    Comment


    • #3
      Re: uitgebrande foto

      kort en bondig. Bedankt
      Fuji x 100 f

      Comment


      • #4
        Re: uitgebrande foto

        Ik snap Stefken wel, en hij mij ... maar:

        Nochtans raad men aan om reeds op je camera de verscherping een paar standen lager te zetten ivm sneller uitbranden, alsook het contrast.

        Als je te sterke USM doet kan je idd ook volwitte halo's krijgen (wat doet inbeelden dat het nuttig is om het op de cam al lager te zetten), dus ik zou zeggen dat je vermoeden er zeker bijkomend mee kan te maken hebben, maar het zal niet de oorzaak zijn van grote uitgebrande vlakken.

        Na die verzwakte instellingen zullen je jpg foto's dan wel minder "poppen" recht uit de camera, moest je dat belangrijker vinden...

        Comment


        • #5
          Re: uitgebrande foto

          Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
          Ik snap Stefken wel, en hij mij
          Daar ben ik nog niet zo zeker van.

          Comment


          • #6
            Re: uitgebrande foto

            Wat de instelling van verscherpen op het toestel betreft is hier niets aan verandert. Het enige wat ik aangepast heb, en nu ongedaan gemaakt, was "levendige kleuren". Voor de rest staan alle instellingen standaard.
            Fuji x 100 f

            Comment


            • #7
              Re: uitgebrande foto

              ik ben ook een leek op gebied van fotografie
              maar ik denk dat je eens kan proberen om 1 of 2 stapjes te onderbelichten -0.3 of -0.6

              of ben ik mis

              Met vriendelijke groeten
              Joeri

              Comment


              • #8
                Re: uitgebrande foto

                Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                Daar ben ik nog niet zo zeker van.
                "Wat bedoel je?"

                Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                Wat de instelling van verscherpen op het toestel betreft is hier niets aan verandert. Het enige wat ik aangepast heb, en nu ongedaan gemaakt, was "levendige kleuren". Voor de rest staan alle instellingen standaard.
                Wel, dan zou je dus eventueel contrast en verscherping een paar stapjes minder mogen zetten. Maar het is in uw geval wellicht eerder iets dat een *beetje* kan helpen dan "de grote oorzaak." En de gevolgen heb ik ook opgesomd.

                Comment


                • #9
                  Re: uitgebrande foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                  "Wat bedoel je?"
                  .
                  tis e grapje é Pol

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitgebrande foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht

                    Als je te sterke USM doet kan je idd ook volwitte halo's krijgen (wat doet inbeelden dat het nuttig is om het op de cam al lager te zetten)

                    Een manier om die halo's te vermijden/limiteren is je unsharp mask in LAB color te plaatsen en niet in RGB, en dit in de Lightness channel, blijf je van je kleurenranden af.Daarna terug op RGB zetten en done ... works for me

                    dacht ik
                    Last edited by Guest57; 12 november 2006, 14:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: uitgebrande foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
                      Een manier om die halo's te vermijden/limiteren is je unsharp mask in LAB color te plaatsen en niet in RGB, en dit in de Lightness channel, blijf je van je kleurenranden af.Daarna terug op RGB zetten en done ... works for me

                      dacht ik
                      Tuurlijk, LAB of RGB met luminosity is bijna hetzelfde Maar dat is hier eigelijk niet zo het onderwerp. Tgaat over het in-camera effect ervan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: uitgebrande foto

                        oops


                        in-camera sharpening op JPG is best ok en mijn parameter staat op +1 of zo , hoewel ik het liever zelf doe vanuit scratch met een Tiff via Raw.Meer werk maar meer mogelijkheden I'd say.

                        Comment


                        • #13
                          Re: uitgebrande foto

                          Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
                          oops


                          in-camera sharpening op JPG is best ok en mijn parameter staat op +1 of zo , hoewel ik het liever zelf doe vanuit scratch met een Tiff via Raw.Meer werk maar meer mogelijkheden I'd say.

                          en wat uigebrande lucht betreft, foto onderbelicht openen, lucht eruit vissen in layer, deze plakken op overbelicht beeld en via layer mask en opacity wegdoezelen werkt veelal en dan moet ik niet met HDR zaken beginnen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: uitgebrande foto

                            bedankt voor de verschillende reacties ..... maar volgens mij zijn er verschillende meningen en door al die bomen in het bos zie ik mijn vraag in de mist. Ik weet dat iedereeen zo zijn eigen manier van werken en beoordelen heeft, maar er moet toch een bepaalde lijn in zitten.

                            Kan iemand die "lijn" eens concreet naar buiten laten komen ?
                            Fuji x 100 f

                            Comment


                            • #15
                              Re: uitgebrande foto

                              Eventjes op een rijtje :

                              * Het uitbranden heeft bijna exclusief te maken met de tonaliteit (verdeling van de grijstinten - licht/donker). Hetzij op het moment van de foto trekken, hetzij in de nabewerking.

                              ----> Op het moment van de foto nemen :
                              Twee typische oorzaken:
                              1) de foto is slecht belicht (overbelicht)
                              2) de situatie is te moeilijk om alle lichtintensiteiten op de foto te krijgen.
                              Om deze situatie gaat het allicht. Dit bereik tussen het meest donkere deel en meest lichte deel noemt men dynamisch bereik. Het dynamisch bereik die een fototoestel aankan is heel wat kleiner dan van het menselijk oog.

                              Dit krijg je veel met luchtfoto's. Typisch krijg je dan ofwel de grond die goed belicht is en de lucht die overbelicht is of
                              de lucht die goed belicht is en de grond die onderbelicht is.
                              Een oplossing daarvoor is twee foto's nemen en dan bij de ene de lucht nemen die goed belicht is en van de andere de grond en deze twee samenvoegen. Dit is wat pvphoto bedoelde. HDR (high dynamic range) is ook een techniek om om te gaan met het beperkte dynamische bereik van een fototoestel.

                              ---> In de nabewerking kan je via aanpassing van levels, curves, contrast, ... te ver gaan en ook bepaalde tonaliteiten in het wit duwen.

                              ----> Bij verscherping via een unscherp masker ga je aan de randen een witte en zwarte lijn toevoegen waardoor je een indruk van meer scherpte krijgt. Als je daarin te ver gaat, krijg je dus witte halo's. Heeft voor mij er relatief weinig mee te maken.
                              Last edited by PSG; 13 november 2006, 10:08.

                              Comment

                              Working...
                              X