Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie gebruikt unsharp filter/mask

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wie gebruikt unsharp filter/mask

Hallo,

Ik ben sinds oktober in het bezit van een dslr. Ik stel vast dat de foto's per definitie niet WOW zijn als ze van het toestelletje komen. Ik ben nu met regelmaat aan het bijwerken om "zuivere" foto's te krijgen (het is niet echt veel aanpassen, maar verschil is wel degelijk aanwezig).
    Is dit nu de normaalste zaak van de wereld, of zijn er hier nog dslr personen die 90% van de foto's zouden kunnen posten zonder post processing.

Dit is gewoon een vraagje, omdat voordien m'n p&s het omgekeerde opleverde (ik moest eigenlijk alleen postprocessing doen om te croppen of kleine "foutjes" weg te werken)

als ik de foto's bekijk op 100% (of meestal op 200%), dan zijn die niet echt duidelijk zoals ik dat zou verwachten. Is dit normaal? m.a.w.: moet ik afstand nemen van het scherm zodat mijn 100% view tot zijn recht komt of???

graag jullie advies/ mening
    square lens produces round picture. or was it ...

KeeJoZ

Re: wie gebruikt unsharp filter/mask

Oorspronkelijk geplaatst door keejoz Bekijk bericht
    Ik ben sinds oktober in het bezit van een dslr. Ik stel vast dat de foto's per definitie niet WOW zijn als ze van het toestelletje komen. Ik ben nu met regelmaat aan het bijwerken om "zuivere" foto's te krijgen (het is niet echt veel aanpassen, maar verschil is wel degelijk aanwezig).
    Is dit nu de normaalste zaak van de wereld, of zijn er hier nog dslr personen die 90% van de foto's zouden kunnen posten zonder post processing.
    Dit is inderdaad de normaalste zaak van de wereld Foto's van een DSLR komen pas volledig tot hun recht met post processing. T.o.v. die van een compacttoestel. Je kan wel je camera instellen om al standaard maximale sharpening enz te doen maar dan verlies je toch wel wat controle vind ik.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Dankje,
      dit heb ik enerzijds niet gedaan (wel eerst aangezet, maar dan terug uitgezet) voor die reden, maar ik dacht niet dat dit zoveel kon uitmaken.
      wel vind ik dat er een zeker soort van realisme weg is als je unsharp filter toepast.

KeeJoZ

Comment

Welk type van camera heb je?
        Wat doe je dan juist in Photoshop?
        Je moet weten waar je mee bezig bent... welk kleurenprofiel je moet kiezen, hoe je deze binnenhaalt in Photoshop, hoe je eventueel een bewerking doet en deze bewaard (PSD en JPEG)

Tim
        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

@mendel:
          een 400d; nu met sRGB (omdat ik gelezen heb dat dit goed genoeg is tov adobeRGB)
          ik werk met Gimp, maar da's een pot nat (oeioei)
          wat ik hoofdzakelijk doe is een lichte unsharp erover zetten om de zaken zuiverder te krijgen ( er hangt zo'n zweem over...). maakt niet uit met welke lens. Ik heb er een paar en van hetzelfde laken een broek...

KeeJoZ

Comment

Gimp ken ik niet...
            Misschien ligt het aan het programma waarmee je de beelden opent?

Als je voor een goeie camera kiest zou ik ook opteren voor een degelijk beeldbewerkingsprogramma (photoshop of Photoshop elements...)

Tim.
            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Post eens een foto.... welk soort lenzen gebruik je?

Comment

Unsharp mask gebruiken we allemaal hoor.

Maar het is belangrijk om uw settings goed in te stellen.

Ik gebruik gimp niet maar elke unsharp mask heeft normaal 3 parameters :

* radius : zet die niet hoger dan 2 pixels
                * amount : hoe hard wordt de unsharp mask toegepast. Zet die best niet hoger dan halfweg!!
                Als het niet voldoende is, doe je nogmaals de unsharp mask. En eventueel nog eens. Als je die te hoog zet, ga je uw ruis ook meeverscherpen. Het is altijd beter meerdere malen licht te verscherpen dan éénmaal heel hard. Slechts weinigen kennen deze truuk eigenlijk.
                * Threshold : dit bepaalt het contrast dat naastliggende pixels moeten hebben om verscherpt te worden. De redenering is dat we typisch randen willen verscherpen. En randen zijn plaatsen waar het contrast tussen naastliggende pixels hoog is. Maw : zet je die op 0 dan worden alle pixels verscherpt. Dit wil je vaak niet. Zo ga je vb ook een wazige structuur gaan verscherpen en krijg je ruis en puntjes. Ik zet de threshold in photoshop typisch rond de 10 à 13. In gimp weet ik het niet. In gimp kijk je best nr uw foto op 100% en zie wat het effect is.

Ten laatste : unsharp mask is eigenlijk een truuk en geeft enkel de indruk van verhoogde scherpte (uw realisme? )

Er bestaat één tool (als enige) die de intrinsieke scherpte van de foto herstelt
                door het blurrende effect op moment van capture mathematisch "om te draaien". Deze tool noemt DXO (http://www.dxo.com ) . Deze tool werkt enkel op bepaalde combinaties van lens en body.
                Last edited by PSG; 3 november 2006, 15:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                  Ten laatste : unsharp mask is eigenlijk een truuk en geeft enkel de indruk van verhoogde scherpte (uw realisme? )
                  Maar zijn realisme is toch al flu geworden door de anti-alias filter (in RAW toch al zeker) dus scherpte herstellen *moet*.

Hier is zo'n kerel met een action waar 5 sharpening runs na mekaar inzitten:

(ze doen dat ook niet voor niets in LAB; desnoods in RGB color, maar dan met je layer op luminosity, wat niet even goed is, maar heel dicht ertegen. Je kan dan veel meer verscherpen zonder halo's of kleuren te beinvloeden).

Er bestaat één tool (als enige) die de intrinsieke scherpte van de foto herstelt door het blurrende effect op moment van capture mathematisch "om te draaien". Deze tool noemt DXO
                  Ge gelooft mij nog altijd niet mbt Focus Magic hé? Die beweren net hetzelfde, dacht ik, en het geeft ook geen halo's. Wordt door sommigen als het allerbeste gezien om de anti-alias filter onscherpte te herstellen. Eventjes geleden toch, met een nieuwe DXO zijn ze mss daar opgesprongen hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                    Gimp ken ik niet...
                    Misschien ligt het aan het programma waarmee je de beelden opent?

Als je voor een goeie camera kiest zou ik ook opteren voor een degelijk beeldbewerkingsprogramma (photoshop of Photoshop elements...)

Tim.
                    Gimp is heel degelijk hoor
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                      Ge gelooft mij nog altijd niet mbt Focus Magic hé? Die beweren net hetzelfde, dacht ik, en het geeft ook geen halo's. Wordt door sommigen als het allerbeste gezien om de anti-alias filter onscherpte te herstellen. Eventjes geleden toch, met een nieuwe DXO zijn ze mss daar opgesprongen hé.
                      Ik blijf heel sceptisch.

Ik heb hun site net nog eens nagelezen. Ze geven niet veel details.
                      Wat voor mij het verschil is met DXO :

* DXO heeft een mathematisch model op basis van lens + body (en dus ook sensor en de filter op de sensor) dat op voorhand al voorspelt hoe de foto wordt geblurd en deze points spread functie (PSF) dan omdraait. Dit doen ze door duizenden foto's in de studio te trekken en de resultaten in een mathematisch model te gieten. Focus magic gebruikt volgens mij hoogstens blind deconvolution. Dwz dat ze gokken hoe de blur gebeurt. Ze laten de gebruiker dan wel een blur width opgeven maar dan zien ze volgens mij de PSF als lineair en dat is ook zelden juist.

Zie ook:

* Focus magic lijkt mij eerder voor "half mislukte" foto's met beperkte motion blur en door het shaken van de camera bij een lange exposure tijd. Da's interessant om de nummerplaat van een bewegende auto alsnog te kunnen lezen maar minder voor ons vind ik. Mijn standpunt is dat je zowiezo eerst uw fotografische techniek verzorgt en dan ziet wat je met fotobewerking nog kan verbeteren.
                      Maar het zal ook wel zijn nut hebben zeker?

Wordt door sommigen als het allerbeste gezien om de anti-alias filter onscherpte te herstellen.
                      En wie zijn die sommigen?

Comment

En wie zijn die sommigen?
                        Had ik reeds gezegd in een PM waarop je niet antwoordde, dus mss over het hoofd gezien? bv Jonathan Wienke in het LLandscape forum (=de kerel van de juist vernoemde action, denk ik). En wel een paar meer die het als de allerbeste investering zagen voor capture sharpening. Ik heb hier ook ooit een vb gepost (maar waar...).

Het komt trouwens meermaals voor dat software geschikt is voor iets heel anders als je het subtiel gebruikt ipv waarvoor het vooral lijkt te dienen.

Comment

Het komt trouwens meermaals voor dat software geschikt is voor iets heel anders als je het subtiel gebruikt ipv waarvoor het vooral lijkt te dienen.
                          Da ies jung.

Ik heb de action ondertussen gedownload. Ga ik zeker eens bekijken.

En gezien uw PS guru status, ga ik DXO en focus magic eens naast elkaar leggen. Ge ziet, ik wil u wel geloven he .

Comment

Pas op, ik heb er geen ervaring mee op grote beelden en het komt toch vooral van die Wienke, al dacht ik dat een aantal het wel bevestigden. Hier zijn wat Wienke quotes:

"I think I get the biggest bang for my buck by using Focus Magic as a capture sharpener."

"Focus Magic is well worth its price. I use it for capture sharpening (Radius 2, 75% works great for counteracting the effects of the AA filter in Canon DSLRs), and for removing moderate camera shake (<5 pixels of blur). It does work as advertised, within limits. But once you have to set the radius at 5 pixels or more, you should probably reshoot. Focus Magic is the best at what it does, but you can't make a silk purse out of an out-of-focus sow's ear."

"I use Focus Magic in lieu of capture sharpening (radius 2, 100% or so does wonders on a 1Ds image) and then use my Sharpening Actions for creative/output sharpening. But that's my personal sharpening preference, Photokit is very good as well. But definitely deal with noise first, then sharpen."

"Focus Magic for what is commonly called "capture sharpening"--reversing the effect of the camera's AA filter. It works well in concert with USM. USM does not actually sharpen, it increases contrast. Focus Magic actually sharpens, but does not increase contrast. Using both together intelligently gives one the best of both worlds. I recommend using Focus Magic first, then USM next."

En zoals ik ook al PMde is het spijtig dat de plugin niet actioneerbaar is, gezien de vernoemde settings zowat hetzelfde blijven voor elke foto, anders was het een no-brainer buy (als je van scherpte houdt toch ). Ik ben tevreden genoeg met de scherpte die ik sowieso kan bekomen, en jij ook hé

DXO heb ik nog nooit bekeken, dus aan jou de vergelijkende test
                            Last edited by maGuy; 3 november 2006, 15:30.

Comment

En zoals ik ook al PMde is het spijtig dat de plugin niet actioneerbaar is, gezien de vernoemde settings zowat hetzelfde blijven voor elke foto, anders was het een no-brainer buy
                              Wel, aangepaste settings past DXO automatisch toe afhankelijk van oa lens, camera, diafragma, afstand tot onderwerp en brandpuntafstand (voor zoomlenzen) die in de exif zitten opgeslagen.
                              No-brainer?

Comment

Working...
                              X