Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan ik dit formaat aanmaken...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe kan ik dit formaat aanmaken...

Foto's dus van 70 bij 50 cm.
    Op 300 dpi en in PSD-formaat.

Ik heb een aantal foto's gemaakt via de S2 Pro in jpeg.
    Een aantal met de D70, ook in jpeg.

Vermits de foto's rechtstreeks uit de camera kwamen zullen
    deze nog een beetje moeten bewerkt worden.

S2> zijn 150 cm op 100 cm bij 72 dpi. > 2848 x 4256 pixels.
    en 106 op 71 cm > 3024 x 2016 pixels

Dank voor elke hulp
    Last edited by theokus; 1 november 2006, 23:51.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Hoe kan ik dit formaat aanmaken...

Geen goesting?...
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

alles op 300 DPI zetten, wel zorgen dat je verhoudingsgewijs werkt. Zodat het formaat kleiner wordt als je meer dpi's vraagt. Je gaat wel een moeten gaan interpoleren als je hierna het formaat op 50*70 zet.

Gemakkelijk gedaan, neem de croptool, en zet daar 50 * 70 op 300 DPI en snijden maar. Wil je niet interpoleren moet je op minder dpi werken. Denk niet dat je 300 nodig hebt voor een 50*70. Ik vind dat althans teveel*

*Teveel moet je met een korreltje zout nemen, voor een inktjet is 150 of 200 genoeg voor zo'n afdruk IMO!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
        alles op 300 DPI zetten, wel zorgen dat je verhoudingsgewijs werkt. Zodat het formaat kleiner wordt als je meer dpi's vraagt. Je gaat wel een moeten gaan interpoleren als je hierna het formaat op 50*70 zet.

Gemakkelijk gedaan, neem de croptool, en zet daar 50 * 70 op 300 DPI en snijden maar. Wil je niet interpoleren moet je op minder dpi werken. Denk niet dat je 300 nodig hebt voor een 50*70. Ik vind dat althans teveel*

*Teveel moet je met een korreltje zout nemen, voor een inktjet is 150 of 200 genoeg voor zo'n afdruk IMO!
        ok maar dit gaat naar een (echte) drukker en moet in PSD aangeleverd worden
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Als het naar een drukker gaat altijd in 300 dpi, in ps onder image --> imagesize uw ametingen vergroten in stapjes van ong 2%, dan blijft uw kwaliteit beter behouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lethalbyte Bekijk bericht
            Als het naar een drukker gaat altijd in 300 dpi, in ps onder image --> imagesize uw ametingen vergroten in stapjes van ong 2%, dan blijft uw kwaliteit beter behouden.
            Volgens mij is dit een broodje aap verhaal. Door voortdurend te resamplen gebeurt er meer herrekenwerk waardoor de scherpte van de opname nog wat verminderd. Dit verdoezelt de relatief gezien te lage resolutie van de originele opnames maar zorgt zeker niet voor een kwalitatief beter resultaat, integendeel zelfs.

PhotoShop 'guru' Scott Kelby is één van de mensen die dit fabeltje de wereld in hebben gestuurd. Omdat dit me wel een bruikbare tip leek voor onze klanten (drukkerijen) heb ik me dan eens geamuseerd om een D70 opname op te blazen naar 70x100 formaat - zowel in 1 enkele keer als in een reeks stapjes van 10% (per 2% is helemaal om zot van te worden). Alles geplot op een grote Epson aan 720x1440 dpi en ik zag geen noemenswaardig kwaliteitsverschil. Misschien dat dit er wel is als het bijvoorbeeld om screendumps of architectuuropnames met zeer fijne kabels of andere lijnpatronen gaat. Dan kan ik me indenken dat het verlies aan scherpte door herhaaldelijk te resampelen in sommige gevallen een beter effect geeft dan eenmalig resamplen. In andere gevallen kan ik me best indenken dat het omgekeerde gebeurt en dat voortdurend resamplen tot een slechter resultaat leidt.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Dat broodje-aap verhaal was vroeger waar, maar niet meer bij CS2, oa volgens guru Deke.

Als het maar voor een paar foto's is kan je mss een demo gebruiken van Alien Skin Blow Up, Photozoom, edm.
              Last edited by maGuy; 2 november 2006, 16:13.

Comment

Als ik een beetje kan rekenen moet je voor 70*50 cm aan 300 DPI aan 8268x5906 pixels geraken.

Je S2 Pro geraakt ergens aan 1/4e zeker (4256x2848) of een 154 DPI.

Kan er me iemand uitleggen wat het verschil is die foto aan 154 DPI af te leveren in het "native" formaat van je S2 (en het "opwaarderen" dus over te laten aan de printerdriver van je drukker), maar wel het voordeel hebben dat je een "klein" bestand aan die drukker kan afleveren, ofwel daar photoshop laten aan rekenen, die het interpoleren laten doen, en dan verplicht zijn van een 4 maal groter bestand door te sturen.
                Ik ga ervan uit dat een printerdriver die specifiek voor de drukmachine gemaakt is dat werkje beter zal doen dan een photoshop. Temeer dat die 300 DPI toch maar gehaald wordt via de dithering die die drukmachine toepast...
                Als je die originele foto in 154 DPI aanlevert dan wordt die toch op het juiste formaat afgedrukt.

Volgens mij is de foto-kwaliteit in beide gevallen gelijk, want die "kleine" foto bevat krek dezelfde "echte" informatie als die gephotoshopte (geïnterpoleerde) "grote" foto.

Waarom een drukker die 300 DPI eist op dergelijke formaten is me trouwens nog altijd een raadsel ???
                Groeten,

Polleke

Comment

Voor vergrotingen gaat er niets boven PhotoZoom Pro 2.
                  PhotoZoom
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Theokus, behalve Chit-chat zijn er nog andere heel interessante forums op BD...
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Theokus, behalve Chit-chat zijn er nog andere heel interessante forums op BD...
                      Fotografie technisch?
                      Verplaats deze maar he
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Fotografie technisch?
                        Verplaats deze maar he
                        Ge komt toch terug naar Chit Chat hé Theokus.
                        mvg FrançoisVM
                        Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Als ik een beetje kan rekenen moet je voor 70*50 cm aan 300 DPI aan 8268x5906 pixels geraken.

Je S2 Pro geraakt ergens aan 1/4e zeker (4256x2848) of een 154 DPI.

Kan er me iemand uitleggen wat het verschil is die foto aan 154 DPI af te leveren in het "native" formaat van je S2 (en het "opwaarderen" dus over te laten aan de printerdriver van je drukker), maar wel het voordeel hebben dat je een "klein" bestand aan die drukker kan afleveren, ofwel daar photoshop laten aan rekenen, die het interpoleren laten doen, en dan verplicht zijn van een 4 maal groter bestand door te sturen.
                          Ik ga ervan uit dat een printerdriver die specifiek voor de drukmachine gemaakt is dat werkje beter zal doen dan een photoshop. Temeer dat die 300 DPI toch maar gehaald wordt via de dithering die die drukmachine toepast...
                          Als je die originele foto in 154 DPI aanlevert dan wordt die toch op het juiste formaat afgedrukt.

Volgens mij is de foto-kwaliteit in beide gevallen gelijk, want die "kleine" foto bevat krek dezelfde "echte" informatie als die gephotoshopte (geïnterpoleerde) "grote" foto.

Waarom een drukker die 300 DPI eist op dergelijke formaten is me trouwens nog altijd een raadsel ???
                          Ben stom geweest en ook niet omdat ik niet beter wist...
                          NU komen "ze" mij vertellen dat ze ook affiches willen...

Had beter in RAF getrokken= het raw-formaat van de S2,
                          dan had ik genoeg informatie he.

Nu maandag moet ik weer aan de slag
                          (2 bekende Vlamingen...)
                          Zal komende week hier een paar foto's "publiceren".
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                            Ge komt toch terug naar Chit Chat hé Theokus.
                            Hahahaha...hahahaha.... Cois jong toch

Eerlijk gezegd: ik stik van het werk....en toch he.
                            Dat is allemaal niks maar ik sta niet graag heel vroeg op 's morgens
                            Gepensioneerden he Cois, speciaal ras...
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Fotografie technisch?
                              Verplaats deze maar he
                              Verplaatst naar Fotobewerking, Theokus. Nu nog de weg terugvinden.
                              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                              X