Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Work flow bewerken foto's in RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Work flow bewerken foto's in RAW

Wanneer regelmatig grote groepen afbeeldingen in de pc worden opgeslagen en bewerkt onstaat, althans in mijn ervaring snel een "chaotische" situatie. Bij het opslaan en bewerken van RAW's en JPEG's is m.i. een strikt toegepaste "work flow" noodzakelijk om efficient te werken en chaos te voorkomen.
    Ik heb getracht een dergelijke "work flow" samen te stellen en sta toch wel enigzins versteld van de relatieve complexiteit en de omvang van een dergelijke "work flow"!

Ik zou graag commentaar willen krijgen op deze "work flow" en willen vernemen op welke andere wijzen een efficiente bewerking mogelijk is.

Work flow bewerken van foto’s in RAW
    met Photoshop CS2 - foto’s in RAW+JPEG – met conversie naar DNG

a) Verwijder reeds in de camera alle onbruikbare afbeeldingen

b) Open onder “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen” een map “Tijdelijk” met drie submappen “DNG”, “JPEG(onbewerkt)” en “JPEG(gereed)”.

c) Kopieer alle afbeeldingen van de geheugenkaart naar de map “Tijdelijk” en controleer de correcte overdracht. Laat de afbeeldingen voorlopig nog als veiligheid op de geheugenkaart staan.

d) Staan er eventueel ook afbeeldingen op de geheugenkaart, die uitsluitend in JPEG werden gemaakt en waarvan dus geen RAW’s bestaan, selecteer deze dan in de map “Tijdelijk” en verplaatst deze (niet kopiëren) naar de submap “JPEG(onbewerkt)”

e) Open Photoshop en Bridge. Beoordeel in Bridge de globale kwaliteit van de afbeeldingen en verwijder alle ongeschikte foto’s, zowel de JPEG- als RAW versies.

f) In Bridge sorteer in de map “Tijdelijk” de afbeeldingen(die zowel in RAW als in JPEG werden gefotografeerd) in twee afzonderlijke groepen, een groep JPEG’s en een groep RAW’s. Ga naar: >weergave >sorteren >op documentsoort. (zie ook punt d)

g) Selecteer met “Ctrl+A” de groep JPEG’s (waarvan ook RAW versies bestaan), die niet meer nodig zijn en verwijder deze uit de hoofdmap “Tijdelijk”.

h) Converteer nu de RAW’s naar DNG met toepassing van de hierna beschreven procedure, waarbij de afbeeldingen automatisch worden opgeslagen in de submap “Mijn documenten \Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\DNG”.
    Te volgen procedure:
    a. Open de map “Tijdelijk” in Bridge
    b. Selecteer alle RAW’s met “Ctrl+A”.
    c. Open alle RAW’s met “Ctrl+R”. Wacht tot alle RAW’s geopend zijn, dit kan enige tijd duren!
    d. Ga linksboven naar >alles selecteren. Dan naar > .. afbeeldingen opslaan.
    e. Ga naar
    - “opties voor opslaan” en selecteer: “opslaan op nieuwe locatie”
    - selecteer dan als nieuwe locatie de map: “Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\DNG”
    - Selecteer bestandstoevoeging: “DNG”
    - Vink aan: “gecomprimeerd (zonder verlies)”
    - Sla op met “opslaan” en volg het verloop van het opslaan in: “status opslaan .. resterende afbeeldingen”. Dit kan enige tijd duren!
    f. eindig met “gereed”

i) Verwijder daarna uit de hoofdmap “Tijdelijk” alle RAW files die nu als DNG/RAW files in de submap “DNG” werden opgeslagen.

j) Alvorens nu tot het bewerken van de DNG/RAW files over te gaan, open in een externe harddisk onder de map “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen” b.v. een “datummap” met de datum waarop de foto’s werden genomen, en met drie submappen “DNG” , “JPEG(onbewerkt)” en “JPEG(gereed)”. Een datummap zal het eenvoudig maken de afbeeldingen later terug te vinden.

k) Kopieer nu als beveiliging tegen mogelijk verlies tijdens het bewerken, de DNG/RAW files in “Mijn documenten \Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\DNG” naar de submap “Tijdelijk \JPEG\DNG” op de externe harddisk. Kopieer eveneens eventuele JPEG’s (waarvan geen RAW versies bestaan) van “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\ JPEG(onbewerkt)” naar de submap “”Tijdelijk \JPEG(onbewerkt)” op de externe harddisk.

l) Bewerk nu de DNG/RAW files in “Mijn documenten \Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\DNG” in Bridge/RAW en in Photoshop. Sla elke volledig bewerkte afbeelding als JPEG op in “Mijn documenten \Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\”JPEG(gereed)”. Pas zo nodig, vóór het opslaan, de modus aan naar 8bits met: “>afbeelding >modus >8 bits kanaal” en de kleurruimte naar sRGB met “>bewerken>omzetten naar profiel >doelruimte: sRGB IEC 61966-2.1”

m) Verwijder steeds elke DNG/RAW file uit “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\DNG”, die werd bewerkt en daarna als JPEG werd opgeslagen in “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\”JPEG(gereed)” , zodat steeds alleen nog de DNG/RAW’s resteren die nog moeten worden bewerkt. De originele DNG/RAW files blijven steeds beschikbaar op de externe harddisk.

n) Bewerk eventuele JPEG-afbeeldingen(waarvan geen RAW’s bestaan) en die eerder opgeslagen werden in de map “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(onbewerkt) en sla deze na bewerking, eveneens stuk voor stuk op in de map “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(gereed)”. Verwijder steeds na bewerking, elke JPEG-afbeelding in “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(onbewerkt), zodat alleen de nog te bewerken JPEG’s in deze file resteren.

o) Als alle afbeeldingen zijn bewerkt en opgeslagen in de submap: “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(gereed)”, kopieer deze afbeeldingen dan eveneens naar de externe harddisk naar de submap ”Tijdelijk“JPEG(gereed)” in de nieuw geopende datummap.

p) De volledige inhoud van deze datummap op de externe harddisk kan nu eventueel nog worden gebrand op een cd voor nog grotere zekerheid.

q) Wijzig in Bridge in batch eventueel de namen van de JPEG’s die werden opgeslagen in “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(gereed)” met >gereedschappen >naam wijzigen in batch en voeg eventueel “key-woorden toe zodat de foto’s steeds eenvoudig kunnen worden teruggevonden.

r) Sleep nu alle afbeeldingen in de map “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Tijdelijk\JPEG(gereed)” naar toepasselijke submappen onder “Mijn documenten \Mijn afbeeldingen” met folder namen die met de foto’s verband houden, zoals bij voorbeeld:
    “Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\2006\vakantie Spanje”

s) De afbeeldingen op de geheugenkaart die tijdens de bewerkingen een veiligheidsreserve vormden, kunnen nu door formatteren in de camera, worden verwijderd.
    Harry Briels

Re: Work flow bewerken foto's in RAW

Amaai moet simpelder kunnen
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hoe je iets relatief simpel zo moeilijk mogelijk kunt maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Hoe je iets relatief simpel zo moeilijk mogelijk kunt maken?
        LOL
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          LOL
          Ik wist niet dat mensen de directory 'mijn documente' echt gebruiken?
          Bill zal blij zijn.

Hennige workflow. Redelijk omslachtig maar ik denk dat het typen van dat bericht langer duurde dan de hele bewerking.

Foto's sorteren met Raw's is wat tijd intensief. Wil je dat niet, trek dan op jpg only.
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Ik denk dat je niet slecht bezig bent.
            Je neemt de tijd en de discipline om alles nu propertjes te doen en ja... dat neemt tijd. Maar sommige zaken namen misschien langer om te typen dan ze te doen.

Een aantal zaken kunnen je misschien helpen.

1) Je kan met een batch (vb via het programma synback) kopies op uw externe harde schijf laten maken zonder dat je daar zelf veel bij moet nadenken rond de organisatie.

2) Het taggen, klasseren en eventueel hernoemen van bestanden kan misschien gemakkelijker in een programma dat daar voor gemaakt is. Zo zou Lightroom het organiseren en terugvinden van foto's makkelijker maken.
            Mijn ervaring met taggen is dat directories niet afdoende zijn als organisatieprincipe omdat je beperkt bent in het aantal "dimensies" dat je kunt meenemen. Een mechanisme waar je bestanden kan taggen met datum (zit al in de exif), soort fotografie, naam van de shoot, gerelateerde keywords, ...en daarop later kan gaan zoeken/sorteren vind ik veel interessanter. Lightroom ondersteunt dit.

Voor bepaalde zaken ga ik eigenlijk nog verder dan jij. Ik laat bewerkingen vaak in multilayered 16 bit formaat staan zodat ik later nog kan aanpassen.
            Verder verwijder ik de RAW file nooit, zelf als ik deze naar DNG zou hebben geconverteerd. Dit omdat toekomstige RAWconverters misschien nog meer eruit kunnen halen of omdat je voor één of andere reden de originele data nog nodig hebt. Converteren nr DNG doe ik niet standaard maar eigenlijk alleen via DXO die er eerst de verschillende lensfouten uithaalt (distortie, vignetting, CR, ..) . In PS start ik dan van de DNG.

Maar ik doe dit niet voor mijn job en het is niet zo dat er dagelijks meerdere shoots binnenkomen. In dit geval zou het voor mij - als fotograaf; niet in een designbureau vb - eerder zijn : de grootste hoop door iets snel als rawshooter draaien, de beste wat nabewerken, aan de klant bezorgen, geld binnen en vervolgens delete all but extraordinary shots.

In die zin gaan "amateurs" vaak professioneler te werk dan "professionals".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
              Ik wist niet dat mensen de directory 'mijn documente' echt gebruiken?
              Bill zal blij zijn.
              Het zou nogal dom zijn van niet, gezien het als enige bijna overal zo snel toegankelijk is.

Niet iedereen gebruikt FileBox eXtender of dergelijke, en dan nog. En dat soort utilities werkt soms niet in 100% der situaties.
              Last edited by maGuy; 22 oktober 2006, 23:16.

Comment

Aan Pol Parasol en Mexicano:
                Met alle respect voor jullie opmerkingen ("iets relatief simpels moeilijker maken" en "moet simpeler kunnen"), maar deze opmerkingen dragen in het geheel niets bij aan de discussie!
                "Hoe" dan wel simpeler maken?
                Laat maar eens jullie "work flow" op BD zien die effectief fouten vermijdt en inderdaad "simpeler" is.
                Probeer het maar eens, ik ben zeer benieuwd!
                Harry Briels

Comment

Aan Stefken:
                  Het heeft mij plezier gedaan om, buiten de ludieke nietzeggende reacties van enkele BD leden, je constructieve opmerkingen en suggesties te lezen.
                  Ik zal daar dankbaar gebruik van maken!
                  Het heeft inderdaad veel tijd gekost om deze work flow op te stellen, maar wanneer deze als een soort "check list" wordt gebruikt bij het verwerken van Raw afbeeldingen, dan wordt veel tijd bespaard en ergernis voorkomen!
                  Harry Briels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
                    Aan Pol Parasol en Mexicano:
                    Met alle respect voor jullie opmerkingen ("iets relatief simpels moeilijker maken" en "moet simpeler kunnen"), maar deze opmerkingen dragen in het geheel niets bij aan de discussie!
                    "Hoe" dan wel simpeler maken?
                    Laat maar eens jullie "work flow" op BD zien die effectief fouten vermijdt en inderdaad "simpeler" is.
                    Probeer het maar eens, ik ben zeer benieuwd!
                    Om het kort te houden :
                    Ik bewaar geen JPG's (laat ik genereren als ik ze nodig heb en verwijder ze nadien)
                    Bestanden van de CF-kaart kopieer ik onmiddellijk en eerst naar een externe HD; daarna kopie naar workflow
                    Workflow zelf is hoofdzakelijk gebaseerd op het verguisde Picture Project
                    (maar een prachtig instrument om je klassement bij te houden
                    Enkel kwalitatieve foto's worden bewerkt in Nikon Capture, soms uitzonderlijk ook eens in PS (opslaan als PSD of TIFF, nooit JPG)

Ik weet natuurlijk niet welke camera bezit en misschien is deze werkwijze enkel mogelijk met NEF-bestanden (wisselwerking tussen PP, NC en PS)
                    Last edited by mexicano; 23 oktober 2006, 13:04.
                    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hallo Harry,

Het feit dat je bezig bent met het inrichten van een veilige en efficiente workflow is zeer goed en geeft aan dat je begrijpt dat het hebben van een dergelijke workflow zeer belangrijk is voor het goed archiveren en terug kunnen vinden van je foto's.

Ik heb je workflow doorgelezen en in de basis is deze zeer goed. De uitvoering is echter zeer omslachtig en roept om fouten. Niet zozeer in je workflow, maar vooral in het consistent uitvoeren ervan.

Graag wil ik je wijzen op IDimager Lite. Dit is een gratis programma, en zal met name het automatiseren van je file structuur kunnen vereenvoudigen. Het belangrijkste voor jou is hier de Downloader. Door deze goed te configureren (ik wil je daar wel bij helpen), kun je:

1. De foto's kopieren naar de PC
                      2. De RAWs automatisch converteren naar DNG en die in een DNG sub-map opslaan (via het DNGConverter post-script)
                      3. Een veiligheidskopie op je externe HD maken
                      4. Verifieren van de overgezette bestanden
                      5. Aanmaken van een datum structuur systeem
                      en meer...

Hert

Comment

Beetje soortgelijke werkwijze hier :
                        NEF's inlezen via Rawshooter, de nodige correcties in RAW aanbrengen, vanuit Rawshooter de omzetting naar 16bits TIFF. De eventuele (minimale) correcties die niet in RAW konden gebeuren gebeuren dan met PSP XI op de TIFF's.
                        Daarna met BDsizer resizen naar het gewenste formaat.
                        De bewerkte Nef's verhuizen dan naar een externe harddisk inclusief de RAW settings. De Jpegs worden gekopiëerd naar externe harddisk en blijven op de harde schijf. De Tiff's gaan naar de prullenbak vermits deze zeer veel plaats innemen en toch op ieder moment kunnen herconverteerd worden vanuit de opgeslagen RAW settings.
                        Deze werkwijze is voor mij de meest soepele en snelle, laat me toe zoals bv. zaterdag ll. mijn laatste foto te schieten rond 17.30 uur en om 19.00 een presentatie gereed te hebben.
                        fotosite

Comment

Bij het omzetten van veel beelden heeft capture one het voordeel, ik geef je mijn workflow als vergelijk!

- Aanmaken hoofdmap op de HD van de sessie met naam en datum
                          - Aanmaken van submappen in deze hoofdmap "Raw Files" en "Jpeg files"
                          - Verplaatsen van bestanden van de kaart naar de map "Raw files"
                          - Opstarten Capture one
                          - Juiste raw map actief maken met de file browser
                          - Doelmap selecteren
                          - De nodige correctie's doen op alle beelden in de Raw map, eventueel ook onnodige beelden verwijderen
                          - De processing opstarten en ondertussen U met iets anders bezighouden.

De verdere bewerkingen gebeuren per beeld in Photoshop en die worden dan nogmaals in een andere submap geplaatst "Selection" gewoonlijk onder een andere naam.

MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bij het omzetten van veel beelden heeft capture one het voordeel, ik geef je mijn workflow als vergelijk!
                            Al een paar keer Capture One getest en je gaat mij daar ook geen slecht woord over horen zeggen, maar ik kom altijd weer terug naar Rawshooter Premium.
                            Hoofdreden is waarschijnlijk de macht der gewoonte : je bent vertrouwd met de settings en je weet perfect hoe het resultaat er zal uitzien en de omzetting naar Tiff werkt ivm met sommige andere paketten razendsnel in batch. Ook het doorkopiëren van correcties naar een serie foto's is bijzonder snel. Maar zoals ik al zei : macht der gewoonte waarschijnlijk.
                            fotosite

Comment

Rawshooter heeft inderdaad een excellente workflow.
                              Maar ik vind de rendering niet van het beste. Voor de betere foto's ga ik voor DXO.

Comment

Working...
                              X