Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
naar aanleiding van de opmerking dat de foto te blauw was : http://forum.belgiumdigital.com/show...21#post1079721, heb ik er dit van gemaakt. of . Alle tips zijn welkom. Met de lucht ben ik niet echt happy. Heb Paintshop om de foto te bewerken.
Het is zeker al beter als de eerste.
hier onder mijn poging.
MV, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik ook niet vandaar mijn vraag naar de kraks onder jullie
Ik vrees een beetje dat dit een foto voor de vuilnisbak wordt....
Sommigen slagen er in van een veel mindere foto iets veel beter te maken. Anderen maken van iets wat reeds een zeker potentieel heeft, iets veel slechter.
Zelfs mij stokoude boma kan de kleuren en de levels van een foto wijzigen, desnoods maar op automatische piloot, omdat ze bijna stekeblind is.
En dit is hier misschien één van de minste uitdagingen in beeldbewerking, maar je moet haar wel ten volle tevredenheid kunnen uitoefenen. En niets is subjectiever dan kleuren. Je kan je natuurlijk aan de realiteit houden, maar stél dat je je nog precies de kleuren, zoals die waren bij opname, kan voor de geest halen, én ze kan weergeven in je foto, dan zit je daar met je 'realistische' kleurweergave. Dan nog garandeert dit niet noodzakelijkerwijs een mooie of goeie foto.
De uitdaging bestaat er net in om zélf in te grijpen, en je visie op de realiteit weer te geven. Daarbij moet je zelf steeds beslissingen nemen, zowel qua kleur als tonaliteiten in schaduwen, hooglichten, levels, contrasten, m.a.w. de hele reutemeteut.
Het resultaat ligt volledig in handen van de 'bewerker-fotograaf'. En de meningen daarop achteraf zullen uiteraard verschillend zijn voor iedereen. So be it. Jij, en jij alleen moet in de eerste plaats tevreden zijn met het resultaat.
Naarmate je kennis over kleur, compositie, beeldbewerkingstechnieken enz. toeneemt zal je misschien in staat zijn om niet alleen een foto te bewerken, waar niet alleen jij over tevreden bent, maar de halve wereld. Ok, ik overdrijf nu, maar dit is het verschil tussen een een leuke foto en een topfoto.
Om specifiek op je foto terug te komen: je vindt de kleuren van de lucht niet goed, wel dan verander je ze toch tot je ze goed vindt?
En als de foto voor mij in de prullenmand zou belanden, zou dit misschien niet zijn omwille van de kleuren (in de verschillende bewerkingen), maar misschien omwille van het feit dat de foto nergens de aandacht naar toe trekt of toch zeker niet de aandacht lang genoeg vasthoudt.
Misschien is dit een goeie foto, maar vandaag nemen velen goeie foto's.
Wat je (maar ook ik, en iedereen) nodig hebt is een foto, met zeggingskracht, en die ga je dan optimaal bewerken, tot hij volledig tot zijn recht komt.
En 'optimaal bewerken' kan ook heel summier zijn.
Sommigen slagen er in van een veel mindere foto iets veel beter te maken....
Misschien is dit een goeie foto, maar vandaag nemen velen goeie foto's.
Wat je (maar ook ik, en iedereen) nodig hebt is een foto, met zeggingskracht, en die ga je dan optimaal bewerken, tot hij volledig tot zijn recht komt.
En 'optimaal bewerken' kan ook heel summier zijn.
Tja, als ik jouw foto's zie, dan kan ik alleen maar hopen dat die van mij even goed worden... thanks voor de comments
Comment