Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR vraagje

Wanneer ik in CS2 meerdere foto's geselecteerd heb (via bestand - automatisch - samenvoegen tot HDR) krijg ik voortdurend volgend bericht "Het dynamisch bereik in deze foto's is te klein om een nuttige HDR-afbeelding samen te stellen)

Het gaat wel om JPG afbeeldingen. Zit de fout misschien hier??

wie weet raad??
    Alvast bedankt

Re: HDR vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door tjoep
    Nee, heeft niks met jpg te maken. Er staat toch wat er aan de hand is? Hoeveel duidelijker wil je de melding hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      Nee, heeft niks met jpg te maken. Er staat toch wat er aan de hand is? Hoeveel duidelijker wil je de melding hebben?

Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen, het dynamisch bereik van een serie foto's ???? Maw. wanneer is dit dynamisch bereik wel in orde?

Comment

De serie foto's die je selecteert zijn meer dan waarschijnlijk afkomstig van één en dezelfde RAW file. Photoshop detecteert dat het dynamisch bereik te klein is en weigert ze samen te voegen.
        Zie ook DEZE thread.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht
          De serie foto's die je selecteert zijn meer dan waarschijnlijk afkomstig van één en dezelfde RAW file. Photoshop detecteert dat het dynamisch bereik te klein is en weigert ze samen te voegen.
          Zie ook DEZE thread.
          Mijn camera ondersteunt geen RAW, is dit noodzakelijk?

Comment

Mijn camera ondersteunt geen RAW, is dit noodzakelijk?
            Neen.
            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen, het dynamisch bereik van een serie foto's ???? Maw. wanneer is dit dynamisch bereik wel in orde?
              Ik vraag me af of je weet wat je met HDR aan het doen bent.

Met HDR leg je een scene vast die normaal gesproken het dynamisch bereik van de camera te boven gaat. Je neemt dan bijv. opnamen met -2, -1.5, -1, -0.5, 0, +0.5, +1, +1.5 en +2 EV en voegt die samen. De foutmelding geeft aan dat je foto's qua lichtwaarden teveel op elkaar lijken. Je zult dan meer moeten spreiden. Je moet ook wel uitgaan van een scene met grote contrastverschillen natuurlijk.

Comment

Vergeet niet dat je reeks moet gecentreerd zijn rond het dynamisch bereik dat je wil vastleggen. Is het een eerder donkere scene, dan moet je meer foto's ovrbelichten; is het een lichtere scene dan moeten er meer onderbelichte bijzitten. een symmetrische reeks -2 -1 0 1+1 +2 is goed voor een gebalanceerde scene.

Comment

Wanneer ik in CS2 meerdere foto's geselecteerd heb (via bestand - automatisch - samenvoegen tot HDR) krijg ik voortdurend volgend bericht "Het dynamisch bereik in deze foto's is te klein om een nuttige HDR-afbeelding samen te stellen)

Ik heb inmiddels begrepen dat Adobe gewoon stiekem in de EXIF kijkt of de diverse JPG's niet uit een en hetzelfde RAW komen. Zo ja, dan verschijnt die foutmelding. Maar dat kan dus, tenzij je de JPG's van iemand anders hebt gekregen, voor jou geen oorzaak van je probleem zijn.

Comment

Working...
                  X