Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeerde witbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verkeerde witbalans

Door ongelukkig te hebben prutsen met de instellingen van het fototoestel is de witbalans op een verkeerde instelling geraakt.

spijtig genoeg hebben ze dit te laat gezien.

een aantal foto's hebben nu een blauwe schijn

is er een middel om dit te corrigeren ?

de foto's zijn gemaakt in .jpg met een Nikon D200
    Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

Re: Verkeerde witbalans

zou je er een paar kunnen posten?

Een oplossing om dit probleem in de toekomst te voorkomen, schiet steeds Nef+Jpeg.

Ik had bijvoorbeeld foto's genomen tijdens een zonsondergang, die echt wel heel geel waren (hoewel het op dit scherm nogal lijkt mee te vallen), in de NEF de witbalans op gloeilamp gezet en daarna de "gele" en de aangepaste over elkaar gezet en wat gespeeld met instelling van de doorzichtigheid van de lagen:
    1: zoals hij door de D200 naar JPG werd gezet (ben nog wel aan het experimenteren met de persoonlijke instellingen)

2: de nef-WB naar kunstlicht gezet:

en 3: na samenvoegen en aanpassen van doorzichtigheid lagen:

ben er zelf nog niet echt uit welke ik nu best vind, 1 of 3
    en ja, de kids staan "centraal", moet nog gaan zien hoe ik ze ga croppen
    Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

In jpeg valt er ook nog veel te corrigeren, en dat gaat heel gemakkelijk.
      Ik gebruik wel Photoshop Elements 4, maar in de meeste fotobewerkingsprogramma's zal wel een functie zitten om de witbalans aan te passen door op een wit/grijs/zwart punt te klikken.
      In Photoshop Elements -> Enhance -> Adjust Color -> Remove Color Cast.
      Dan zie je een pipetje dat je met de muis over de foto kan bewegen, zoek een punt dat wit, grijs of zwart zou moeten zijn, en klik daar op. Soms moet je wel even wat verschillende punten aanklikken om het juiste "wit" te vinden.
      Ik heb even de voorbeeldfoto van Jupilleke aangepast (ik hoop dat dat geen probleem is, anders laat je het maar weten). De bewerkingen van Jupilleke zijn naar mijn (persoonlijke) mening wat te blauw, ze missen de "warmte" van de avondzon.
      Hier heb ik gewoon op het witte randje van de (korte) mouw van het T-shirt geklikt, en dan vallen de kleuren (op mijn monitor) best mee:

Dat kan je ook proberen met je "blauwe" foto's. Ik werk zelf nooit in RAW, en heb nog nooit problemen gehad om de kleuren aanvaardbaar te krijgen. In jpeg kan je ook een heleboel corrigeren .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Black b@ndit,
        bedoelde je met bewerkingen de tweede in het rijtje? Want van die was het niet de bedoeling die te houden, maar em te "mixen" of "blenden" of hoe het ook mag heten, met de eerste, om uiteindelijk tot de derde te komen. Alleen ben ik er zelf nog niet uit of ik 1 of 3 beter vind.
        Ik heb ook nog geprobeerd om naderhand over 3 een transparant-grijze laag te leggen, maar dan krijg ik em ook niet echt zoals ik em wil.
        De pipet-methode op jpeg kende ik ook reeds, maar probeer het tegenwoordig op de originele Nef te doen met de methode zoals boven beschreven, wat kwalitatief gezien beter resultaat geeft omdat het omzetten naar jpeg als bijkomstigheid heeft dat er kleurinformatie verloren gaat, waardoor overgangen niet zo mooi meer uitkomen.

Ik weet in ieder geval waar ik in moet investeren: een goede monitor + kalibratie...... Ik heb de foto's nu ondertussen op 3 verschillende monitors bekeken en ze zien er 3 keer anders uit.
        Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

Working...
        X