Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trompetvis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Trompetvis

Hoe kan ik deze foto verbeteren? De vis heeft nagenoeg zijn origineel kleur. De plant waar hij naar wijst is groen en het zand is wit.
    Ik heb nog dergelijke foto's maar zijn moeilijk te verbeteren . Ik gebruik Photoshop.
    Bezoek eens de website [url]http://www.meenseduikklub.be

Re: Trompetvis

De vis is onscherp! Zelf met de correcte kleur wordt dit niks.

groeten
    Zino K

Comment

De foto is iets aangepast. Ik wil alleen weten hoe ik er iets meer kleur kan in krijgen. Dat de vis onscherp is weet ik.

Comment

als je echt de kleuren wil wijzigen in dergelijke foto, dan zit er mijns inziens niets anders op dan de vlakken elk afzonderlijk te omschrijven en van een kleurfilter te voorzien in PSP of PS.
        Een beetje zoals je hieronder een vlug testje vindt.
        De foto wordt, wat je ook probeert, nooit een "pareltje" en zal er altijd "kunstmatig" blijven uitzien.
        stomme vraag waarschijnlijk: waarom kan je niet opnieuw beginnen?
        Last edited by dréten; 6 augustus 2006, 10:47.

Comment

Omdat het de topicstarter te doen is om de kleuren beter te krijgen dmv fotobewerking werd deze topic verplaatst naar een iets passender forum nl. fotobewerking

Comment

Hier volg ik dréten volledig.
            Krijg je niet meer goed.

Comment

Ik heb iets anders geprobeerd:

Werkwijze:
              - converteer de foto van RGB naar Lab (Image/Mode/Lab color)

- met curves doe je het volgende:
              - vul het Lightness histogram volledig door het puntje rechtsboven naar links te verschuiven en het puntje linksonder naar rechts
              - voor de waarde a doe je hetzelfde, maar zorg ervoor dat het histogram rond het midden gecentreerd blijft. Met de a-waarde regel je de kleuren rood en groen bij. Schuif de bovenste en onderste regelpuntjes naar links en rechts tot de kleur van het zand zo "wit" mogelijk is. Voor de a- en b-waardes is het niet nodig het hele histogram te "vullen".
              - doe hetzelfde voor de b-waarde, waarmee je blauw en geel kan bijregelen
              - herhaal de regelingen voor a en b indien nodig een paar maal tot de kleuren naar je zin zijn

- met Hue/Saturation kan je de kleurverzadiging wat opdrijven als je dat wenst
              - eventueel helderheid en contrast wat aanpassen
              - terug naar RGB converteren (Image/Mode/RGB)
              - opslaan als JPG

Een paar raadgevingen:
              - een paar goede flitsers links en rechts van je camera zijn aan te bevelen
              - als je de mogelijkheid hebt de foto's in RAW op te slaan, doe dat dan. Je kan dan toch veel meer corrigeren zonder dat je posterisatie krijgt.

Kijk maar eens op deze website, het loont echt de moeite van je foto's in 12 of 16 bit in je camera op te slaan om ze daarna in 16 bit te bewerken: http://www.visual-vacations.com/Photography/16_vs_8.htm
              Na afloop converteer je ze dan naar 8 bit RGB en kan je ze als JPG opslaan.

Succes
              Last edited by tmh; 6 augustus 2006, 11:17.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Mooie bewerking !
                Je hebt het maximum eruit gehaald.
                Maar wat er niet in zit, kan je er niet uithalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                  stomme vraag waarschijnlijk: waarom kan je niet opnieuw beginnen?
                  Mijn verlof is op het zal voor volgend jaar zijn.

Comment

Working...
                  X