Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foute kleurinstellingen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foute kleurinstellingen?

Ik heb een probleem met de kleurweergave van mijn foto's (genomen met m'n nikon d70) wanneer ik die open in photoshop cs2. De kleuren zijn nl veel te fel en te gesatureerd.

als de d70 ingesteld staat op 'optimize image - normal' dan geeft PS me bij het openen de keuze:

* ingesloten profiel gebruiken ipv werkruimte
    * documentkleuren omzetten naar werkruimte
    * ingesloten kleurprofiel verwijderen.

als ik voor de laatste optie kies krijg ik normale/realistische kleuren - vreemd toch want ik heb geen weet van afwijkende instellingen op de d70...

stel ik de camera in op custom (alle instellingen normaal, behalve de color mode die ik op II (adobe rgb) zet en ook bij PS de kleurinst. op adobe rgb zet, krijg ik bij het openen vd foto geen keuzemenu zoals eerder, maar wordt de foto direct geladen met zijn veel te felle instellingen.

Ik had nu graag geweten welke instellingen die felle kleuren veroorzaken. Ik kan het wel omzeilen maar zou toch een beetje beter willen weten hoe dit allemaal in elkaar steekt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt!
    bart

Re: foute kleurinstellingen?

misschien nog interessant om weten: als ik mijn foto's open met nikon view hebben deze een realistische kleur. Maar wanneer ik naar een ander programma ga (bv cd laat afspelen, of internet open - ik zeg maar wat) en dan terug ga naar de reeds geopende foto in nikonview dan krijgt deze die felle en overgesatureerde kleuren. Vreemd toch?!

Ik vraag me af wat dit veroorzaakt.

Bart

Comment

Ik denk dat hier alle goeie tips zullen langskomen:

De problematiek lijkt mij vergelijkbaar, en het is even studeren hier en daar, maar essentieel.

Die marc.s daar moogt ge overslaan, die zal het toch nooit begrijpen

uitreksel:
      "If you open an image with your current new settings of Adobe RGB as your working space and Preserve Embedded Profiles and warnings to all your policies, opening an image should follow the following senario:

You open an image and it pops a warning about no embedded profile, continue opening the image and look at the file. If the image looks "right" you can assume the image is indeed in Adobe RGB-even if there is no profile embedded. Then go into the Edit "Assign Profile" and assign it Adobe RGB.

If you open an image with no profile and the image is over saturated, you've got an sRGB image. Go to Edit "Assign Profile" and assign it sRGB."

enz.

Verdere studie:
      Last edited by maGuy; 2 augustus 2006, 04:50.

Comment

Alles over kleuren en kleurbeheer : http://www.marc-en-ciel.be/
        fotosite

Comment

bedankt voor de tips !

ik heb het probleem kunnen oplossen, het kleurenprofiel was fout ingesteld bij de windows scherm-instellingen. Nu ik de standaard instelling door adobeRGB1998 vervangen heb, zijn bovengenoemde problemen opgelost en krijgen de geladen foto's realistische kleuren!

maar de links die jullie gepost hebben gaan zeker nog hun nut hebben voor een leek als ik

groetjes
          bart

Comment

Waar bedoel je dat juist "de windows scherminstellingen"? Het is nl niet de bedoeling Adobe RGB in te stellen bij Control Panel > Display > Settings > Advanced > Color Management, als dat al mogelijk is?? Daar moet m.i. je profiel staan van je eigen scherm na calibratie.

Comment

ja toch wel dat heb ik gedaan en t heeft mijn problemen met nikonview en photoshop opgelost. Ik heb die driver geselecteerd door bij het tabblad colormanagement op 'add' te klikken en uit een lijstje te kiezen dat me werd gepresenteerd. (Ik werk trouwens met win2000)

In feite is het ook logisch dat het een display driver probleem was (of colormanagement drv - allez een driver prob). Aangezien nikonview de foto's eerst normaal weergaf en na een keer alt-tab te doen tussen 2 programma's versprongen de kleuren...

ik zit hier met een philips brilliance scherm (109B, al enkele jaren oud) en had daar een specifieke driver voor. Ik zie in de color settings van PS dat er rechtstreeks naar die driver gerefereerd werd, nu ik die adobe rgb1998 drv gebruik wordt daarnaar gerefereerd (d.i. onder color settings-monitor color).

Ik moet idd nog wat studeren op die kleursettings in PS, maar dat genante weergave probleem is nu tenminste van de baan

gr
              bart

Comment

Working...
              X