Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

formaat aanpassingen voor afdruk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• formaat aanpassingen voor afdruk

Hoi,

Ben vandaag een paar bestanden gaan inleveren voor een digitale afdruk.
    Ik had de foto's gewoon in de hoogste resolutie op CD staan. Maar de verhouding van de D-SLR sensor 2x3 komt niet altijd overeen met het afdruk formaat. Het lab vroeg of de foto's fill-in of fit-in moesten zijn ????

Blijkbaar moet ik mijn bestanden op voorhand op 300dpi omzetten naar de maat die ik wil laten afdrukken (best een mm groter) zodat ik zeker ben dat ik ofwel, geen witte randen heb, ofwel een deel van de foto weggecropt wordt.

Nu mijn vraag, hoe doe je dat in PS? Als ik afbeeldingsgrote kies en ik geef een formaat op dat bv 3x4 is ipv 2x3 dan krijg ik vervorming omdat PS heel de foto aanpast. Hoe kan ik dus zorgen dat ik zelf kan bepalen wat er buiten het afdrukvel valt?

Bedankt voor de uitleg!

Kurt
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: formaat aanpassingen voor afdruk

'k zou zeggen: zoek een labo dat op 2:3 afdrukt!
    't zou me verwonderen dat ze dat niet doen.
    gangbaar 2:3 is 10x15 cm
    gangbaar 3:4 is 9x12 cm
    dus: vraag afdrukken op 10x15

als je moet resizen via PS: kies de crop tool (C) en stel in op het gewenste formaat (bv 10cm op 15cm) en gewenste dpi (300).
    zo bepaal je zelf de uitsnede.

via de pull-down: NIET image size aanpassen, maar canvas size.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Voor mijn 300dpi Canon Selphy fotoprinter gebruik ik 1770 x 1180 (3:2).
      Meestal gebruik ik daarvoor de crop tool met deze waarden als preset.
      Of dat voor zo'n centrale ook op de pixel zou kloppen, weet ik niet. Ik zou idd ook een 3:2 centrale zoeken.

Comment

Hoi,

Ben vandaag een paar bestanden gaan inleveren voor een digitale afdruk.
        Ik had de foto's gewoon in de hoogste resolutie op CD staan. Maar de verhouding van de D-SLR sensor 2x3 komt niet altijd overeen met het afdruk formaat. Het lab vroeg of de foto's fill-in of fit-in moesten zijn ????

Blijkbaar moet ik mijn bestanden op voorhand op 300dpi omzetten naar de maat die ik wil laten afdrukken (best een mm groter) zodat ik zeker ben dat ik ofwel, geen witte randen heb, ofwel een deel van de foto weggecropt wordt.

Nu mijn vraag, hoe doe je dat in PS? Als ik afbeeldingsgrote kies en ik geef een formaat op dat bv 3x4 is ipv 2x3 dan krijg ik vervorming omdat PS heel de foto aanpast. Hoe kan ik dus zorgen dat ik zelf kan bepalen wat er buiten het afdrukvel valt?

Bedankt voor de uitleg!

Kurt
        Om foto's in een labo te laten afdrukken in de verhouding 2:3 moet je ervoor zorgen dat
        1. de verhouding van de pixelafmetingen van je digitaal beeld ook 2:3 is
        2. afhankelijk van de grootte van de afdruk deze pixelafmetingen voldoende groot zijn

Voorbeeld: voor een afdruk 10x15cm volstaan de pixelafmetingen 1000x1500
        Dit correspondeert met ongeveer 250 dpi.

Als de pixelafmetingen te klein zijn dan resulteert dit vaak in een minder goede afdruk of weigert de afdrukcentrale het beeld.

Bij sommige labo's kan een afdruk van een beeld in verhouding 3:4 verkregen worden die de afmetingen 10x13.3cm heeft. Dat is ook voor hen voordelig (minder papier van de rol dan voor een 10x15cm afdruk).

Het verwondert me dat de afdrukcentrale opmerkingen zou hebben over de verhouding 2:3 als je de beelden inlevert zoals ze van je camera komen die deze verhouding heeft.

Ik gebruik een camera met verhoudingen 3:4, maak zelf in Photoshop een uitsnede met de verhoudingen 2:3 en lever in bij de afdrukcentrale voor afdrukken op 10x15cm. Als ik om de een of andere reden geen goede uitsnede kan maken dan lever ik het beeld zo in en krijg een afdruk 10x13.3cm zonder dat ik dit afzonderlijk moet vermelden. Ze spreken daar van "formaat 10" wat betekent dat de kortste afmeting 10cm is en de langste aangepast aan de verhouding van het ingediende beeld (dus 15cm of 13.3cm).
        Die 10cm (of beter 4") is de breedte van hun rol fotopapier.
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Working...
        X