Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sepia maar dan met een specifiek blauw

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sepia maar dan met een specifiek blauw

Beste fotoliefhebbers,

Ik ben bezig met de voorbereidingen van een geboortekaartje dat nog moet gedrukt worden bij een drukker.
    Links en rechts van de foto komt een egale kleur blauwgrijs.
    Nu zou ik graag een kleurenfoto van babysokjes een "blauw" sepia- effect willen meegeven. Dus ipv het bruine bij sepia; het blauwgrijs dat ik gebruikt heb in de twee egale vlakken.
    Op deze manier zou ik maar kosten hebben voor een 2-kleurendruk bij de drukker (denk ik ?)

Kan iemand me uitleggen hoe ik de kleurenfoto kan omzetten in blauwgrijs- waarden ? (sepia- effect zonder bruin)
    Of nog andere tips/opmerkingen bij de creatie van kaartjes die moeten gedrukt worden bij een drukker ? Ik heb een resolutie gekozen van 300 dpi voor een vouwkaart van 36 op 10 cm.

Alvast erg hartelijk dank en een gelukkig nieuw jaar voor eenieder van U !

Met vriendelijke groeten,

Kodaksken.

Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

ik dacht dat dit makkelijk kon met photoshop

hue staturation kiezen , colorize aanvinken en dan wat spelen met de hendels tot je het juiste resultaat hebt

groeten
    anti-google!

Comment

Kodaksken,

Om iets bij een drukker te laten drukken in 2 kleuren, moet je er voor zorgen dat hij dus enkel en alleen uit die twee kleuren bestaat (meestal zwart en een 2de kleur).
      In PS kan je bovenaan het kader van je foto zien in welke colormode (kleurenruimte) jouw foto zich bevindt. Meestal staat dit (als het van een digitale camera komt) in RGB (de andere modi kan je zien onder Image > Mode).
      Om dus jou foto om te zetten in een duotoon moet je eerst je foto omzetten naar grijswaarden (dan best eerst een auto-level of handmatige level-aanpassing), daarna kan je de optie duotoon selecteren onder Image > Mode. Dan krijg je een dialoogvenster waar je bovenaan dan kan kiezen voor duotoon (en tritone...) wanneer je dan op het 2de kleurhokje klikt kan je je 2de kleur kiezen voor je duotoon (bij jou dus een blauw). Je kan het beeld nu zo laten of nog een beetje spelen met de curves. Je zal wel merken dat je met deze soort van duotoon nooit een 100% zwart of een 100% van je 2de kluer kan krijgen, als je in je kleurenkiezer 100% zwart neemt en dan op OK klikt zal je zien dat je kleur verandert is in een mengeling van jouw 2 kleuren.
      Om dit wel te kunnen moet je een extra channel (kanaal) maken en daarin met zwart en wit werken, maar das wweer iets anders... ;-)

Ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk is,... want naar gewoonte ben ik niet zo goed in dingen uitleggen

-Cheerz-

Darn.
      Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain

Comment

Je moet zoals eerder gezegd met een duotone werken, maar best met de kleuren zwart en cyan.
        Op deze manier kan de drukker makkelijk zijn kleurscheiding maken, als je eender welke kleur blauw neemt, wordt dit waarschijnlijk nog samengesteld door cyan, magenta en zwart.
        Dus best enkel zwart en cyan... de drukker neemt de blauw-grijze inkt voor de cyan film.

groeten
        Luc

Comment

De meeste drukkers zullen alleen een omschrijving als 'zwart en cyaan' niet accepteren met de opmerking dat ze wel tig kleuren cyaan hebben (let wel, dit geldt voor drukkers, niet voor foto-afdrukservices). Maak daarom je duotoon met een specifieke Pantone-kleur en noteer exact welke Pantone-kleur je hebt gebruikt.

Nog beter is het om eerst contact op te nemen met de drukker. Uit ervaring weet ik dat sommigen alle Pantone-kleuren kunnen toepassen, terwijl anderen alleen bv de Pantone Uncoated kleuren kunnen gebruiken (of alleen Coated) (alles afhankelijk van oa het drukproces).

Vraag dus eerst welke Pantone-set de drukker accepteert, en zoek dan zelf de gewenste kleur uit die aangegeven set.

Comment

Pantone kleuren is natuurlijk evengoed... inderdaad...
            maar wat dat Cyan betreft, bij mij staat maar één soort cyan op 't schab

't belangrijkste is uiteraard dat bij de kleurscheiding slechts 2 kleuren worden belicht.

groeten
            Luc

Comment

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie hulp !
              Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

Comment

Working...
              X