Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelicht deel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overbelicht deel

Hallo,

Ik heb deze foto op vakantie genomen en terug thuis zag ik dat de kade serieus overbelicht was. Helaas heb ik hem in jpg genomen en niet in RAW.
    Hoe kan ik nu in photoshop dit corrigeren zonder de rest van de foto te wijzigen?

Alvast heel erg bedankt

Foto staat hier

Re: overbelicht deel

Ik gebruik in photoshop steeds adjustments --> shadow/highlights

als je een beetje met die 2 sliders speelt (niet te veel) zal de kade een beetje donkerder worder (highlight slider),
    en kan je een beetje meer tekening krijgen in de bomen (shadow slider).

De kade lijkt mij echter niet echt overbelicht.

groetjes,
    Oekedoeleken

Comment

Ik los dat zo op in dit geval :

Kade selecteren en selectiefaanpassen (kleine doezelaarwaarde om geen scherpe lijnen te hebben).
      Je kan helderheid/contrast aanpassen, kleurbalans....
      Je kan binnen de selectie ook met de dodge en burntools werken.

Comment

Je kan ook een aanpassingslaag curves gebruiken, dan kan je selectief voor je schaduwen, middentonen en highlights de helderheid en het contrast regelen.

Best hierbij de blendingmode op luminosity zetten, anders beinvloedt je ook de saturatie van de kleuren.

Als je enkel lokale correcties wil doorvoeren kan je het laagmasker bewerken zodat de bewerkingen enkel zichtbaar worden waar je het zelf wil.

Groetjes,

PS : ook op mijn monitor lijkt de foto zeer geslaagd en geenszins overbelicht hoor, mss is je monitor niet correct gecalibreerd ?

Comment

Ok ,dank u wel allemaal. Ik zal 't eens uittesten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascal ph.
            PS : ook op mijn monitor lijkt de foto zeer geslaagd en geenszins overbelicht hoor, mss is je monitor niet correct gecalibreerd ?
            Hij is eigenlijk niet gecalibreerd Ik werk met een laptop, en aangezien de weergave nogal varieert naargelang de draaiing van het scherm... 't kan misschien daaraan ook liggen.

Comment

Working...
            X