Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USM én ruis...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• USM én ruis...

Hallo,

Ik bewerk mijn foto's in Photoshop Elements 4.0 en doe daarop de basisbewekingen die iedereen zo een beetje doet. Alleen USM niet.
    Ik heb er wel al wat mee zitten spelen, maar uiteindelijk werk ik mijn foto's af zonder USM. Waarom? Wel, ik merk weinig of geen verschil met voordien, ofwel vind ik de versie vóór USM beter.

Vandaag heb ik er wat langer mee geëxperimenteerd en verschillende waardes ingegeven maar nu heb ik de indruk dat bij het gebruik van USM de ruis zéér sterk toeneemt. Ook nu vind ik weer dat de winst aan scherpte niet opweegt tegen de veel sterkere ruis. En dus blijft het bij het oude: geen USM

En toch merk ik dat iedereen hier in nabewerking USM gebruikt.
    Mijn vraag is dus: hoe gebruik je USM ZONDER de ruis sterk te laten toenemen?

Alvast bedankt voor de input.

Armani

Re: USM én ruis...

Oorspronkelijk geplaatst door armani
    Mijn vraag is dus: hoe gebruik je USM ZONDER de ruis sterk te laten toenemen?
    In layers of masks kan je doen wat je wil... (dus plaatselijke usm)

Euh, als je een image resized naar een kleiner formaat, moet je toch altijd usm toepassen?? Je verliest sowieso scherpte dan...

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

Je kan ook zelf de mate van USM bepalen die je toepast. Niet alle foto's hebben evenveel USM nodig.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        Euh, als je een image resized naar een kleiner formaat, moet je toch altijd usm toepassen?? Je verliest sowieso scherpte dan...
        Lesley.
        Euh sinds wanneer ? Je verliest resolutie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
          Euh sinds wanneer ? Je verliest resolutie.
          Dat is gewoon zó.
          -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
            Dat is gewoon zó.
            Ja sorry maar dat vind ik dus geen uitleg.

In ieder geval, als je USM toepast moet je vooral letten op de threshold vanonder. Bij close-ups van gezichten kan je die beter iets hoger zetten.
            pixelpusher

Comment

Het is niet omdat bijna iedereen USM gebruikt dat jij dat ook moet doen he !!

Zoek eens op "10 D sharpening action"
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Er zijn verschillende manieren om te "USM'n", niet gewoon USM uit photoshop maar ook highpass sharpening, andere tools/plugins, etc...

Maar het is zo dat wanneer je je foto resized naar een kleiner formaat, deze verscherpt moet worden.
                -=- Light is the key...

Comment

Ik pruts ondertussen maar een beetje verder met USM en het begint al beter te gaan Ik slaag er nu al in de foto te verscherpen zonder al te veel verhoging in de ruis Maar de waardes die ik daarbij ingeef, dat is een beetje op goed gevoel en zien welk resultaat het geeft.

Zijn er vaste waarden die jullie ingeven en die meestal een goed resultaat geven?
                  Last edited by armani; 18 april 2006, 11:17.

Comment

Dit is een artikel waarin wordt ingegaan op USM en andere technieken van verscherpen. Het gaat behoorlijk in diepte erop in, maar is toch heel duidelijk uitgelegd. Zeker de moeite om eens door te nemen.

Iedere foto heeft eigenlijk een andere hoeveelheid van verscherpen nodig, en binnen één foto hebben verschillende delen vaak zelfs verschillende hoeveelheden verscherpen nodig, dus één vaste waarde geven is nogal moeilijk. Toch is een goede plek om te starten USM met sterkte 100 à 150, radius tussen 0,2 en 0,5 en threshold 0. Dat werkt voor mij als startpunt, YMMV.

Comment

Geert,

Bedankt voor de link Dat ga ik zeker eens op mijn gemak doornemen.

Doe je best Noise Reduction voor of na de USM? Ik lees overal dat je USM als laatste moet doen, maar eigenlijk verscherp je de ruis met USM. Dus zou het toch logisch zijn dat je de NR nadien doet. Of zie ik dat verkeerd?

In elk geval bedankt voor de info

Armani

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani
                        Doe je best Noise Reduction voor of na de USM? Ik lees overal dat je USM als laatste moet doen, maar eigenlijk verscherp je de ruis met USM. Dus zou het toch logisch zijn dat je de NR nadien doet. Of zie ik dat verkeerd?
                        Misschien eens er over nadenken en selective sharpen te doen...
                        -=- Light is the key...

Comment

Geert1845, die link:

Thanks!

Comment

In PSP X heb je nu een high pass sharpen, ik vind dit persoonlijk veel mooiere resultaten te geven dan USM, en minder ruis.

't Is wel "anders", je moet er even aan wennen!

Comment

ik gebruik smart sharpen in CS2
                              of
                              NoiseNinja-plugin met ingebouwde USM in CS2 (als er ruis is)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                              X