Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude foto's +-1920 nieuw leven inblazen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude foto's +-1920 nieuw leven inblazen.

Ik weet niet als dit het juiste forumonderdeel maar ik zou niet weten waar anders.

Onlangs kreeg ik een hele hoop oude foto's van mijn grootmoeder. Helaas zijn sommige ondertussen 80-90 jaar oud en in niet meer in al te goede staat. Ze zijn niet gescheurd ofzo (buiten hier en daar een scheurtje), ze zijn gewoon erg vuil. Ik vroeg me af met wat ik ze best eens zou afkuisen voor ik ze onder de scanner leg. Ik heb zelf eentje met watjes en wat water geprobeerd maar er blijven wat restjes aan de foto plakken. Heeft iemand ervaring met dit soort "restauratie"?

Hopend op jullie reactie

Mvg Janvangent
    Last edited by janvangent; 13 april 2006, 14:15.
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Re: Oude foto's +-1920 nieuw leven inblazen.

Ik heb ooit een keer hele oude foto's voor iemand gescand, en daar zat ook nog een scheur in. Vervolgens heb ik met Photoshop de foto's weer opgelapt en het resultaat mocht er zijn, van de scheur was niets meer te zien. Je moet er alleen wel tijd voor hebben, want het is ff werk.

Comment

Mss met enkelen proberen in een spoelbad (ondiepe gote schaal) waarbij regelmatig en continu water wordt ververst.
      Vervolgens voorzichtig afzemen op een glazen plaat (eventueel zachte aftrekker gebruiken) en daarna zorgvuldig drogen.

Henri
      lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
        Mss met enkelen proberen in een spoelbad (ondiepe gote schaal) waarbij regelmatig en continu water wordt ververst.
        Vervolgens voorzichtig afzemen op een glazen plaat (eventueel zachte aftrekker gebruiken) en daarna zorgvuldig drogen.

Henri
        Dat zal ik bij sommige misschien kunnen doen, maar de meeste hebben een kartonnen achterkant, zo'n postkaart achterkant...

Alvast bedankt!

Janvangent
        Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Ik zou de foto's inscannen zoals je ze hebt en dan de reconstructie volledig digitaal doen. Zo heb je de minste kans dat je je foto's ruineert.

Ik heb daar een heel goed boek over (echt een fantastisch boek) en dat noemt: Photoshop Restoration & Retouching van Katrin Eismann uitgegeven door QUE. Ik heb dat boek voor 10 euro gekocht enkele jaren gelden op het Boekenfestijn in Gent. Misschien circuleren daar nog enkele exemplaren rond.
          pixelpusher

Comment

Working...
          X