Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Snij- lijnen voor drukker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe Snij- lijnen voor drukker

Stel, je wil een fotootje dat je hebt bewerkt ij Photoshop CS, in 6 exemplaren afdrukken op een A4- formulier.
    Rond elke foto zouden de snijlijn- markeringen moeten staan zodat je ze na afdrukken gemakkelijk kan uitsnijden.
    Hoe valt dit te doen ? Eventueel met Adobe Actobat ?

Alvast dank !
    Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

Re: Hoe Snij- lijnen voor drukker

Ik zou denken aan Indesign of quark express.

je kan wellicht een demo downloaden en gebruiken.

Comment

Je neemt een ruime marge aan alle kanten van +/- 4mm. In een aparte laag geef je met kleine streepjes van af de rand van 3 mm exact de snijlijn aan.
      Joop Snijder - http://www.joopsnijder.com
      Ook foto's verkopen? Kijk eens op Dreamstime, IStockPhoto of ShutterStock
      Bekijk mijn tips & tutorials op mijn blog

Comment

Beste,

Als ik het dus goed heb, moet je de snijlijnen manueel aanbrengen (zelf tekenen) voor elke zijde ?
        Bestaat er een geautomatiseerde functie hiervoor ?
        Eventueel in Indesign ?

Alvast dank !

Comment

Snijlijnen moet je altijd manueel aanduiden (als je afwijkt van standaard formaten). In Indesign kan je die bvb op een nieuwe laag tekenen met de lijntool (met een hele fijne lijn aanduiden).
          Als je je document via pdf aanlevert, moet je drukker daar wel aan uit kunnen denk ik.
          Stijn Swinnen
          Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
          I am not a gear whore showing off my glass collection

Comment

photoshop is niet echt een ideaal programma naar uitvoer toe. Beter is dat je de foto als .tiff in Indesign of Quark of zelfs illustrator importeert. In Illustrator heb je een functie om automatisch snijlijnen rond een geselecteerd object te plaatsen, in jouw geval de foto en dan weet je zeker dat de drukker deze snijlijnen ook in elke separatie kan zien.

Indesign en Quark kan je snijlijnen voor het grootdocument opgeven in het printmenu. En dan kan je printen naar .ps of naar een .pdf en dan zitten deze ook in de file mee gesaved. Wel zorgen als je ze laat drukken ook de uitvoer-dpi op minstens 240 staat. Veelal hebben mensen wel de foto op 300dpi staan maar saven ze een .pdf met downsampling naar 72dpi.

Comment

Beste Alberto,

Erg hartelijk dank voor de tip.
              Wordt misschien een beetje off- topic, maar heb zonet de nieuwste versie van Indesign 4.0 (trial) geïnstalleerd. Maar ik vind niet onmiddellijk hoe de lijntjes te plaatsen rond een object. Het lukt me enkel voor de lijn die de marges (boven, onder, links en rechts) van de pagina aanduidt.
              Kan je me even laten weten hoe ik de lijntjes rond een object zet (dus één van de 6 foto's die op dat ene blad moeten komen ?

Alvast hartelijk dank !

Comment

Dat je voor verschillende objecten crop marks plaats is in illustrator een functie. Die kan je terug vinden bij "Filters" > "Create" (bij onderdeel illustrator filters) > "Crop Marks". Wel eerst de geïmporteerde foto selecteren.

Bij indesign zal je ze handmatig moeten zetten vrees ik. Wat je wel kan doen. Als je ze thuis afprint kan je wel bij een foto die je geïmporteerd hebben een kader rond zetten met als dikte "haarlijn" en kan je ze zo na het printen via de kaderlijnen snijden, en die zijn fijn genoeg zodat ze na het schoonsnijden niet meer zichtbaar zijn. Bij een kader moet je ook niet oppassen dat je de snijlijnen wegsnijd zodat je na het snijden van de drie kanten geen snijlijn meer overhoudt voor de vierde kant.

ps: Misschien een domme opmerking van mij maar is wel een beginnersfout bij sommigen. Als je verschillende objecten op een blad zet die je wilt uitsnijden kan je er ook goed aan doen om deze te 'lijnen' met elkaar. Dat scheelt je heel veel snijwerk.

Comment

Kodaksen,

Mail de foto's ff door dan maak ik voor je deze file.
                  Best is illsutrator of Indesign te gebruiken.
                  Ik ben grafisch ontwerper. Ik kan je ook via screenshots uitleggen hoe ik het gedaan heb.

Heb je de EOS 30D aangeschaft? Ben je er tevreden over?

Tim
                  Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Beste Mendel,

Erg dank voor het aanbod, maar dankzij het advies van onze collega Alberto ben ik erin geslaagd om de markeringen aan te brengen.

Ivm mijn toestel: het gaat om het aloude maar zeer degelijke "oermodel", dus niet de nieuwste Canon- telg.

Mvg,

Kodaksken

Comment

Working...
                    X