Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen in photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Croppen in photoshop

Als ik een 'crop' maak in photoshop, dan merk ik , ondanks dat ik slechts een deel van de originele foto vraag, dat het aantal pixels hetzelfde is gebleven (in mijn geval 2048 x 1536) in het resultaat. Dus de kwaliteit is achteruit gegaan (er zijn pixels geinterpoleerd, denk ik dan).
    Als ik echter het gevraagde deel van de foto selecteer en kopieer naar een nieuwe file, dan blijkt dat het aantal pixels naar beneden is gegaan...dus hier heeft hij de kwaliteit behouden.
    Ik neem aan dat ik hier juist zit. Wat is jullie gedacht hierover? Gebruiken jullie dit croppen veel?...of copieren jullie naar een nieuwe file? Kwestie van de kwaliteit van de foto te behouden .

Grt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Re: Croppen in photoshop

Kheb ook zoiet gehoord. Je kan het omzeilen door de marquee tool te gebruiken geloof ik. Zie google.

Zelf ff getest: selectie maken (niet met crop tool) dan in menu kiezen voor croppen en dan interpoleert hij niet volgens de image size achteraf. Swel niet zo handig op die manier.
    Last edited by Guust-Fi; 12 maart 2006, 15:57.
    Konica Minolta Dynax 7D -- Dell 2407WFP-HC Monitor (A00)
    Current Project: diymidicontroller.blogspot.com

Comment

Er zijn verschillende mechanismen om te croppen in PS.

Ofwel maak je eerst een selectie en doe dan een crop via afbeelding > bijsnijden. Daar gaat hij inderdaad gewoon de pixels zo laten.

Een andere mogelijkheid is via de crop tool.
      Dan gaat het eindresultaat zijn zoals je opgeeft in de croptool : in aantal pixels en ook dpi. Het eindresultaat kan dus kleiner zijn of groter. Met de croptool heb je keuze uit een vrije selectie of volgens een bepaald formaat of hoogte-breedte verhouding.

Comment

Als je gaat croppen in PS, klik dan eerst bovenaan op de knop "Clear", zodat er niks meer in de velden Breedte, Hoogte en Resolutie staat. Als de drie velden ingevuld zijn, dan wordt de bijgensneden foto omgevormd tot het formaat dat aangegeven wordt door de drie genoemde parameters.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Is er ook de mogelijkheid om ergens in te stellen in photoshop dat er bij het croppen het niet gecropte deel van de foto donkerder zou worden zodat je een beter idee krijgt van hoe je gecropt resultaat eruit gaat zien ?
          "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

Comment

Dat is standaard bij de crop tool aanwezig (in de options bar: Shield cropped area Opacity), echter niet bij de selecteertool, als je dat misschien bedoelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Dat is standaard bij de crop tool aanwezig (in de options bar: Shield cropped area Opacity), echter niet bij de selecteertool, als je dat misschien bedoelt.
              Ik heb het gevonden, mijn werkwijze was een beetje verkeerd, ik gebruikte altijd de Rectangular marquee tool en koos dan uit het menu om te croppen, dan heb je dit niet.
              Inderdaad met het crop tool werkt het zoals ik bedoelde, bedankt voor deze tip
              "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

Comment

Working...
              X