Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

    Sommigen van jullie zullen ongetwijfeld de foto's van Johan Jacobs in De Standaard Magazine kennen.
    Ik zou graag weten wat hij precies doet met zijn foto's in het DUO-onderdeel van DSM. De modellen lijken telkens uit de foto te springen en de achtergrond heeft de één of andere filter (bewegingsonscherpte of iets dergelijks) ondergaan.
    Iemand die mij kan helpen om dergelijke effecten met mijn foto's te verkrijgen?

    Alvast bedankt.
    Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

  • #2
    Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

    Ik ken de foto's niet, maar wat jij beschrijft lijkt het alsof hij twee bewerkingen heeft toegepast, namelijk:
    1. Out of bounds (dat iets uit de foto lijkt te komen), daar kun je hier in dit topic informatie over vinden.
    2. Een onscherpe achtergrond, kan blur zijn. In een fotobewerkingsprogramma zoals bv Photoshop heb je diverse blur soorten. Ik denk dan dat het één van die soorten blur is, die hij op een deel van de foto (in dit geval de achtergrond) zou kunnen hebben toegepast.
    Succes met het bewerken.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

      Bedankt voor de reactie maar het is niet echt wat ik bedoel. Als ik zeg dat de modellen uit de foto lijken te springen bedoel ik dat niet letterlijk. Het is niet zo makkelijk om uit te leggen wat er precies met de foto's aan de hand is. Ook de blur-effecten zijn niet echt alledaags vind ik.
      Je kan op www.standaard.be/duo elke week een nieuwe foto vinden. De foto van deze week is echter niet zo typisch. De effecten waar ik naar verwijs zijn er ook niet zo duidelijk in terug te vinden.
      Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

      Comment


      • #4
        Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

        De fotootjes zijn wel heel klein dus moeilijk om te zien wat het nu precies is.
        Maar hij maakt in principe wel een voorgrond/achtergrond distinctie.
        Hij gebruikt bepaalde eigenschappen om de personen(voorgrond dus) te laten opvallen en de rest (de achtergrond) dus niet.

        Manieren waarop je dit kan doen :
        * typische achtergrond blur (vb AV op f5.6)
        * contrast van de achtergrond lager zetten
        * luminantie van de achtergrond lager zetten.

        Dus typische 'aandachtstrekkers' als scherpte, contrast en luminantie verminderen op de achtergrond tov van de voorgrond.

        Wat zou nog een kanidaat zijn ?
        * Kleur vb voorgrond in kleur; achtergrond niet.
        * Samenhang tov dissociatie
        * Resolutie
        ...

        Hopelijk helpt dit je wat.

        Comment


        • #5
          Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

          Oorspronkelijk geplaatst door ensor
          De modellen lijken telkens uit de foto te springen en de achtergrond heeft de één of andere filter (bewegingsonscherpte of iets dergelijks) ondergaan.
          Volgens mij gebuikt hij flash hiervoor. Eerst belichten met het aanwezige licht (bewegingsonscherpte) en daarna flash, personen staan er scherp op, achtergrond blurry.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

            Inderdaad dit is de techniek van te flitsen op 2e gordijn als ik dit zo vlug zie in die foto's ...

            Greetz, RonnyE

            Comment


            • #7
              Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

              Bedankt voor de informatie. Ik heb nu even met die 2e gordijn flits zitten experimenteren maar de resultaten zijn bedroevend. Ik ben echter niet vertrouwd met die 2e gordijn flits. Ik veronderstel dat ik een lange sluitertijd moet gebruiken maar hoe lang ongeveer?
              En is het dan de bedoeling om even met de camera te bewegen om een bewogen achtergrond te krijgen en stil te houden bij de tweede flits (ik krijg nl. steevast een bewogen model ook)?
              En flits ik best rechtstreeks?
              Enfin, alle hulp is welkom.

              Vooral bij
              http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GGSHFUEQ http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=G39HUOMP



              vind ik de effecten goed geslaagd.
              Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

              Comment


              • #8
                Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in het technisch verhaal achter deze foto's, vandaar dat ik deze post terug vanonder het slijk haal.
                Ik vermoed dat Johan Jacobs zijn foto's zwaar onderbelicht zodat alleen de lichten op de achtergrond eruit komen en de onderwerpen ook zwart blijven.
                En vervolgens dan de onderwerpen belicht met flits. Maar er moet volgens mij nog iets zijn.
                Of is het misschien light painting?

                Hier een paar voorbeelden:




                Vooral de laatste vind ik straf gedaan en illustreert volgens mij heel duidelijk zijn techniek. Als hij simpelweg zou bewegen zou je de personen ook uitgesproken bewogen moeten zien en dat is daar maar een beetje het geval.
                www.joriscasaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                  Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in het technisch verhaal achter deze foto's, vandaar dat ik deze post terug vanonder het slijk haal.
                  Ik vermoed dat Johan Jacobs zijn foto's zwaar onderbelicht zodat alleen de lichten op de achtergrond eruit komen en de onderwerpen ook zwart blijven.
                  En vervolgens dan de onderwerpen belicht met flits. Maar er moet volgens mij nog iets zijn.
                  Of is het misschien light painting?

                  Hier een paar voorbeelden:
                  24-08-2005, 20.15 uur, Oude Graanmarkt, Brussel Lisa Sheldon (19) en Bart Verhaegen (25)




                  Vooral de laatste vind ik straf gedaan en illustreert volgens mij heel duidelijk zijn techniek. Als hij simpelweg zou bewegen zou je de personen ook uitgesproken bewogen moeten zien en dat is daar maar een beetje het geval.
                  www.joriscasaer.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                    Denk aan flitsen op lange sluitertijd, maw je hoofd onderwerp wordt even bevroren tov de bewogen rest.
                    Tweede gordijn is ook mogelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                      Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                      Denk aan flitsen op lange sluitertijd, maw je hoofd onderwerp wordt even bevroren tov de bewogen rest.
                      Tweede gordijn is ook mogelijk.
                      En gewoon vanuit de hand trekken dan, neem ik aan.
                      www.joriscasaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                        hij kan ook een opname met lange sluiertijd maken en een opname met flits en die twee in elkaar monteren. Maar ik denk niet dat er veel digitale bewerking bij gebeurd is, volgens mij een lange sluitertijd en invulflits om de personen te bevriezen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                          Oorspronkelijk geplaatst door derb
                          hij kan ook een opname met lange sluiertijd maken en een opname met flits en die twee in elkaar monteren. Maar ik denk niet dat er veel digitale bewerking bij gebeurd is, volgens mij een lange sluitertijd en invulflits om de personen te bevriezen.

                          Nee dit zijn geen bewerkingen denk ik, het is zoals WE al zeiden, en idd uit de hand

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's Johan Jacobs DUO (de standaard magazine)

                            Wat Derp al zei, gewoon een lange sluitertijd bv. 1/5s ISO400 f2.8 en je flits aanzetten.

                            Maar met dit verschil dat hij eerst op de modellen gaat inzoomen en tijdens het afdrukken weer snel gaat uitzoomen.

                            Comment

                            Working...
                            X