Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikon groothoek lens kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Nikon groothoek lens kopen?

Ik zou mijn Sigma groothoek willen vervangen door een nikon lens.
    Enkel geraak ik er niet goed uit welke ik best zou aanschaffen,daarom graag jullie raad.
    De lens zou meest gebruikt worden op reportage en modellen werk,ook rekening houden met de lenzen die ik reeds bezit.(zie onderaan)
    Op mijn lijstje staan:
    17-55 f2.8 DX
    12-24 f4 DX AFS
    10.5 f2.8 DX AF
    De eerste twee zijn zoom,de derde is vast brandpunt.
    Mijn voorkeur zou gaan naar de 12/24 maar deze is slechts f4.
    Ook andere voorstellen zijn welkom.
    Peter.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Re: Welke Nikon groothoek lens kopen?

Peter,
    Ik heb de 12-24 f4 DX AFS en ben zeer tevreden van. Ik gebruik ze voor 99% voor landschappen en dan is F/4 geen probleem.

Voor modellen werk zie ik je deze lens toch niet gebruiken (misschien een groepsfoto dan)

De 10.5 is een fish-eye geloof ik, dus uitdrukkelijke vervormingen (de-fishen is dan nodig)
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
      Peter,
      Ik heb de 12-24 f4 DX AFS en ben zeer tevreden van. Ik gebruik ze voor 99% voor landschappen en dan is F/4 geen probleem.
      Idem hier.Best tevreden met deze lens.Met een breedhoek heb je geen F2.8 nodig.Die F4 is ruimschoots voldoende.
      Danny's Photosite

Comment

Ik heb ze alledrie en ben met alledrie even blij. Als je ECHT groothoek wilt hebben, maar geen fish-eye, dan is de 12-24 mm de aangewezen lens. 17 mm is naar mijn mening niet groothoekig genoeg, hoewel het wel voldoende is om in de woonkamer "veel" in beeld te kunnen brengen.

Het nadeel van de 17-55 is niet alleen het gebrek aan echte groothoekigheid, maar ook het toch niet geringe gewicht. Buiten loop ik liever met een paar zo licht mogelijke objectieven in mijn tas. Maar de beeldkwaliteit van de 17-55 is naar alle maatstaven heeeeeeeeeeel erg goed - beslist beter dan die van de 12-24.

De 12-24 gebruik ik regelmatig als "standaardlens". De maximale opening van F4 is eigenlijk nooit echt een probleem.

Groeten, Miriam

Comment

Zelf heb ik de 12-24 en 10.5 fisheye.

Als je echt breed wil gaan, dan moet je zeker de 12-24 nemen, gezien je nog rekening dient te houden met de cropfactor en 17 mm dan niet zo breed meer is als je zou kunnen denken. Hoewel de 12-24 erg geschikt is voor reportages, zou ik ze voor modellenwerk echter niet aanraden, dan ben je beter met een 17-55. Een breedhoek heeft namelijk de neiging de lichaamsverhoudingen te vervormen.
          Met de fisheye zie ik je al helemaal geen modellen fotograferen (tenzij een sporadisch "onnozeliteitje"). Met de fisheye kun je wel heel leuke dingen doen, maar dat kan snel gaan vervelen. De fisheye heb ik altijd bij en wordt regelmatig gebruikt, maar blijft nooit lang op de camera zitten.

seppuku.

Comment

Neem de Tokina 12-24 ook eens onder de loep.
            De helft goedkoper als de Nikkor (ja, je leest het goed, DE HELFT)
            HIER zie je er enkele fotos van.
            En niet denken dat de Tokina óók de helft slechter is hoor.
            Er is veel over geschreven op BD
            Gebruik de zoekfunctie maar eens dan gaat er een wereld voor je open.

Gr Kees
            Last edited by KvP; 8 januari 2006, 08:56.
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Mijn standaard lens is de 17-55 en daar doe ik ( tegenwoordig ) 80% van het werk mee Gaande van landschap tot model.
              Sindskort is er de 10-20 ( sigma ) bijgekomen voor het echte breedwerk en die vangt die 20 % op
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Thx ,voor jullie reacties en raad.
                De kogel is door de kerk,het is de 12/24 van Nikon geworden.
                Een collega van mij is overgestapt naar canon en deze had nog een 12/24 van 6maand oud te koop voor een prijsje.
                peter
                Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Proficiat met de aankoop !!!
                  en ik wou nog just de nikkor 17-35/2.8 aanprijzen
                  D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

De Nikon 17-35 is ook heel goed.
                    Maar zoek je vanaf 12mm tegen nieuwprijs dan is Tokina zeker niet te versmaden. Vind je een Nikon voor een prijsje... tja...!
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Working...
                    X