Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tijd voor ander glas...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tijd voor ander glas...

Ja, ik weet het, het wemelt van de lenzen-topics de laatste tijd
    Maar ik kan het toch niet laten er zelf een te starten...

Bon, zit met volgende probleem:
    Ik heb het volgende:
    - Nikon D70s
    - 18-70mm f3.5-4.5G Nikkor (a.k.a. Kitlens)
    - 70-300mm 70-300mm f/4-5.6G Nikkor

Nu, ik heb besloten om mezelf op ander glaswerk te trakteren

- 18-70mm f3.5-4.5G Nikkor (a.k.a. Kitlens)
    Deze hou ik voorlopig omdat ik er redelijk content van ben, op de vreselijke vignetting na.
    - Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM DG
    Ter vervanging van de 70-300
    - Sigma 28mm F1.8 EX DG Asf Macro Nik-D AF
    Vaste lichtsterke lens voor binnenshuis fotografie.

Is deze combinatie iets?
    Mijn hoofddoel is vooral om meer lichtsterke lenzen te hebben. Binnen foto's trekken is nagenoeg onmogelijk. Veel te lange sluitertijden.
    Daarnaast kan ik door het groter maximaal diafragma wat meer spelen met scherptediepte.

Zijn deze lenzen deftig? Misschien betere alternatieven bij andere merken?

Alvast bedankt voor de reacties.
    Nikon D70s en bijhorend speelgoed
    www.rocksolid.be

Re: Tijd voor ander glas...

leuke combinatie, alleen is ze nogal wat sigma-achtig
    hiermee zal je zéér tevreden zijn met je D70 daar niet van!

alleen kan je er rekening mee houden dat deze problemen kunnen geven op een nieuwe body ( D200, D150, D300, whatever van nikon in de toekomst)
    't kan dus handig zijn een mooie mengeling van nikon/x-merk glas te kopen zodat je zeker bent dat een deel van je servies "for life" is
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Daarom, alternatieven zijn altijd welkom

Ik ben niet echt super thuis in al die lenzen.
      Eerst wou ik de 70-200/2.8 VR Nikkor. Maar die is nogal kostelijk.
      De sigma 70-200/2.8 leek mij het ideale alternatief.
      En van deze lens ben ik al redelijk zeker dat ik ze mij aanschaf.
      Wat ik echter niet weet: In hoeverre ga ik die 300mm missen?

Van die prime ben ik nog totaal niet zeker. Die zou vooral moeten dienen voor binnenshuis fotografie en bij slechte verlichting zonder statief. Een zoom die kan dienen als vervanging van m'n kitlens mag ook.
      www.rocksolid.be

Comment

28mm is niet echt breed voor binnenhuisfotografie, je zal de 18mm van je kitlens hier wel missen.
        Sigma heeft verschillende brede primes 20/1.8 24/1.8 en 28/1.8 en ik heb al vaak gehoord dat er daar slechts 1 goede van is en ik dacht dat dat de 20mm/1.8 was. Iemand die dit kan bevestigen? De andere exemplaren zouden niet scherp zijn en veel last hebben van hunting?
        !!!Is maar van horen zeggen, is niet mijn ervaring!!! Dus niet gegarandeerd dat het klopt.

300mm is maar een heel klein verschil met 200mm, zet uw 70-300 eens op 200 kijk door de zoeker en draai naar 300. Verschil is zeer klein en door de kwaliteitswinst die je haalt met de sigma kan je croppen tot 300mm en de kwaliteit zal dan wrs overeenkomen met je 70-300.

Mvg

Comment

Is er ook geen beter alternatief voor die D70s Kitlens?
          Ik probeer nu het probleem op te lossen door een prime bij te kopen. Maar dat is misschien niet de beste oplossing?
          Welke andere primes komen in aanmerking?
          Of is er misschien iemand die een zoom in gedachten heeft?
          www.rocksolid.be

Comment

Heb de mijne vervangen voor een sigma 18-50/2.8. Deze bevalt me heel goed hoewel je wel een stukje tele kan gaan missen.
            Heb je geld genoeg dan is de 17-55 natuurlijk vervanger.
            Primes zijn natuurlijk lichtsterker en wellicht scherper maar in dit bereik vind ik zoomen wel zo prettig.
            Aanraders qua primes vind ik de nikon's 24mm,28mm,35,45mm,50mmen 60mm in dit bereik. Tussen de 18 en 24mm vind ik de primes niet beter als bestaande zooms.
            Gr. Edwin
            Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
              Aanraders qua primes vind ik de nikon's 24mm,28mm,35,45mm,50mmen 60mm in dit bereik. Tussen de 18 en 24mm vind ik de primes niet beter als bestaande zooms.
              Gr. Edwin
              Ik schrok even toen ik 45mm prime van nikon zag, ff gecheckt, en er bestaat een 45/2.8 (manuele focus) met ingebouwde CPU voor AF-camera's.

Nu heb ik enkele vraagjes;

Hoe goed is de 45/2.8 en wat kost deze, is ze beter dan 50/1.4?

Ik zie dat je de 24mm verkiest boven de 20mm? Ik twijfel zelf ook tussen deze primes maar ik vind alleen maar tegenstrijdige reviews.

On topic: Idd de 18-50/2.8 van sigma zou zeker aan je wensen moeten voldoen. Het gat tussen 50 en 70mm is echt verwaarloosbaar.

Mvg

Comment

Die 45mm is natuurlijk minder lichtsterk als de 50mm 1.4. Het lensje is wel scherp, maar vooral beroemd door zijn mooie Bokeh. Het is een MF lens die ooit gereïntroduceerd is (samen met de FM3A) De nieuwere versie (met een p) kost 2de hands meestal zo'n 200 euro. Het is de smalste lens die ik ken.

Zelf verkies ik de 24mm boven de 20mm van nikon omdat die gewoon scherper tekende. (heb er van beide meerdere gehad.)
                Er is ook nog een sigma 24mm /2.8 super wideII die vaak heel goedkoop te vinden is en ook vreselijk scherp is. Deze heeft als groot voordeel dat hij al van een veel kortere afstand scherpstelt dan de nikon versie...

Groetjes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

Zijn er alternatieven in de Tamron reeksen?
                  Ik zou graag 'echte' Nikkor lenzen kopen, maar die vallen nogal duur uit t.o.v. Sigma.

Wat ik mij nu echt afvraag, in hoeverre is f2.8 merkbaar t.o.v. f4 of f5?
                  Misschien dat ik mij beter een deftige macro aankoop.

Of misschien nog een betere vraag: Moesten jullie dezelfde lenzen hebben als mij op dit moment, met wat zouden jullie die dan vervangen?
                  Last edited by JorisB; 5 januari 2006, 15:59.
                  www.rocksolid.be

Comment

Ik geef Edwin helemaal gelijk wat betreft de primes.
                    De Nikon 18 en 20mm halen het echt niet bij de 17-35AFS.
                    De Sigma 20mm is wel interessant omdat die nog een stuk lichtsterker is. Niet altijd even scherp (zeker vol open niet) als de 17-35AFS maar je kunt er toch heel mooie foto's mee maken.
                    De Sigma 70-200 vind ik ook een aanrader.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Hallo

Ik heb de Sigma 24mm F1.8 Macro met NIKON vatting en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Het is wel een redelijk "volumineuze" lens, maar AF werkt zeer goed en voor mij voldoende snel. Doordat mijn CCD niet het volledige beeldoppervlak van de lens (crop factor op NIKON van x1,5) bestrijkt, is in mijn geval de vignettering geen enkel probleem.
                      Kort gesteld : waar voor je geld. Er zijn uiteindelijk niet veel geen vaste brandpunt lenzen van F1.8 die het equivalent van 35 mm op een analoog toestel geven. Destijds toen ik de lens gekocht heb, baseerde ik mij op gebruikerservaringen op de site van de nikonians. Er is een groot verschil in kwaliteit tss de 20, 24 en 28 mm EX van Sigma. En de 24 mm is bovendien MAKRO. Dit is minder belangrijk als echte Makro lens, maar wel interessant dat je toch van heel dichtbij kunt trekken (bvb modelbouw).

Groetjes,

Marc
                      NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

Comment

21Kine (francis) heeft zijn sigma 70-200 te koop.
                        Ik heb ook al ooit een lens van hem gekocht (nikkor 80-400)
                        Ik kan je verzekeren dat je bij hem vertrouwd koopt, in perfecte staat.(nieuwstaat).
                        Je kan hem via mail bereiken.

Gr kees
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ook de 1.4 30mm van Sigma niet vergeten!!
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Ik zou bij Nikon blijven, als je spreekt over een opwaardering van lenzen dan vind ik dat Sigma ni meer kan meedoen. MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                              Ik zou bij Nikon blijven, als je spreekt over een opwaardering van lenzen dan vind ik dat Sigma ni meer kan meedoen. MVG, Jeff
                              Ik sluit mij daar bij aan.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X