Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen voor een dslr?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude lenzen voor een dslr?

Weet iemand misschien of ik deze oude lenzen kan gebruiken op een dslr?
    Deze lenzen zijn ongeveer 17 jaar oud

Pallas magenta AM 1:2.8 f=135 mm
    Metrigor auto 1:2.8 f=35mm

Momenteel heb ik een Coolpix 8800 maar wil erg graag een dslr aanschaffen.

Re: Oude lenzen voor een dslr?

Oorspronkelijk geplaatst door Li@nne
    Weet iemand misschien of ik deze oude lenzen kan gebruiken op een dslr?
    Deze lenzen zijn ongeveer 17 jaar oud

Pallas magenta AM 1:2.8 f=135 mm
    Metrigor auto 1:2.8 f=35mm

Momenteel heb ik een Coolpix 8800 maar wil erg graag een dslr aanschaffen.
    Hangt ervan af, zijn die voorzien voor AutoFocus ?
    Ikzelf heb mijn Nikon lenzen van mijn analoog toestel kunnen overnemen op de DSLR 70s. Aansluiting is dezelfde (Nikon bajonet) en diafrafma zowel als focus worden aan dezelfde contacten doorgegeven als vroeger.
    De lenzen waar jij van spreekt ken ik echter niet. Op welk toestel heb je die vroeger gebruikt ? Was daar autofocus op ?
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

Comment

Bedankt voor uw antwoord
      Het gaat om dit toestel:

met deze lenzen:

Comment

Ah, de Mamiya. De rots in de branding :-)
        Ik ben geen kenner van Mamiya, maar ik vrees dat hier
        - een merk-specifieke aansluiting op de body is
        - geen autofocus is
        - wellicht zelfs niet voorzien voor automatische belichting

==> vermoedelijk geen mogelijkheid is om deze lenzen op DSLR's te gebruiken ....
        Let wel : dat is mijn oppinie. Je kan ook eens bij de fotoboer binnen springen en hem gewoon eens vragen he
        ---
        darix
        afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
        D70s

Comment

Kan me vergissen maar ik denk dat deze een M42 schroefdraad hebben ?
          Ze zouden via adapter theoretisch wel op een DSLR body gaan maar verliezen dan elke vorm van metering. Of zie ik dit verkeerd ?
          fotosite

Comment

als je al een adapter vind, zal je nog een externe lichtmeter nodig hebben en enkel in Manuele modus kunnen werken. Bovendien zal de adapter de cropfacter vermoedelijk nog aanzienlijk verlengen. Op m'n XL1 was er ook een eosadapter die zorgde dan wel voor een cropfactor van meer dan 6x .. niet erg als je als paparazi probeert om een 5000mm shot te maken .. je zal dan incl. de cropfactor van je body met een 500mm toekomen .. beeldstabilisatie is dan wel nodig

koop anders een digital back voor je oude body

zeg nu eerlijk .. die dingen hebben hun tijd gehad .. hou het bij voor als je nog eens heimwee hebt naar barietpapier

Comment

Mits adaptor kan je iedere lens gebruiken. Maar of dit zinvol is weet ik niet. Als experimenteel zal het zeker werken maar ik zou de keuze van een nieuwe dslr hier niet van afhangkelijk maken.

In tegenstelling tot wat visio verteld wordt de lens meer macro als je een adaptor tussenplaatst. Elke tussenafstand beperkt je focus range en vergroot je macro versterking. Het zal minder tele gaan werken en je moet heel dicht bij je object komen voor de opnames.

Zo ben ik bezig met zeer lange tussenringen te maken op mijn D100 samen met de verschillende lenzen. Een af50/1.8 met 280mm tussenring komt overeen met een macro van 8:1 Moest ik een ring maken met M42 schroefdraad aan de enezijde en M52 aan de andere zijde dan zou ik uw lenzen kunnen gebruiken op de D100. Lichtmeting heb je niet meer maar dat is geen probleem omdat je direct na de opname het resultaat kunt bekijken en bijsturen. Experimenteel kun je daar wel iets mee doen. Straks ga ik nog enkele stukken draaien om tot 1 meter tussenring te gaan. Ik zal dan in het micro gebied terecht komen met vergrotingen die tussen de 20 en de 30x liggen. Testopnames met de 280mm heb ik vandaag al gedaan en de belichting valt nog goed mee. Dit is wel iets om stabiel op te hangen want uit de hand foto's nemen gaat niet meer.

Frans.

Comment

Als de lenzen een M42 schroefdraad hebben kunnen ze mits de Kmount adapter op de Pentax DSLR's gebruikt worden met behoud van lichtmeting en scherpstelindicatie.
                PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Bedankt voor de reacties!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                    Mits adaptor kan je iedere lens gebruiken. Maar of dit zinvol is weet ik niet. Als experimenteel zal het zeker werken maar ik zou de keuze van een nieuwe dslr hier niet van afhangkelijk maken.

In tegenstelling tot wat visio verteld wordt de lens meer macro als je een adaptor tussenplaatst. Elke tussenafstand beperkt je focus range en vergroot je macro versterking. Het zal minder tele gaan werken en je moet heel dicht bij je object komen voor de opnames.

Frans.
                    Klopt niet Frans, je kan die lenzen niet op iedere camera gebruiken zonder verlies van AF op oneindig.
                    M42 lenzen kan je wel gebruiken op een Pentax DSLR of een Canon DSLR (met adaptor) zonder enig verlies van focus op oneindig. Bij Canon zorgt de adaptor ervoor dat de afstand tussen lens en sensor exact gelijk is aan de afstand tussen lens & film op een oude M42 camera, je houdt dus focus op oneindig, en die adaptor werkt niet als 'tussenring'

Of je dat wil? Ik heb hier een oude M42 liggen met adapto die ik op mijn 5D kan gebruiken , maar met moeite kan scherpstellen (het is een 135 mm/1.8). Op een 20D of een 350D is het russische roulette (zoeker niet voldoende goed).
                    Ik heb een focusscreen besteld met splitscreen om MF op de 5D te vergemakkelijken, maar dat gaat nog 3 weekjes duren alvorens dat geleverd wordt.
                    Waarschijnlijk koop ik me daarna nog een CZ of een Nikon breedhoeklens (Leica is te duur ), ook via adaptor op EF mount mogelijk

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                      Waarschijnlijk koop ik me daarna nog een CZ of een Nikon breedhoeklens (Leica is te duur ), ook via adaptor op EF mount mogelijk

sugar
                      olympus

@vragensteller: sop de kool niet waard. Heeft absoluut totaal GEEN zin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                        olympus

@vragensteller: sop de kool niet waard. Heeft absoluut totaal GEEN zin
                        Ik wacht op de FZ aankondinging van 18 januari

sugar

Comment

Klopt niet Frans, je kan die lenzen niet op iedere camera gebruiken zonder verlies van AF op oneindig.
                          M42 lenzen kan je wel gebruiken op een Pentax DSLR of een Canon DSLR (met adaptor) zonder enig verlies van focus op oneindig. Bij Canon zorgt de adaptor ervoor dat de afstand tussen lens en sensor exact gelijk is aan de afstand tussen lens & film op een oude M42 camera, je houdt dus focus op oneindig, en die adaptor werkt niet als 'tussenring'
                          Oh ja hier heb je gelijk, was niet mijn bedoeling om te zeggen dat er geen beperkingen waren. Van zodra je iets tussen de lenzen brengt wijzigd hun optisch gedrag. Ik wou enkel aantonen dat je de lenzen nog wel kunt gebruiken..... En ja ik zit zo diep in het macro gebied dat ze het allemaal nog vrij behoorlijk doen in die range. Maar nogmaals op deze basis maakt je niet zo snel de keuze om een nieuwe dslr aan te kopen.

Frans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                            Oh ja hier heb je gelijk, was niet mijn bedoeling om te zeggen dat er geen beperkingen waren. Van zodra je iets tussen de lenzen brengt wijzigd hun optisch gedrag. Ik wou enkel aantonen dat je de lenzen nog wel kunt gebruiken..... En ja ik zit zo diep in het macro gebied dat ze het allemaal nog vrij behoorlijk doen in die range. Maar nogmaals op deze basis maakt je niet zo snel de keuze om een nieuwe dslr aan te kopen.

Frans.
                            Die adaptors waarover wij spreken stop je tussen de lens om hun optisch gedrag net niet te wijzigen. Door die adaptor wordt de lens op de juiste afstand van de sensor geplaatst. Zo kan je met adaptor een Nikon lens perfect laten werken op een Canon (met adaptor, wel volledig manueel) maar kan je een Canon lens niet op een Nikon camera plaatsen met adaptor, onder meer omdat ze er niet in past maar ook omdat je focus op oneindig zou verliezen

sugar

Comment

Die adaptors waarover wij spreken stop je tussen de lens om hun optisch gedrag net niet te wijzigen. Door die adaptor wordt de lens op de juiste afstand van de sensor geplaatst.
                              klopt .. de cropfactor die ik destijds voor eos lenzen moest nemen had dus te maken met de maat van de CCD van de XL1 .. en niet met de adaptor .. 't is allemaal al zo lang geleden, he .. en dan vervagen de details

Comment

Working...
                              X