Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens is geschikt voor mij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens is geschikt voor mij

hallo,

Ik heb een canon 10 d en canon eos 300 analoog. op de moment werk ik met een vaste 50 mm f1.8.

Nu ben ik op zoek naar een extra lens.

Ik wil veel breedhoek omdat ik heel veel landschapsfoto´s maak.
    Verder maak ik modelfoto´s nu alleen met de vaste 50 die het prima doet maar wil de nieuwe lens er toch ook voor gebruiken.
    Van de zomer ga ik een bruiloft doen (buitenopnames, kerk en wet)

Ik wil van deze lens zo veel mogenlijk kunnen genieten dus wil ik ze zeker op bijde toestelen kunnen gebruiken. ook had ik ze graag voor al mijn soort foto´s gebruikt, bij model mis ik af en toe al eens wat wat zoom, moet nu altijd op de juiste afstand gaan staan om het beeld te verkrijgen wat ik wil. vaste lensen zijn fijn maar das een nadeel.

Ik wil deze lens tweede hands kopen en heb een som van plus minus een 300 euro in gedachten.

De vraag welk is de beste lens, merk en type voor mij??

Groetjes

Re: welke lens is geschikt voor mij

Mogelijke antwoorden:
    * Canon 17-40/4.0
    * Canon 16-35/2.8
    * Sigma 12-24
    ... maar die passen zeker niet binnen je budget...

Een Canon 20-35/2.5-3.5 is niet verkeerd en past wel binnen je budget, zelfs nieuw...

Veel zal afhangen hoeveel "breed"hoek je wilt...
    Anderzijds zou ik er niet van uit gaan dat je deze "breedhoek" ook zult kunnen inzetten voor modelfotografie...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Canon 28-135 IS (tweedehands)
      Tamron 28-75 f2,8 XR DI (is nieuw iets duurder dan 300 euro)

Die zijn beiden geschikt om een bruiloft te fotograferen zonder teveel lenswissels te moeten doen.

Maar dan heb je nog geen echte breedhoek...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

heb een lens waar ik verliefd op ben, het gaan om de sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM maar danwel enkel voor landschappen en creatief buiten werk.
        ze kost iets van een 500 euro nieuw wat boven mijn bedrach zit maar als ik hier en daar wat spullen verkoop lukt dat wel.

heeft er iemand ervaring met deze lens?
        ze is speciaal ontworpen voor op een dslr, maar kan ze ook nog op een gewone slr kamera?
        heeft er iemand onberwerkt foto´s van de lens, liefst met een canon gemaakt, heb zelf een 10d.

voor mijn binnen werk zou ik dan naar een Sigma 28-70mm F 2.8
        willen gaan. die zijn nieuw niet meer te krijgen maar waren niet zo duur dus tweedehands moet da meevalen.

ook ervaringen van deze lens hoor ik graag?
        heeft er mss iemand zo een lens liggen waar hij vanaf wil?

groetjes ROb motaar

Comment

Rob,
          die 10-20 mm is echt een prachtige lens. Heb de mijne aan Lieven verkocht omdat ik een 14mm f2.8 heb gekocht, niettemin een absolute aanrader. Hier kun je enkele van mijn foto's met de 10-20 zien :

Comment

Rob, ik heb recent ook de Sigma 10-20 (Canon-versie) en dit waren m'n eerste testpics, hélaas sindsdien wegens te drukke werkzaamheden nog niet verder mee gespeeld maar daar komt binnenkort wel verandering in
            Enne die prijs van € 500, doe d'r maar een schepke vanaf hoor

Hier m'n eerste test's Sigma 10-20 + Canon 20D : BD-Link
            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Ik heb ook intussen voor breedhoek de 17-40L gekozen, zowel voor gebruik op mijn digitale body (17mm is dan zeer welkom gezien de cropfactor van 1,6) als voor de analoge (dan heb je met 17mm wel redelijk wat groothoek). Analoog werk ik tot nu toe ook enkel met de 50mm 1.8, maar ik miste wat groothoek, én wou toch nog een minimum groothoek voor mijn 10D overhouden. Vandaar deze keuze.

Je kan ook bijv. de 24-70 2.8 eens bekijken, uiteraard minder groothoek digitaal gezien, maar standaard groothoek op je analoge body, én de 50mm waar je mee fotografeert heb je dan ook meteen (buiten de 1.8, maar 2.8 is ook zeker niet slecht hé.) Trouwens de 17-40 heeft 'maar' F4 over het ganse bereik.

Comment

Zeg, even vraagje tussendoor zo : klopt het dat lichtsterkte bij groothoek-objectieven eigenlijk minder belangrijk is dan bij standaard of telezooms ? ten eerste zou ik voor landschappen meestal een kleine opening kiezen uit scherpte-overwegingen (hoewel het natuurlijk altijd leuk is om te kunnen spelen met dof), en ten tweede kan je bij korte brandpunten met een langere sluitertijd werken (klopt die vuistregel nog dat bij 50mm de sluitertijd korter moet zijn dan 1/50 ?)
                Die sigma 10-20 is inderdaad prachtig... concurrent van de tokina 12-24 of beter ?

groeten
                Herzie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
                  Zeg, even vraagje tussendoor zo : klopt het dat lichtsterkte bij groothoek-objectieven eigenlijk minder belangrijk is dan bij standaard of telezooms ? ten eerste zou ik voor landschappen meestal een kleine opening kiezen uit scherpte-overwegingen (hoewel het natuurlijk altijd leuk is om te kunnen spelen met dof), en ten tweede kan je bij korte brandpunten met een langere sluitertijd werken (klopt die vuistregel nog dat bij 50mm de sluitertijd korter moet zijn dan 1/50 ?)
                  Die sigma 10-20 is inderdaad prachtig... concurrent van de tokina 12-24 of beter ?

groeten
                  Herzie
                  Lichtsterkte heeft altijd voordeel, maar is inderdaad wat minder belangrijk bij groothoek, afhankelijk van je doelen uiteraard. Maar een 2.8 lens zal meestal scherper zijn op f/5.6 dan een lens die f/5.6 als maximumopening heeft. Weet ook dat hoewel je bij f/22 meer scherptediepte hebt het zeer waarschijnlijk is dat je beeld scherper is bij f/11

Mvg

Comment

De sigma 10-20 kan je dus niet gebruiken op je EOS 300.
                    Hij past wel als het goed is, je krijgt alleen vreselijk last van vignettering.
                    Last edited by Sander75; 6 januari 2006, 18:39.

Comment

Tokina 12-24

Zie dit topic

Gr kees
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sander75
                        De sigma 10-20 kan je dus niet gebruiken op je EOS 300.
                        Hij past wel als het goed is, je krijgt alleen vreselijk last van vignettering.
                        oei oei hij werkt toch op een 10 d hoop ik?

vignettering wat is dat?

Comment

Working...
                        X