Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit: 18-70 of 18-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwaliteit: 18-70 of 18-200

AL wel wat gezocht in de fora, maar niet echt een antwoord op gevonden:

Welke lens is kwalitatief het beste? De nikon 18-70 kitlens, of de sigma/tamron 18-200? Ik zou geneigd zijn te denken nikon, maar vind niet echt concrete info om dat te staven. (Met kwaliteit bedoel ik dus: build- en beeldkwaliteit, snelheid van AF)

(reden van mijn vraag: zoek een lens voor bij een D50. En vermits het budget niet onbeperkt is, gaat de eerste lens in deze prijscategorie zitten. Ben echter wel van mening dat je beter in één keer toch redelijke kwaliteit koopt, dan brol. Dus moest de nikon beter zijn dan de sigma/tamron, dan offer ik daar rustig een heel stuk bereik voor op. En spaar wel wat verder om na een tijd nog een 24-70 2.8, en daarna nog een Nikor 18-200 VR te kopen. Of zo )
    mvg,
    Bert
    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

Re: Kwaliteit: 18-70 of 18-200

zou bij het kopen van een lens de afstand tussen de mm in de gaten houden.
    bv: 18-70 zitten de mm, bij elkaar.
    bv: 18-200 zitten de mm verder uit elkaar.
    meestal bij lenzen waar de mm ver uit elkaar liggen, zijn niet scherp over de gehele lengte.
    uitgezonderd de duurdere lenzen, zou dus in dit geval kiezen voor de 18-70.
    let wel, dit is wat ik er van denk.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De Nikkor 18-70 is de kitlens van de D70 (niet van de D50). Dit is een zeer goede lens voor zijn prijs.

De 18-200 heeft als voordeel een groot bereik te kunnen afdekken, en dat vind ik ook niet oninteressant. Ik ben met deze lens gestart op mijn D50 en heb daar tot op vandaag nog geen spijt van (blijft nog steeds een goede wandellens). Geen toplens, maar de beeldkwaliteit is redelijk tot goed.

Gr's, Wim

Comment

Wat betreft AF snelheid kunnen we kort zijn: de 18-70 heeft een ingebouwde SWM motor en die is vele malen sneller dan de klassieke AF van de Tamron.

(M'n broer heeft de tamron 18-200, ikzelf de 18-70)

BTW, al 'ns aan de 18-200 van nikon gedacht, mét VR...)
        www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Comment

Bedankt alvast.
          Dat het de kitlens was van de D70 wist ik, maar leek me gewoon een goede startlens. Want die op de D50 zit als kit vind ik echt niet goed.
          De 18-200 VR heb ik zeker al bekeken, maar bijna €700 ipv (tweedehands) €200 is wel een heel verschil. Voor €750 kocht ik ook een 15-30 en een 24-70. Maar zo blijf je bezig natuurlijk :-)

Goed, ik wacht nog een paar replies af, maar neig wel sterk naar de nikkor.
          mvg,
          Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drosera

De nikon 18-70 kitlens, of de sigma/tamron 18-200?

om na een tijd nog een 24-70 2.8,
            en daarna nog een Nikor 18-200 VR te kopen. Of zo )
            Ik vind dit behoorlijk nutteloos om nu een 18-70 of 18-200 te kopen omdaarna een 24-70 en nog een 18-200 van nikon te kopen.
            Zou het niet beter zijn om meteen een 18-200VR te kopen? Duurder in aanschaf maar als je alle 3 de lenzen zal kopen komt dit toch veel duurder uit en overlappen je lenzen elkaar...

Koen
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo

De 18-200 heeft als voordeel een groot bereik te kunnen afdekken, en dat vind ik ook niet oninteressant. Ik ben met deze lens gestart op mijn D50 en heb daar tot op vandaag nog geen spijt van (blijft nog steeds een goede wandellens). Geen toplens, maar de beeldkwaliteit is redelijk tot goed.
              Welke heb je het over hier?
              De sigma of de Nikkor?
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                Ik vind dit behoorlijk nutteloos om nu een 18-70 of 18-200 te kopen omdaarna een 24-70 en nog een 18-200 van nikon te kopen.
                Zou het niet beter zijn om meteen een 18-200VR te kopen? Duurder in aanschaf maar als je alle 3 de lenzen zal kopen komt dit toch veel duurder uit en overlappen je lenzen elkaar...

Koen
                ondertussen verkoop je dan weer die 18-70 he... En die 24-70 is een 2.8 over gans de lijn. Daarom zou ik die kopen. Bij low-light nog steeds een voordeel. Maar daar heb je dus een pak minder groothoek op, dus vandaar die 18-... wens.
                mvg,
                Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                  Welke heb je het over hier?
                  De sigma of de Nikkor?
                  De Tamron (zoals je onderaan mijn bericht kon zien ... )

Gr's, Wim
                  Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                  Fujifilm X100V

Comment

Hallo

- men spreekt altijd over kit-lenzen van de D50 en van de D70 of andere modellen, ik vind dit allemaal larie en apekool het is toch de bedoeling van een fabrikant dat al zijn objectieven op al zijn toestellen bruikbaar zijn. De fabrikant bied een paket aan dat aantrekkelijk moet zijn voor de markt als hij een nieuw toestel uibrengt en dit heeft niets te maken met het feit dat een bepaalde lens voor een bepaald model camera bedoled is. Dat ze toevallig een nieuwe lens produceren tesamen met een nieuw toestel is zuiver om de verkoop te stimuleren.

- het is inderdaad zo dat zooms met een zoomfactor van groter dan 3X kwalitatief niet echt goed zijn. Je kan dit best testen door een foto te nemen van een object door eerst scherp te stellen in tele (manueel) en dan zonder de focus te wijzigen een foto nemen in groothoek, beide plaatjes moeten even scherp blijven.
                    Je zal merken dat de kwaliteit van fotos met zo'n superzoom zeer snel achteruit gaat.

Groeten
                    En een prettig uiteinde voor allemaal
                    Spogy
                    Last edited by spogy; 30 december 2005, 14:06.
                    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                      - men spreekt altijd over kit-lenzen van de D50 en van de D70 of andere modellen, ik vind dit allemaal larie en apekool het is toch de bedoeling van een fabrikant dat al zijn objectieven op al zijn toestellen bruikbaar zijn. De fabrikant bied een paket aan dat aantrekkelijk moet zijn voor de markt als hij een nieuw toestel uibrengt en dit heeft niets te maken met het feit dat een bepaalde lens voor een bepaald model camera bedoled is. Dat ze toevallig een nieuwe lens produceren tesamen met een nieuw toestel is zuiver om de verkoop te stimuleren.
                      Ja zeg Spoggy, daar gaat het toch niet om, natuurlijk is geweten dat deze lenzen uitwisselbaar zijn. Ik haalde het maar even aan om zeker te zijn dat er over de juiste (kit-)lens gesproken werd. Dat is alles! Het zou trouwens helemaal geen slecht idee zijn om een D50 te bestellen met de kitlens (sorry voor het woord) van de D70.

Gr's, Wim
                      Last edited by Wivo; 30 december 2005, 15:03.
                      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                      Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drosera
                        ondertussen verkoop je dan weer die 18-70 he... En die 24-70 is een 2.8 over gans de lijn. Daarom zou ik die kopen. Bij low-light nog steeds een voordeel. Maar daar heb je dus een pak minder groothoek op, dus vandaar die 18-... wens.
                        dan koop je toch een 18-200VR en een 24-70 f2.8,
                        als je toch weet dat je die 18-70 verkoopt kan je beter direct de lens kopen die je echt wil.
                        Want bij verkoop tweedehands maak je zowiezo verlies!
                        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                        www.koendd.be

FZ50

Comment

yeps, in feite wel, maar dan moet ik in één keer over een groter budget beschikken, en dat heb ik dus niet.

Ik neem jullie opmerkingen zeker in overweging, maar mijn vraag ging vooral over de kwaliteit. Moest iemand daar nog iets over te zeggen hebben?
                          mvg,
                          Bert

Comment

Working...
                          X