Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens moet ik nemen ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens moet ik nemen ???

Ik wil me een nieuwe lens aanschaffen omdat ik de kitlens van m'n 350D alles behalve vind. Dit weekend enkele foto's genomen met de kitlens en daarna met m'n 50mm prime en het verschil in scherpte is toch wel groot...

Ik wil nu ook eigenlijk een zoom lens met een goeie scherpte. Daarom overweeg ik volgende lenzen, maar geraak er eigenlijk niet uit. Wat zou ik doen ?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Tamron, omdat ik hierover al veel goede commentaar heb gelezen. Hou er rekening mee dan m'n volgende lens hoogstwaarschijnlijk de Canon 70-200 f4.0 L wordt.

- Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
    - Canon EF 17-40mm f4.0L
    - Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD
    - Canon EF-S 17-85 mm f4-5.6 IS USM

Re: Welke lens moet ik nemen ???

Vooreerst moet je kijken wat je meest gebruikte range is. De 17-40 L is een dijk van een lens, maar ook redelijk duur (zeker tov de Tamron). Als je veel breedhoek gebruikt en genoeg geld wil geven, zeker deze imho. Gebruik je echter vaker tele. Dan zou ik toch gaan voor de Tamron 28-75 2.8, zeer lichtsterk en haarscherp... en een stuk goedkoper.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

Comment

Hallo

Een gulden regel is dat een goede zoom nooit een grotere zoomfactor heeft dan 3X.Bijvoorbeeld een 35-105 of 70-210.
      Als je ze kan testen doe dit dan als volgt, zoom in (grootste brandpuntsafstand) en stel scherp op een object en neem een foto, zonder de scherpstelling te wijzigen zoom je uit (kleinste brandpunt) en neem weer een foto beide fotos moeten even scherp en contrastrijk zijn.
      Indien de scherpstelling niet correct blijft tussen beide brandpuntsafstanden dan zit je met een minderwaardig objectief. Op je camera kan je de via de histogram uitmaken hoe de kleurbalans en contrast zijn ook dit mag niet al te veel afwijken.
      Als dat allemaal een goed is dan speelt het merk niet echt een grote rol.
      Maar bijvoorbeeld in huidige weersomstandigheden kan een goedkoop objectief nogal eens vertekening geven dit komt door het krimpen van het glas en de lensbehuizing. Een metalen objectief is daar onderheviger aan dan een kunststof objectief, hetzelfde geld voor hoge temperaturen.

Groetjes
      Spogy

Groetjes
      Spogy
      Last edited by spogy; 29 december 2005, 14:11.
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

De Tamron komt inderdaad goed uit de bus.
        Hou er met je keus wel rekening mee dat je een cropfaktor van 1.6 hebt. 28mm wordt dus 44.8mm en dat zou in de huiskamer wel eens teveel van het goede kunnen zijn. Het ligt er dus een beetje aan wat je wilt gaan fotograveren. Als je niet zo'n groothoekfotograaf bent zou de Tamron een goede keus kunnen zijn. Wil je echter meer groothoek dan voldoen de lenzen die beginnen met 17 of 18mm beter.
        Dat vergemakkelijkt de keus misschien al een beetje. Indien je van plan bent een 70-200mm te kopen, dan zou je de 28-135mm kunnen wegstrepen. De kans is groot dat de Tamron beter presteert dan die lens. Dan hou je nog de keus over wel of geen groothoek. En tja wel of geen L-objectief, dat moet je voor jezelf gaan uitmaken. Het scheelt nogal in de papieren en ik weet natuurlijk niet wat je er voor over hebt. Blijf je kijken naar de nog te kopen 70-200mm dan zou 17-40mm misschien een tikje te weinig tele kunnen hebben om mooi aan te sluiten op de 70mm. Een en ander ligt ook een beetje aan wat je het meest gebruikt.

Gr. Harry
        Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

Comment

Vergeet absoluut de Tamron 17-35 Di niet, één onterecht ondergewaardeerd lensje
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Working...
          X