Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetballens - help me kiezen aub

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voetballens - help me kiezen aub

Ik overweeg de aanschaf van een telezoom (voor Canon 350d).
    Zal vooral gebruikt worden om te fotograferen bij voetbalwedstrijden (doorgaans bij daglicht).

Mijn oog valt momenteel op onderstaande lenzen, maar ik had graag advies/assistentie bij het maken van mijn keuze (en ev. voorstellen van andere lenzen).
    Is 300mm noodzakelijk voor voetbalfotografie ? Of is het beter een max.200mm te nemen en zo betere beeldkwaliteit te bekomen ?

Sigma 100-300mm f/4 EX DG IF HSM
    Canon EF 70-200mm f/4 L USM
    Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG APO IF HSM
    Canon
    http://www.jodeconinck.be/

Re: Voetballens - help me kiezen aub

Zonder twijfel de Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG APO IF HSM
    Die 2.8 ga je zeker nodig hebben als het weer wat donkerder is, wat dus veel voorkomt in het voetbalseizoen aangezien een groot gedeelte tijdens de winterperiode valt.

mvfg,

Francis
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Beetje afhankelijk van je budget en wat je wilt bereiken.
      De Sigma 70-200 2.8 EX is zeker een optie en kan uitgebreid worden met converters, budgetvriendelijke optie. Over de kwaliteit daarvan : hier staat een testje dat ik gisteren gedaan heb met deze lens met TC2.0 EX :http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=95223
      Derde pagina de koolmees. Wel onder zeer slechte lichtomstandigheden.
      Wil je echter meer kwaliteit en je bent bereid daarvoor te betalen is volgens de mij de lens voor voetbal de Sigma 120-300 EX.
      fotosite

Comment

ik heb vorig jaar dezelfde keuze moeten maken. ik had toen de 75-300 IS van canon en regelmatig vond ik de zoom te weinig.

ik wilde graag de 50-500 van sigma ('de bigma') maar vond de prijs te veel. tot ik hier op het forum deze kon aankopen voor € 600. ik heb dit ook onmiddellijk gedaan na te testen. ik ben er tot vandaag heel tevreden over maar de lichtsterkte kan je wel eens in de steek laten naast een voetbalveld op een donkere herfst- of zomernamiddag. maar voor het zoomen is er natuurlijk geen probleem.

verder trek ik ook altijd foto's met een monopod omdat het gewicht van de body en de lens te veel is om uit de hand te trekken, voor mij alleszins.

als je de bemerkingen over de 70-200 2.8 leest dan zijn hier natuurlijk alleen maar positieve reakties over. maar ik denk dat de aankoop je zal spijten als je merkt dat er te weinig zoom is (tenminste naast het voetbalveld), je kan natuurlijk TC 1.4 of 2.0 plaatsen maar dan verlies je ook weer lichtsterkte.

dus ik zou gaan voor de bigma met de gemelde beperkingen.

veel succes met je keuze!
        eos 60D met sigma 17-70 2.8-4, canon 18-55 mm + canon 75-300 mm IS USM-lens + sigma 50-500 mm + speedlite 420EX
        --- sinds ik een fototoestel heb, zie ik veel beter ---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joske de leeuw
          ik heb vorig jaar dezelfde keuze moeten maken. ik had toen de 75-300 IS van canon en regelmatig vond ik de zoom te weinig.

ik wilde graag de 50-500 van sigma ('de bigma') maar vond de prijs te veel. tot ik hier op het forum deze kon aankopen voor € 600. ik heb dit ook onmiddellijk gedaan na te testen. ik ben er tot vandaag heel tevreden over maar de lichtsterkte kan je wel eens in de steek laten naast een voetbalveld op een donkere herfst- of zomernamiddag. maar voor het zoomen is er natuurlijk geen probleem.

verder trek ik ook altijd foto's met een monopod omdat het gewicht van de body en de lens te veel is om uit de hand te trekken, voor mij alleszins.

als je de bemerkingen over de 70-200 2.8 leest dan zijn hier natuurlijk alleen maar positieve reakties over. maar ik denk dat de aankoop je zal spijten als je merkt dat er te weinig zoom is (tenminste naast het voetbalveld), je kan natuurlijk TC 1.4 of 2.0 plaatsen maar dan verlies je ook weer lichtsterkte.

dus ik zou gaan voor de bigma met de gemelde beperkingen.

veel succes met je keuze!
          Ik heb de 50-500 en de 70-200 EX. Het verlies aan lichtsterkte met 1.4 converter is zeer relatief : van 2.8 naar 4. De 50-500 is snel problematisch qua licht in de winter. De 70-200 is dit veel minder. Overigens is uit de hand schieten met de 50-500 gewoon een kwestie van gewenning.
          fotosite

Comment

Het is al enkele malen gezegd maar ook ik wil benadrukken dat je f.2.8 echt nodig hebt. Bij iedere lens met een minder grote opening zul je al snel tegen problemen oplopen. In de wintermaanden komt het regelmatig voor dat ik op f.2.8/1600 asa fotografeer en dat dat soms nog te weinig is om bewegingsonscherpte van het onderwerp tegen te gaan. Met een 70/200 mm lens kun je aardig uit de voeten. Welke lens je ook kiest, iedere lens heeft zijn beperkingen. Een 120/300 mm is natuurlijk mooier maar ook duurder!

Succes!

gr.
            FS
            Canon.

Comment

Working...
            X