Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen voor mijn canon 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lenzen voor mijn canon 300D

Ik heb me dus een 2e hands canon 300D + kitlens 18-55mm via bd aangekocht ,en zal die binnenkort dan ook volop beginnen te gebruiken,
    mijn enige ervaring is met digitale pocketcameratjes ,en nu ik ga starten met men éérste dslr zit ik natuurlijk met een pak vragen ,het eerste wat ik dus gedaan heb is hier op de site lezen ,lezen en nog eens lezen ,en hoe meer ik lees hoe slimmer dat ik word maar niet slim genoeg blijkbaar want er zijn toch enkele dingen die ik zeker zou willen weten ,

-welke geheugenkaatjes gebruik ik het beste ,wegschrijfsnelheid en opslagcapaciteit en merk?
    -welke lens koop ik het best éérst bij ,budgetlens maar toch scherp ,
    om b.v. in de ardennen een valk of dergelijke hoog in de lucht te fotograferen of b.v. vanop het strand ergens op zee een schip op de korrel te nemen , en (toch details te zien),neem ik dan een af70-200mm met 2,0x of 1,4 tc of convector ( tc en convector is dat het zelfde artikel?) of ben ik beter af met af75-300mm van canon met eventueel convector ? en over welke prijsklasse spreek ik dan ?
    -als je nu een model wil fotograferen ,moet je dan een 50mm lens hebben 1,4 of 1,8 (ik begrijp het kleine verschil niet goed ) of ben je beter af met je kitlens?(binnen en buiten)
    -ik heb ook al gelezen over b.d.ers die bepaalde lenzen weg doen omdat ze met overlapping zitten ,hoeveel speling gebruik je dan ik bedoel hiermee dat ik ook gelezen heb dat sommige lenzen volledig uitgezoemd een wazig beeld geven ? dus veronderstel ik dat je een overlaping MOET doen om dit te vermijden ?
    -als je nu b.v. vuurwerk wil trekken ,moet je dan weer over een andere lens beschkken (voor de lichtsterkte)
    -en wat b.v. in een sportzaal met tl lampen (mijn zoon doet volgend jaar zijn examen jiu-jitsu)welke lens heb ik hiervoor nodig ?
    -ik meen gelezen te hebben dat als je (en ga nu een fictive lens groote opnoemen)28-1000mm lens gebruikt je slechter resultaat neerzet dan bv 400-600mm(hiermee bedoel ik de totale focuslengte verkorten is zuiverder beeld)?

JA IK WEET HET EEN HOOP VRAGEN
    MAAR DAAR DIENT EEN FORUM TOCH VOOR HE !!

Re: welke lenzen voor mijn canon 300D

Een heleboel vragen tegelijk

Voor een 300D heeft het geen zin om de allersnelste CF-kaartjes te kopen, want dan gaat het wegschrijven toch niet sneller. Bijvoorbeeld ééntje van de Sandisk Ultra II serie is al meer dan snel genoeg.

Een scherpe lichtsterke budgetlens is de Tamron 28-75 f2,8 .

Om vogeltjes te fotograferen kan je lens nooit lang genoeg zijn, of je zou vanuit een schuilhut moeten werken. Met een 200mm kan je niet veel vogels fotograferen, zelfs met de 100-400L op 400mm lukt dat maar af en toe als je daarmee gewoon rondwandelt.

Een 70-200 f4 kan je met een 1,4x teleconverter gebruiken met behoud van autofocus, met de 2x werkt de AF niet meer. Bij een 70-200 f2,8 zal de AF nog wel werken met de 2x, maar de scherpte zal wel verminderen (bij de f4-versie trouwens ook).
    Een 75-300 (of de nieuwe 70-300) werkt niet met een teleconverter.

Een 50mm f1,4 is 2/3 stops lichtsterker dan een f1,8. En daarmee kan je ook met een kleinere scherptediepte werken. Maar op f1,4 is er echt niet veel scherptediepte. Voor modelfotografie is een Tamron 28-75 f2,8 trouwens ook best bruikbaar.

Lenzen die elkaar overlappen is geen enkel probleem, soms is het zelfs wel handig, en moet je daarom minder lenswissels uitvoeren. Sommige zoomlenzen zijn inderdaad wat minder scherp als ze op hun uiterste staan, maar daarom wil dat niet zeggen dat ze dan onbruikbaar zijn.

Voor vuurwerk heb je geen speciale lens nodig, je moet daarvoor de juiste camera-instellingen gebruiken.

In een zaal die verlicht is met TL-lampen heb je een lichtsterke lens nodig, anders kan je de actie niet bevriezen. Je kan dan ook best zelf de witbalans instellen bet behulp van een grijskaart (of een wit blad papier, maar dat is iets minder juist).

Een lens met een heel groot zoombereik, bijvoorbeeld 18-200mm is over het algemeen minder scherp, en het is ook bijna onmogelijk om in dat geval een lichtsterke lens te maken, de lenselementen zouden dan héél groot moeten zijn.

Ben ik nog wat vergeten .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Hehe, inderdaad veel vragen.

-welke geheugenkaatjes gebruik ik het beste ,wegschrijfsnelheid en opslagcapaciteit en merk?
      Over de geheugenkaarten: Je zal compactflashkaartjes nodig hebben, de optimale grootte zijn denk ik 512 MB en 1 GB kaartjes. 1 of 2 van die kaartjes zou normaal wel genoeg moeten zijn om mee toe te komen in het begin. De snelheid ervan maakt eigenlijk niet zoveel uit, aangezien de interne buffer van de 300D de bottleneck is. Dus of je er nu een snel of een traag kaartje in steekt gaat geen verschil uitmaken. Snelle kaartjes hebben dan enkel een voordeel als je een externe kaartlezer gebruikt om je foto's van het CF-kaartje op je computer te zetten. Maar zelfs dat gaat niet zo'n groot verschil uitmaken. Volgens mij ben je het best met Sandisk, Lexar en Kingston kaartjes, Sandisk Ultra II's vormen een goede compromis tussen budget en snelheid, maar je kan ook goedkopere, tragere kaartjes gebruiken.

-welke lens koop ik het best éérst bij ,budgetlens maar toch scherp ,
      om b.v. in de ardennen een valk of dergelijke hoog in de lucht te fotograferen of b.v. vanop het strand ergens op zee een schip op de korrel te nemen , en (toch details te zien),neem ik dan een af70-200mm met 2,0x of 1,4 tc of convector ( tc en convector is dat het zelfde artikel?) of ben ik beter af met af75-300mm van canon met eventueel convector ? en over welke prijsklasse spreek ik dan ?
      Ik zou enkel een nieuwe lens kopen wanneer je echt voelt dat je ze nodig hebt, niet kopen gewoon om iets te kopen. Ik geloof dat je beter ineens goede lenzen koopt, in plaats van eerst budgetlenzen te kopen, die dan te verkopen voor betere, om uiteindelijk na veel kopen en verkopen toch bij de toplenzen uit te komen. Door ineens de toplenzen te kopen spaar je op de lange termijn dan toch geld uit.

Een goede telelens die toch nog een redelijke prijs heeft is de nieuwe Canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Goede beeldkwaliteit, goed bereik en IS. Een alternatief in dezelfde prijscategorie is de klassieke 70-200 f/4L. Beide kosten ongeveer 600 euro. Op een zoomlens zou ik zelf nooit een TC gebruiken, tenzij het op een echte toplens zoals de 70-200 f/2.8L is. Als je budget het toelaat is die 70-200 f/2.8L IS natuurlijk een toplens, maar ik weet niet of een lens van +/- 1800 euro realistisch is als je pas begint.

-als je nu een model wil fotograferen ,moet je dan een 50mm lens hebben 1,4 of 1,8 (ik begrijp het kleine verschil niet goed ) of ben je beter af met je kitlens?(binnen en buiten)
      Voor modelfotografie wordt aangeraden van een brandpuntsafstand tussen 50 mm en 80 mm te gebruiken op een camera met een 1.6x cropfactor zoals de 300D. De 50 mm f/1.8 is ideaal door zijn zeer lage prijs (minder dan 100 euro). De 50 mm f/1.4 is beter door de grotere maximum diafragma opening, en beter bouwkwaliteit, maar is ook behoorlijk duurder. Beide zijn zeer goed voor modelfotografie. En die lens is inderdaad een stuk beter dan je kitlens daarvoor. Door het veel grotere maximum diafragma kan je ze ook binnen gebruiken zonder flash, en kan je ook gaan werken met een smalle scherptediepte.

Die getallen achter de lens (f/4 , f/2.8, f/1.4, enz.) hebben te maken met het grootste diafragma dat de lens heeft, overigens. Hoe kleiner het getal, hoe verder het diafragma open kan. Hoe verder het open kan, hoe beter. Als er iets staat zoals f/4-5.6, wil dat zeggen dat het maximum diafragma variabel is. Volledig uitgezoomt is het maximum diafragma dan f/4, volledig ingezoomt is het f/5.6 hier.

als je nu b.v. vuurwerk wil trekken ,moet je dan weer over een andere lens beschkken (voor de lichtsterkte)
      -en wat b.v. in een sportzaal met tl lampen (mijn zoon doet volgend jaar zijn examen jiu-jitsu)welke lens heb ik hiervoor nodig ?
      Voor vuurwerk en jiu-jitsu denk ik dat de 50 mm f/1.8 ook heel goed zal werken. Die is erg lichtsterk en heeft toch een nuttig bereik. Voor vuurwerk zal je bovendien best een statief gebruiken.

-ik meen gelezen te hebben dat als je (en ga nu een fictive lens groote opnoemen)28-1000mm lens gebruikt je slechter resultaat neerzet dan bv 400-600mm(hiermee bedoel ik de totale focuslengte verkorten is zuiverder beeld)?
      Dit heeft te maken met de technische aspecten van lensconstructie. Het is nu eenmaal moeilijker om een lens met een groot zoombereik te maken, dus moeten er compromissen gemaakt worden op vlak van snelheid, beeldkwaliteit, ... om dat bereik toch nog te bedekken. Daarom dat prime lenzen bijna altijd betere beeldkwaliteit hebben en sneller zijn (groter max. diafragme) dan zoomlenzen. Het is technisch gewoon makkelijker om te maken.

Comment

Heel hartelijke dank voor julie reactie, met deze info kom ik al een stuk verder,en zal dus julie raad zeker opvolgen , aleen even nadenken waar men prioriteit ligt en dan ,, lensjes verzamelen Mvg des

Comment

ik heb eenzelfde raad opgevolgd: naast de kitlens 18/55 die er nog niet heeft opgezeten heb ik me gelijk een 50mm f/1.8 gekocht voor 100 EUR.

Met zo'n vaste brandpunts-lens leer je je toestel eigenlijk veel 'intensiever' kennen omdat je van in het begin goed aan je kader moet denken en daardoor ook meer met licht/schaduw gaat rekening houden. Omdat de lens ook zeer lichtsterk is (scherp vanaf 2.8, daarboven een beetje flou) kan je echt volop spelen met diafragma/sluitertijd en zie heel duidelijk de verschillen tussen al de verschillende combinaties.

Ik vermoed, dat eens je dat goed beheerst dat je gericht verder kan kijken naar gepaste lenzen voor specifieke doeleinden.

En wat je interesse in portet/model betreft kan je met die 50 mm al een heeeeeel eind op weg geraken zonder je portefeuille te plunderen

just my 2 cents...

Comment

Voor vuurwerk werk je best met een trage sluiter (waarden rond 1 seconde), dan komen de slierten beter tot hun recht. In het algemeen: hoe langer de sluitertijd, hoe langer de slierten. De algemene belichting veranderd weinig als je de sluitertijd veranderd (de hemel is immers zwart).

Statief onontbeerlijk + rustige plek + wat ervaring met het toestel (nachtopnames) zodat je de instellingen kan veranderen in het donker.
            Zet je niet te ver, dan kan je met een standaard-lens foto's nemen die het beeld voldoende vullen.

Indien je toestel uitgerust met ruiscompensatie (tweede beeld met sluiter gesloten om de ruis tegen te werken): je kan best deze optie uitschakelen indien mogelijk. Tijdens de tweede opname is het toestel "onbestuurbaar" + de verwerking dat ook langer duurt. Je bent je toestel dus minstens 4 seconden kwijt.
            Ruis is minder storend bij vuurwerk (dan een mislukte foto omdat het toestel niet klaar was).
            Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Working...
            X