Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in lenzen qua ruis ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in lenzen qua ruis ????

Effe een ( misschien domme ) vraag .
    Heb al verschillende lenzen getest de laatste tijd en wat me opviel is dat er , tussen de lenzen onderling , niet alleen een verschil van kleur en scherpte is maar blijkbaar ook verschil in niveau van ruis
    De test zijn uitgevoerd met zelfde body , zelfde instellingen , zelfde ISO , zelfde onderwerp , dus enkel lenswissel .
    Zou het aan mij liggen ( slechte ogen ofzo ) of kan het inderdaad zijn dat de ene lens meer ruis geeft dan de andere ??
    Ikzelf dacht altijd dat het aan de body lag

Iemand die enige opheldering kan geven ??
    Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

Re: Verschil in lenzen qua ruis ????

ben maar nen beginner, maar waren de lenzen allemaal even lichtsterk??
    Nikon D810 en nen hoop glas

Comment

misschien eens een voorbeeld late zien, lijkt mij ook sterk... misschien zie is bij een scherpere lens de ruis scherper en bij een softere lens de ruis softer hé? Misschien een om gokje, ma het moest maar eens kunnen

Comment

Ruis is een verschijnsel dat optreedt op de sensor, en staat dus los van de lens...
        De lens kan een invloed hebben op de beeldkwaliteit, maar dat zal een ander resultaat geven dan ruis...

Ben toch eens benieuwd op welke foto's je idee gebaseerd is...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ik vind 't ook een vreemd verhaal, lijkt me praktisch onmogelijk tenzij een objectief een andere (lagere) sluitertijd afdwingt doordat die minder lichtsterk is dan noodzakelijk en je safety-shift aan hebt staan. Dan kun je namelijk een andere sluitertijd krijgen waardoor het ruisgedrag wel verandert.

Het enige dat ik me verder theoretisch nog voor kan stellen is dat een IS objectief continue veel stroom gebruikt waardoor de rest van het systeem beinvloed wordt. Maar of dat zo veel is? Lijkt me niet echt voor de hand liggend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door racekonijn
            Effe een ( misschien domme ) vraag .
            Heb al verschillende lenzen getest de laatste tijd en wat me opviel is dat er , tussen de lenzen onderling , niet alleen een verschil van kleur en scherpte is maar blijkbaar ook verschil in niveau van ruis
            De test zijn uitgevoerd met zelfde body , zelfde instellingen , zelfde ISO , zelfde onderwerp , dus enkel lenswissel .
            Zou het aan mij liggen ( slechte ogen ofzo ) of kan het inderdaad zijn dat de ene lens meer ruis geeft dan de andere ??
            Ikzelf dacht altijd dat het aan de body lag

Iemand die enige opheldering kan geven ??

In wezen is ruis niets anders dan een gevolg van de versterking van het signaal. Elk signaal bevat enige ruis, en als het signaal versterkt moet worden, dan gaat de ruis mee. Dus: hoge ISO = meer versterking = meer ruis.

Lichtsterke lenzen vragen minder versterking. Voor de rest heeft het met de lens niets te maken, wél met de elektronica.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

En toch heeft racekonijn dat goed gezien! Ik ben zelf ook nog niet achter de oorzaak. Ik vermoed dat de in de camera ingebouwde electronica bij lenzen met een zwak contrast de donkere partijen enigszins probeert op te peppen en dat er daardoor meer ruis ontstaat bij mindere lenzen.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                Ruis is een verschijnsel dat optreedt op de sensor, en staat dus los van de lens...
                De lens kan een invloed hebben op de beeldkwaliteit, maar dat zal een ander resultaat geven dan ruis...
                Ruis komt inderdaad van de sensor maar als uw lens o.a. minder licht door laat zal je ook meer ruis hebben ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                  Ruis komt inderdaad van de sensor maar als uw lens o.a. minder licht door laat zal je ook meer ruis hebben ...
                  Maar met dezelfde instellingen, bijvoorbeeld f8 - iso100 - 1/100sec zou je toch dezelfde hoeveelheid ruis mogen verwachten, want dan laat elke lens juist even veel licht binnen.

Ik heb zelf nog nooit verschillen opgemerkt in de hoeveelheid ruis door verschillende lenzen door elkaar te gebruiken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Maar met dezelfde instellingen, bijvoorbeeld f8 - iso100 - 1/100sec zou je toch dezelfde hoeveelheid ruis mogen verwachten, want dan laat elke lens juist even veel licht binnen.

Ik heb zelf nog nooit verschillen opgemerkt in de hoeveelheid ruis door verschillende lenzen door elkaar te gebruiken.
                    maar jij hebt alleen goeie lenzen
                    Serieus : in principe kan het ene niets te maken hebben met het andere maar toch lijkt het me niet onlogisch dat optisch zwakkere lenzen ruis in de hand zouden werken, t'is maar een gevoel en waarschijnlijk niet eens gefundeerd.
                    fotosite

Comment

Working...
                    X