Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Backfocus probleem

Hallo,

Sinds vandaag heb ik een tweedehandse Nikkor 28mm f:2.8 D lens. Bij het testen kom ik tot de vaststelling dat deze een backfocus probleem heeft. Mijn vraag is: ligt dit aan de lens of aan mijn camera en is dit op te lossen? Alle andere lenzen focussen perfect. Ik heb een D100 als camera.

Bert.
    Groeten,
    Bert

Re: Backfocus probleem

Oorspronkelijk geplaatst door Bmattern
    Mijn vraag is: ligt dit aan de lens of aan mijn camera en is dit op te lossen? Alle andere lenzen focussen perfect.
    Je geeft het antwoord op het eerste deel toch zelf al? En ja, het is op te lossen.

Comment

Re: Backfocus probleem

Hallo Bert,

Ik wil je hieromtrent het volgende mededelen.
      Vorig jaar is mijn D70 bij De Beukelaer binnen geweest omwille van Back Focus die zich reeds manifesteerde bij de 18-70mm kitlens. Dus als dit zich op deze minder lichtsterke lens voordoet is het probleem al vrij aanzienlijk.
      Probleem was inmiddels van de baan tot ik mij recent twee zeer lichtsterke f/1.4 lenzen aanschafte, een 50mm en een 28mm . Wel recent stelde ik vast dat er ipv backfocus, frontfocus aanwezig is. Het is inderdaad begrijpelijk dat sommige focus problemen zich alleen laten zien bij lenzen met een klein f-getal, omwille van de zeer geringe dieptescherpte. Als je hiermee focust moet de camera of de lens (dit moet ik voorlopig in het midden laten) zeer goed gecallibreerd zijn.
      Vorige vrijdag ben ik met lenzen en camera terug naar De Beukelaer getrokken en de zaak uitgelegd. Een eerste reactie van de technieker was dat er iets scheelde met de 28mm lens, die zou nl. rammelem? Je kon dit horen als je de lens thv het oor schudde. Mijn antwoord was, bij dezelfde test met de 50mm, dat ook deze lens een licht rammelend geluid produceerde als je die thv je oor houdt. OK, dan maar de camera daar houden alsook de 28mm lens om beiden na te zien.
      Volgens een uitspraak van één van de medewerkens zou het kunnen dat bij een vorige regeling bij backfocus er iets te veel is begesteld en er frontfocus is ontstaan.
      Besluit van het verhaal : bijstelling van focus-onnauwkeurigheden wordt het best gedaan met lichtsterke lenzen om een grote precisie te kunnen bekomen. En blijkbaar kan het aan beiden liggen, zowel de camera als de lens. En als je de zaak wil laten behandelen, breng dan de camera samen met de desbetreffende lens naar je fotohandel.
      Wat de afhandeling van het probleem nu zal zijn laat ik bij gelegenheid nog wel horen.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
      X