Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelle portretlens

    Allen,

    Ik heb een opdrachtje binnengekregen om weer een dansevenement te fotograferen. Ik heb dit eerder gedaan en het is toen aardig gelukt, wel betrof het toen een volledige Zwart-Wit reeks.

    Nu moet ik ook een kleurenreeks maken dus dacht ik ook aan een nieuwe lens.
    Ik zoek dus een hele goede lens die zowel goed presteert qua kleuren als qua autofocus en in slechte lichtomstandigheden. Het is immers een dansoptreden met veel snelle bewegingen en wisselende belichting

    Ik wil bij voorkeur foto's maken zonder flits maar ik ga ook een Sigma EF-500 Dg Super gebruiken maar slechts heel beperkt en eerder bij overzichtssituaties.

    Ik dacht aan een portretlens van rond de 50-70mm. Ik weet niet of ik voor een vast brandpunt of toch voor telelens zou moeten gaan.

    De camera is een EOS 300D.

    Heeft iemand hints of tip.
    Canon 300D
    Canon 18-55mm
    Canon 70-300mm

  • #2
    Re: Snelle portretlens

    naar het schijnt is de canon 85 1.8 een schitterende portretlens

    Comment


    • #3
      Re: Snelle portretlens

      Ja de 85/1.8 is echt een heerlijke lens.
      Hij focused ook een stuk beter met een 300D dan bijvoorbeeld de 50/1.8
      Niet alleen sneller door de USM motor maar ook veel trefzekerder, hij hunt dus niet zo snel.
      En hij geeft erg mooie beelden.
      Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
      EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

      Comment


      • #4
        Re: Snelle portretlens

        Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
        Ja de 85/1.8 is echt een heerlijke lens.
        Hij focused ook een stuk beter met een 300D dan bijvoorbeeld de 50/1.8
        Niet alleen sneller door de USM motor maar ook veel trefzekerder, hij hunt dus niet zo snel.
        En hij geeft erg mooie beelden.
        Ik zie dat jij deze lens hebt, heb je ergens een voorbeeldalbummetje met deze lens geschoten?
        Canon 300D
        Canon 18-55mm
        Canon 70-300mm

        Comment


        • #5
          Re: Snelle portretlens

          denk dat de 50 1.8 ook wel geschikt is...

          Comment


          • #6
            Re: Snelle portretlens

            Ben zonet even langs de winkel geweest voor prijzen.

            De 50mm 1.8f : 129 euro
            De 85mm 1.8f : 379 euro

            Toch wel een aardig prijsverschil.
            Rekening houdend met het feit dat ik overal mag komen tijdens de optreden alsook tijden de generale repetities. Zelfs op het podium indien nodig.

            Dus dan denk ik toch eerder voor de 50mm te gaan. Maar is de autofocus voor die 50mm echt zo traag als beweerd wordt?
            Last edited by aikon; 1 december 2005, 17:03.
            Canon 300D
            Canon 18-55mm
            Canon 70-300mm

            Comment


            • #7
              Re: Snelle portretlens

              ligt eerder aan de body denk ik

              zal wel verschil in zitten tussen een 1d en een 300d


              ook hoe fel je ze dichtschroeft ( dia)

              als je kortbij kan komen waarom dan niet de 50mm 1.4?

              Comment


              • #8
                Re: Snelle portretlens

                Ik heb zonet ook een Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM op het oog gekregen. Ik heb in September eens naar hartelust mogen experimenteren met deze lens, en het resultaat met de IS was wel verbluffend.

                Maar weegt dat op tegen de kwaliteit die zo'n 1.8f biedt bij mindere lichtsterktes?

                En hoe reageert een lichtsterke lens bij een overvloed aan licht (door een spot bvb)?
                Canon 300D
                Canon 18-55mm
                Canon 70-300mm

                Comment


                • #9
                  Re: Snelle portretlens

                  50 1.8 is een zeer goede, scherpe en lichtsterke lens, maar is idd vrij traag voor bewegende beelden te 'schieten'. Ik raad je dus ook een usm aan, voor dit doel zeker.
                  Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelle portretlens

                    Ik doe eerst even een paar aannames. Je gaat een dans-evenement fotograferen zeg je, in een zaaltje. Snel wisselend licht... snelle acties? Afhankelijk van hoe dicht bij je kunt komen en er van uitgaand dat het ja gaat om hele personen zou ik dan kiezen voor bijv. de 50/1.4. Focust snel, heeft weinig licht nodig en op een APS-C size sensor zoals in de 300D kun je dan op 5 meter afstand iemand in portait mode helemaal in beeld krijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snelle portretlens

                      Denk ook dat je best kiest tussen de 50 1.4 en de 85 1.8, beide met usm.
                      Welke van deze twee is moeilijk te beslissen voor jou. Hangt er vanaf hoe ver af je wil gaan staan he.
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snelle portretlens

                        Ik heb nooit problemen met gebrek aan trefzekerheid van de 50mm f/1.8 auto-focus. De focussnelheid valt ook best mee. Naar zeggen is dat bij de f/1.4 niet ZOveel sneller en zeker niet trefzekerder. Sterker nog, die lens staat erom bekend moeite te hebben met trefzekerheid bij weinig licht. Voor mij de de f/1.8 versie goed genoeg voor concertfoto's en helemaal fantastisch als portretlens.
                        Gijs
                        Canon apparatuur

                        http://gijsvo.fotopic.net/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snelle portretlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                          Ik doe eerst even een paar aannames. Je gaat een dans-evenement fotograferen zeg je, in een zaaltje.
                          Het 'zaaltje' betreft de Stadsschouwburg van Leuven, velen welbekend. Doch een donker geval.

                          Nu ben ik hard op de twijfeltoer Het gaat dus echt een keuze moeten worden tussen de 2 USM lenzen... de 50 en de 85mm. Maar ik hou ook Gijs zijn commentaar in het achterhoofd. En wie weet wordt het dan gewoon een extra lensje bovenop die 85mm, want voor de prijs moet je het niet laten hé

                          Ik ga is experimenteren met mijn huidig materiaal op die focale waarden, dan kan ik zelf een beetje zoeken wat voor mij het beste gaat zijn. Ik bedank iedereen voor zijn bijdragen tot nu toe. Je mag natuurlijk nog iets nuttigs toevoegen hé
                          Canon 300D
                          Canon 18-55mm
                          Canon 70-300mm

                          Comment

                          Working...
                          X